תרופות חדשות לירידה במשקל, כמו זריקת האוזמפיק, תופסות לאחרונה כותרות ברחבי העולם, הודות לתוצאות חסרות התקדים שהן מספקות במאבק במחלת ההשמנה וכתוצאה מכך גם בשורה של מחלות נלוות, כמו יתר לחץ דם, סוכרת ומחלות לב. עם זאת, מומחים ברחבי העולם וגם בישראל מביעים חשש מפני השימוש בהן. לדבריהם, התרופות אומנם מסייעות להרגיש תחושת שובע ולירידה במשקל, אולם הן אינן מטפלות בשורש הבעיה שגורמת להשמנה, ולכן החשש הוא שלאחר הפסקת השימוש בתרופה – המטופל יעלה את כל הקילוגרמים בחזרה.
קראו עוד:
כדי להבין את היעילות של הטיפול התרופתי, ניקח לדוגמה את הפיתוח החדש "מונז'רו" (Trizepatide). זו תרופה שפיתחה במקור החברה האמריקאית אלי לילי במטרה לטפל בחולי סוכרת מסוג 2. אולם, במהלך המחקר התברר שהטיפול לא רק מסייע בהפחתת ערכי הסוכר בדם, אלא עשוי גם להוביל לירידה במשקל. במחקר נוסף שנערך על התרופה ופורסם באחד מכתב העת המדעיים החשובים בעולם -New England Journal of Medicine, צוות מומחים בינלאומי עקב אחר יותר מ-2,500 אנשים עם השמנת יתר (27 BMI ומעלה) במשך 72 שבועות, כדי להעריך איך משפיעה התרופה על משקל גופם.
57 אחוז מאלו שקיבלו את המינון הגבוה ביותר של התרופה, הצליחו להשיל יותר מ-20 אחוז ממשקל גופם, בהשוואה לשלושה אחוזים בלבד בקבוצת הביקורת
הנבדקים במחקר חולקו לארבע קבוצות – אחת קיבלה פלסבו (תרופת דמה) פעם בשבוע, בעוד ששלוש הקבוצות האחרות קיבלו מינונים שונים - 5 מ"ג, 10 מ"ג או 15 מ"ג של מונז'רו בזריקה אחת לשבוע. כל המשתתפים קיבלו מפגשי ייעוץ עם מומחים במטרה להניע שינויים באורח חייהם, שיסייעו בירידה במשקל. השינויים כללו בניית תפריט מותאם ולפחות 150 דקות של פעילות גופנית בשבוע.
המחקר הראה כי כ-91 אחוז מהמשתתפים שקיבלו את המינון הגבוה ביותר (15 מ"ג) של מונז'רו הצליחו להשיל חמישה אחוזים או יותר ממשקל גופם, בהשוואה ל-35 אחוז בלבד מקבוצת הפלצבו. בנוסף, 57 אחוז מאלו שקיבלו את המינון הגבוה ביותר, הצליחו להשיל יותר מ-20 אחוז ממשקל גופם, בהשוואה לשלושה אחוזים בלבד בקבוצת הביקורת שקיבלה את תרופת הדמה. למעשה, מדובר בשיעורי ירידה במשקל משמעותיים, הדומים לאלו של ניתוח לקיצור קיבה.
זריקות הרזיה ירידה במשקל


