כשכבר חשבנו שמגפת הקורונה מאחורינו, הנגיף מרים ראש ברחבי העולם: זן קורונה חדש התגלה בבריטניה. בניו יורק דווח שיא של הדבקות שלא נראה חודשים, אך עדיין נמוך מזה שנצפה בקיץ הקודם. יש להדגיש כי הזנים החדשים של הווירוס הרבה פחות מסוכנים כיום מבעבר, ולכן הוסרו לפני כמה חודשים ההגבלות והבידודים. קופות החולים בישראל יציעו לקראת החורף להתחסן בבוסטר חדש לקורונה ולקבל במקביל גם חיסון נגד שפעת.
קראו עוד:
על פי דיווחי סוכנות הבריאות הבריטית לביטחון בריאות, אחד מכל שבעה מקרים חדשים של קורונה בחודש יולי האחרון, אותר עם הזן החדש בשם EG.5.1, צאצא של משפחת האומיקרון. הסוכנות עקבה אחר השכיחות של הזו עקב עלייה במספר המקרים במדינות רבות בעולם ובמיוחד באסיה. כך דיווחה אמש (יום ו') רשת סקיי.
3 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה
בדיקת קורונה
בדיקת קורונה. עלייה בתחלואה בבריטניה ובניו יורק
(צילום: shutterstock)
על פי הנתונים העדכניים, הזן החדש הוא השני בשכיחותו בבריטניה ומהווה 14.6% ממקרי ההדבקה. נראה שהזן החדש מתפשט במהירות, והוא עשוי להיות הסיבה לעלייה במספר המקרים והאשפוזים בבריטניה לאחרונה. שיעור התחלואה בקורונה בבריטניה עלה בתוך שבוע מ-3.7% מקרים מתוך 4,403 מקרי תחלואה נשימתית, לשיעור של 5.4% מתוך 4,396.
גורמים רשמיים אומרים שהם "עוקבים מקרוב" אחר העלייה בשיעור ההדבקות, ומנגד נראתה עלייה קטנה יותר דווקא אצל קשישים, ככל הנראה משום שרבים מהם מחוסנים. הזן הדומיננטי ביותר נשאר ה-Xbb.1.16, צאצא נוסף של האומיקרון, שמהווה כמעט 40 אחוז מכלל המקרים.

"שפעת קיץ" מתפשטת בניו יורק

במקביל מזהירים בניו יורק כי "שפעת הקיץ" שחווים רבים, ומתבטאת בנזלת ובשיעול לא מוסברים, עלולה להיות תוצאה של הקורונה שמרימה ראש גם בתפוח הגדול: על פי נתוני הרשויות, קיימת עלייה במספר מקרי ההדבקה, אך פחות מבקיץ הגדול.
יש לציין כי בניו יורק כמו בישראל, מתבצעות דגימות של מי הביוב מרחבי העיר, המצביעות על עלייה בשיעור הדגימות החיוביות, בהן נמצא צאצא זן XBB.
גם בבתי החולים ברחבי ניו יורק נרשמת עלייה במספר האשפוזים והפניות החיוביות לקורונה, עם זאת שיעור המקרים נמוך יותר מזה שנצפה בקיץ האחרון. בישראל לעומת זאת, לא נצפה שינוי מגמה בשיעור ההדבקות בקורונה.
3 צפייה בגלריה
הקורונה מרימה ראש, בין היתר בניו יורק
הקורונה מרימה ראש, בין היתר בניו יורק
הקורונה מרימה ראש, בין היתר בניו יורק
(צילום: shutterstock)
נגיף הקורונה נמצא בדעיכה מתמדת בכל העולם, ולפני כחודשיים הכריז ארגון הבריאות העולמי שהמגפה לא מוגדרת יותר כ"מצב חירום" - כשלוש שנים וחצי לאחר שפרץ הנגיף לחיינו. ארגון הבריאות העולמי הדגיש שנגיף COVID-19 כאן כדי להישאר, אך הוא כבר לא מייצג "מצב חירום". שיעור התמותה הואט משיא של יותר מ-100 אלף בשבוע בינואר 2021 לקצת יותר מ-3,500 בשבוע עד ל-24 באפריל השנה.
זמן לא רב לאחר הודעת ארגון הבריאות העולמי בוטלה בישראל חובת הבידוד למי שאומת לקורונה. ממשרד הבריאות נמסר בשעתו כי "בכל מקרה חשוב להמשיך לנהוג באחריות, ומי שאינו חש בטוב - מומלץ שייבדק ויימנע ממגע עם אנשים אחרים עד חלוף התסמינים. בנוסף, מי שנמצא מאומת לקורונה - חשוב לשמור על בידוד בבית עד חלוף התסמינים. אם יש צורך לצאת - להימנע ממגע עם קהל ולהשתמש במסכה. ובכל מקרה מומלץ להתחסן על פי הנחיות המשרד, בעיקר למי שנכלל בקבוצות סיכון". באחרונה בוטל גם מערך בדיקות האנטיגן המוסדיות במימון המדינה.

הקופות יציעו בקרוב חיסון בוסטר חדש

לקראת החורף צפויים חיסוני בוסטר חדשים לקורונה שיגנו בפני הזן XBB, וההמלצות יהיו להתחסן נגד ארבעת זני השפעת, וגם נגד קורונה.
3 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה באשדוד
חיסוני קורונה באשדוד
חיסון נגד קורונה. בקרוב בוסטר חדש
(צילום: AP)
בישראל צפויות קופות החולים להתחיל את מבצע חיסוני החורף לשפעת מיד אחרי החגים: גם השנה ניתן יהיה לקבל את החיסון לשפעת נגד ארבעת הזנים השכיחים – בזריקה מגיל חצי שנה ואילך, אצל כל אחות מרפאה ללא הפניה וללא תור. לבני 65 ומעלה יינתן חיסון שפעת במינון כפול, זאת לאחר שהחיסונים במינון הרגיל נמצאו יעילים פחות בקשישים אצלם מערכת החיסון מוחלשת יותר.
בכללית נרכשו כמיליון ורבע מנות חיסון, בלאומית כ-120 אלף, במכבי כחצי מיליון מנות, ובמאוחדת כרבע מיליון מנות. מספר מנות חיסוני השפעת נרכשים על פי תחשיב של שיעור ההתחסנות שנה קודם, ואוכלוסיית היעד שהיא בעיקרה ילדים, קשישים נשים בהיריון וחולים מדוכאי חיסון. במקביל יוצעו גם חיסוני הקורונה שאותם ניתן לקבל באותו הזמן בזרוע שנייה.