מה אוכלים השחקנים ביורו? או, יותר נכון לשאול: איך מתדלקים את הגוף בצורה טובה כדי לשחק באינטנסיביות במשך לפחות 90 דקות עם מעט זמן התאוששות בין משחק למשחק?
מילות המפתח: תזונת ספורט. זה מה שעוזר לשחקנים להיות במצב גופני אופטימלי ולתמוך בביצועים. לפני המשחק היא עוזרת להגיע למגרש בשיא האנרגיה, יוצרת הרגשה כללית טובה, מסייעת במניעת פציעות ומעודדת התאוששות מהירה בין משחק למשחק בטורניר כל כך חשוב כמו אליפות אירופה.
3 צפייה בגלריה
פטריק שיק
פטריק שיק
פטריק שיק מצ'כיה. לכל שחקן יש גחמות והעדפות משלו, ולכל נבחרת תרבות אכילה אופיינית
(צילום: AFP)

עד כמה תזונת ספורט חשובה לכדורגלנים?

כדי להבין את חשיבות התזונה בעיני הכדורגלנים, ראוי להזכיר את מה שעשה כריסטיאנו רונאלדו באחת ממסיבות העיתונאים של הטורניר: קפטן נבחרת פורטוגל הזיז מהשולחן בקבוקים של קוקה קולה, אחת המממנות הראשיות, הדגיש את בחירתו לשתות רק מים ועל הדרך גרם לירידת ערך המניות של החברה בארבעה מיליארד דולר.
כמי שעבד עם קבוצות בליגה האירופית, אני יודע עד כמה נושא התזונה חשוב למאמנים ולשחקנים ברמות הגבוהות. לכל שחקן יש גחמות והעדפות משלו, ולכל נבחרת יש תרבות אכילה אופיינית. באיטליה, למשל, שמים דגש על אכילת פסטות, ואילו בגרמניה וברוסיה מתבססים יותר על תפוחי אדמה כמקור לפחמימות. האיטלקים גם מטיסים את רוב פריטי התזונה, עד רמת התבלינים, לכל מקום בעולם.
לפני משחק נדרשים השחקנים להקפיד על מאזן נוזלים תקין, אכילת ארוחה קלילה הכוללת מזונות עשירים בפחמימות, ומדי פעם גם שימוש בתוספי תזונה. בחלק מהמקרים צריך למצוא פתרונות יצירתיים לשחקנים שהתיאבון שלהם נפגע בגלל ההתרגשות
ככל שמשחקי היורו יתקדמו ויגיעו לבתים הסופיים, סביר להניח שנראה שחקנים סובלים מהתכווצויות שריר ואף מפציעות שריר בגלל האינטנסיביות הגבוהה של הטורניר. משחק רודף משחק, ולכן מדי פעם אנחנו רואים את השחקנים מנצלים את ההפסקות להשלמת נוזלים ואנרגיה זמינה.
3 צפייה בגלריה
מעדיף מים. כריסטיאנו רונאלדו במסיבת העיתונאים
מעדיף מים. כריסטיאנו רונאלדו במסיבת העיתונאים
רונאלדו במסיבת העיתונאים. מעדיף מים, לא קולה
(צילום: רויטרס)
טורניר היורו מתאפיין בתדירות משחקים גבוהה, יש משחק כל שלושה-ארבעה ימים, ובכל משחק שורפים השחקנים כ-1,200 עד 1,400 קלוריות וגומאים כ-12 עד 13 ק"מ. משלב רבע הגמר המשחקים יכולים להימשך גם 120 דקות.
כהכנה תזונתית לטורניר כזה, חשוב להגיע כשהגוף במצב אופטימלי. הכוח והפיזיות משחקים תפקיד חשוב ביותר. שחקן אירופאי גבוה מהישראלי בארבעה עד חמישה ס"מ בממוצע, וגם בלי קשר לגובה, מסת השריר שלו גבוהה יותר.
בשלב ההכנה, לפני הטורניר, מבצעים בדיקות דם כדי לוודא שאין חסרים תזונתיים, ובודקים מדדי עומס והתאוששות. בנוסף, שואפים למסת שריר ולאחוז שומן אידיאליים עבור כל שחקן ועוזרים לו להתנהל מבחינה תזונתית.
3 צפייה בגלריה
לכל מדינה יש תרבות אכילה משלה: האיטלקים מעדיפים פסטה
לכל מדינה יש תרבות אכילה משלה: האיטלקים מעדיפים פסטה
לכל מדינה יש תרבות אכילה משלה: האיטלקים מעדיפים פסטה
(צילום: מיכל וקסמן)

כמה קלוריות צורכים השחקנים?

השחקנים המקצוענים ברמות הללו צורכים כ-3,500 עד 4,000 קלוריות בממוצע ליום בתקופת הטורניר. שעות האכילה צריכות להיות מותאמות לשעות האימונים והמשחקים. מרבית האנרגיה מגיעה ממזונות עשירים בפחמימות (פסטה, לחם, תפוח אדמה, פירות, משקאות ספורט ועוד), כי בזמן משחק כדורגל, המקור האנרגטי העיקרי הוא פחמימות האגורות בשרירים.
לפני משחק נדרשים השחקנים להקפיד על מאזן נוזלים תקין, אכילת ארוחה קלילה הכוללת מזונות עשירים בפחמימות, ומדי פעם גם שימוש בתוספי תזונה. בחלק מהמקרים צריך למצוא פתרונות יצירתיים לשחקנים שהתיאבון שלהם נפגע בגלל ההתרגשות.
זמן המחצית הוא אידיאלי עבור רוב השחקנים לתגבור הגוף בנוזלים ובסוכרים פשוטים, מה שעוזר להם למלא את מאגרי האנרגיה בשריר ולשמור על תפוקה גופנית גבוה במחצית השנייה.
בגלל האינטנסיביות של המשחקים, חשוב לעזור לגוף להתאושש כמה שיותר מהר בין משחק למשחק באמצעות הקפדה על מאזן נוזלים תקין, מנוחה, שימוש בתוספי תזונה וכמובן תזונה נכונה המאפשרת את חידוש מאגרי האנרגיה, שיקום נזקי השריר, החזרת נוזלים ואספקת נוגדי חמצון.
המודעות וההתייחסות לתזונת ספורט הן חלק בלתי נפרד מההתנהלות של כל כדורגלן, לא רק של כוכבים כמו רונאלדו ומסי. גם בכדורגל הישראלי יש יותר מודעות לנושא, ויותר אנשי מקצוע ושחקנים נותנים דגש לתזונת ספורט, שלפעמים יכולה לעשות את ההבדל בספרינט האחרון ולהוביל להבקעת שער או להצלת כדור מהקו.
הכותב הוא תזונאי ספורט במדיקס. בעבר שימש כתזונאי הספורט של קבוצת פיורנטינה איטליה ושל נבחרת ישראל בכדורגל, והיום משמש כתזונאי של בית"ר ירושלים