תרופות לבדן לא יכולות לעמוד בבסיס שינוי ארוך טווח

על אף האופטימיות שמציעים מחקרים מהסוג הזה, חשוב לסייג ולהבין קודם כל מהי המשמעות הרחבה של נטילת תרופות לירידה במשקל והאם הן באמת יכולות לטפל בשורש של בעיית ההשמנה. כלומר: האם מנגנון הטיפול, שמשפיע על מנגנוני השובע והרעב במוח, יכול להועיל לשינוי אורח חיים למשך תקופה ארוכה?
פרופ' גרהם מקגרגור, מומחה לרפואת לב וכלי דם במכון לבריאות הציבור בלונדון: "האם אנחנו רוצים לתת לתעשיית המזון להמשיך להאכיל אותנו בזבל הזה ולקדם אותו ואז לתת לנו תרופות כדי לנסות לעצור את ההשפעות המזיקות של האוכל הלא בריא שלהן?"
בהקשר הזה אמר בחודש יוני האחרון בריאיון לגרדיאן הבריטי, פרופ' טום סנדרס, מומחה לתזונה בקינס קולג' בלונדון: "מינונים גבוהים יותר של מונז'רו אכן הובילו לירידה ממוצעת גדולה יותר במשקל, אך גם גרמו ליותר תופעות לוואי, בעיקר לבחילות, הקאות ושלשולים". בנוסף הוא ציין כי לתרופות מהסוג הזה יכולה להיות השפעה מזיקה על הלבלב, במיוחד אם נוטלים אותן למשך תקופה ארוכה.
2 צפייה בגלריה
עודף משקל
עודף משקל
"מזון לא בריא הוא הגורם המשמעותי ביותר למוות ולנכות ברחבי העולם"
(צילום: Shutterstock)
גם פרופ' גרהם מקגרגור, מומחה לרפואת לב וכלי דם במכון לבריאות הציבור בלונדון, הסביר שטיפול תרופתי יכול להיות חלק מתהליך רחב יותר, אבל בשום אופן לא להחליף אותו. "מזון לא בריא הוא הגורם המשמעותי ביותר למוות ולנכות ברחבי העולם. השאלה היא מה אנחנו הולכים לעשות עם זה? האם אנחנו רוצים לתת לתעשיית המזון להמשיך להאכיל אותנו בזבל הזה ולקדם אותו ואז לתת לנו תרופות כדי לנסות לעצור את ההשפעות המזיקות של האוכל הלא בריא שלהן? או שאנחנו פועלים כדי למנוע מתעשיות המזון להמשיך ולפעול באותה הדרך ומתמודדים עם השורש של בעיית ההשמנה", תהה פרופ' מקגרגור בריאיון החודש לגרדיאן.

לטפל בשורש הבעיה

כיום, מומחים רבים מסכימים שטיפול תרופתי מהסוג הזה אכן צריך להינתן למי שזקוק לו כדי להילחם במשקל העודף ולמנוע סיבוכים מסוכנים שעלולים להתלוות אליו, אך חשוב הרבה יותר לעזור למטופלים לגבש סל כלים מקיף ומדויק, אשר יסייע לא רק לרדת במשקל בצורה בריאה ובטוחה, אלא גם לשמור על ההישגים לאורך זמן. למעשה, המומחים טוענים שלא מספיק רק לקחת טיפול תרופתי שיכול להפחית את תחושת רעב, אלא יש צורך לטפל בשורש של בעיית ההשמנה – ואת זה הזריקות לבדן לא יודעות לעשות.
2 צפייה בגלריה
אוזמפיק זריקת הרזיה זריקה
אוזמפיק זריקת הרזיה זריקה
אוזמפיק. פריצת דרך אבל לא תרופת קסם
(צילום: shutterstock)
"תרופות ההרזיה נותנות פריצת דרך להתנעת תהליך מאוזן ואפקטיבי לירידה במשקל. הן מסייעות לאזן את מנגנוני השובע והרעב בגוף ובכך מאפשרות לרדת במשקל בשיעורים גבוהים". מסביר ד"ר רז הגואל, רופא מומחה ומנהל המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה, "עם זאת, חשוב לזכור שהתרופות אינן 'קסם'. על מנת להצליח בתהליך יש צורך בטיפול מקיף, תוך ליווי אישי של מערך תומך המשלב צוות מקצועי – רפואי, תזונתי ורגשי – לשינוי אורחות חיים ושימור התוצאות לאורך זמן. מי שלא יעשה את השינוי הזה, כפי שסבורים לא מעט מומחים, עלול לעלות משקל חזרה. הטיפול התרופתי מאפשר חלון הזדמנויות לשינוי הרגלי אכילה ולחיים בריאים יותר".