אחוז הסוכרתיים באוכלוסייה במגמת עלייה מדאיגה, כשלמעלה מ-30 אחוז מהאוכלוסייה מעל לגיל 65 חולים כיום בסוכרת סוג 2. בין המטפלים והמטופלים, יש המחזיקים בדעה שרק סוג מסוים של תזונה, לדוגמה טבעונות, מאזן סוכרת ומטפל בשורש הבעיה. מנגד, יש הסבורים ששיטת תזונה הפוכה לגמרי - כמו תזונה קטוגנית - היא הפתרון הבלעדי.
קראו עוד:
במקביל לוויכוחים על התזונה הנכונה שתתאים לחולים במחלה, הנערכים לא אחת גם ברשתות החברתיות, חלק מהתרופות לסוכרת זכו להייפ תקשורתי חסר תקדים, בשל הגלישה שלהן לטיפול בהשמנה. הדבר מוביל לשיח ער ומעלה מודעות מצד אחד, אבל גם מאוד מבולבל ומבלבל מהצד השני.
עמדת איגוד הסוכרת האמריקאי היום היא שישנו יותר מסוג אחד של תזונה שעשויה להתאים במצב סוכרת, ובלבד שתתבסס על מרכיבים בריאים ומאוזנים ושיהיה אפשר להתמיד בה לאורך זמן . ברור שתזונה כזו צריכה לכלול כמה שפחות סוכרים.
הגישה המדעית העדכנית, היא רפואה ותזונה מותאמות אישית. לא כל מה שמתאים לאחד, מתאים גם לאחר. יש להקשיב למטופל ולרצונותיו, גם התזונתיים, על מנת להרכיב לו תכנית תזונתית מותאמת אישית, כאשר לא אחת הישגי התזונה והסוג שלה יכתיבו גם את הטיפול התרופתי.

מטיפול בסוכרת לטיפול בהשמנה: תרופות ה-GLP1

תרופות ה-GLP1 לטיפול בסוכרת ובהשמנה מפחיתות את רמות הסוכר ותורמות להפחתת התיאבון. GLP1 מפחית רמות גלוקגון (הורמון שמונע ירידה בערכי גלוקוז בדם), גורם להפרשת אינסולין בלבלב בתגובה לאכילה, ומקדם תחושת מלאות ושובע על ידי עיכוב ריקון הקיבה ודיכוי תחושת התיאבון.
שתי מולקולות עיקריות במשפחה זו נמצאות היום בשימוש - דולגלוטייד וסמגלוטייד:
  • דולגלוטייד ניתנת בזריקה חד שבועית תחת השם טרוליסיטי, ומותווה במינון זה לטיפול בסוכרת בלבד.
  • סמגלוטייד, זריקה בשם מסחרי אוזמפיק, במינון של עד 1 מ"ג, מותוות לטיפול בסוכרת בלבד, אולם גלשה לטיפול גם בהשמנה עד למחסור במלאי לסוכרתיים. סמגלוטייד נחקרה במינון גבוה יותר של עד 2.4 מ"ג גם בלא סוכרתיים, תחת השם המסחרי וויגובי. היא נמצאה כמפחיתה כ-15% ממשקל הגוף בממוצע ונמצאת בתהליכי רישום בארץ.
סמגלוטייד קיימת גם כגלולה בשם ריבלסוס, המותוות לסוכרתיים בלבד בשלב זה. בעתיד היותר רחוק צפויה גם התוויה לטיפול בהשמנה במינון גבוה יותר, אך המחקר טרם הסתיים.
2 צפייה בגלריה
אוזמפיק זריקת הרזיה זריקה
אוזמפיק זריקת הרזיה זריקה
זריקת הסוכרת וההרזיה אוזמפיק
(צילום: shutterstock)
כמו כן, עתידה להגיע לארץ השנה תרופה בשם מונג'רי, שמשלבת GLP1 והורמון אינקרטיני אחר בשם GIP, שמיוצר במעי בתגובה לעיכול מזון, ומגביר את הפרשת האינסולין מתאי בטא בלבלב. ההורמון GIP מפחית את הצטברות השומן בגוף, מגביר את יצירת העצם ומפחית את הפרשת החומצה בקיבה. כנראה שיש פעילות סינרגטית בינו לבין ה-GLP1. התרופה תותווה תחילה לחולי סוכרת ובהמשך להשמנה עם ירידה במשקל שמגיעה להפחתה של עד 21% ממשקל הגוף.
הגישה המדעית העדכנית היא רפואה ותזונה מותאמות אישית. לא כל מה שמתאים לאחד, מתאים גם לאחר. יש להקשיב למטופל ולרצונותיו, גם התזונתיים, על מנת להרכיב לו תכנית תזונתית מותאמת אישית, כאשר לא אחת הישגי התזונה והסוג שלה יכתיבו גם את הטיפול התרופתי

משפחת מעכבי ה-SGLT2

תרופות הסוכרת המוכרות בשם ג'ארדאינס ופורסיגה, המשתנות את הסוכר מחוץ לגוף, משמשות גם לטיפול במצבי אי ספיקת לב ואי ספיקת כליות, בשל היתרונות הרבים שנמצאו בהן. לתזונה יש השפעה לא רק על איזון המחלה אלא גם על בחירת התרופה. כך למשל, תרופות אלו לא ניתנות לסוכרתיים שאימצו את התזונה הקטוגנית (בשל החשש מחַמֶּצֶת קטוטית סוכרתית, סיבוך מסכן חיים של סוכרת, שבו היעדר אינסולין ורמה גבוהה של הורמוני דחק מובילים ליצירה מוגברת של גופי קטון ולחמצת.
אחת הסוגיות שנמצאות לקראת שינוי בעולם הסוכרת קשורה בתרופות המטפורמין וגלוקומין, שעד כה היוו קו ראשון לטיפול בחולי סוכרת מסוג 2, לאור המחקרים המבטיחים של התרופות החדשות. מאז שנת 2008 ה-FDA מחויב בתרופות שמוכיחות בטיחות לבבית וב-2015 החל עידן חדש לאחר שג'ארדאינס הוכיחה יעילות קרדיווסקולרית, כלומר – מי שקיבלו את התרופה חוו ירידה באירועים של התקפי לב, שבץ מוחי ומוות לבבי. בהמשך הצטרפו קבוצות נוספות לרבות ממשפחת ה-GLP1 (ויקטוזה, אוזמפיק, טרוליסיטי).
הטיפול היום בחולה הסוכרתי משלב אורח חיים, תזונה ותרופות לפי הצורך, כשלפעמים ישנה אף המלצה לניתוח בריאטרי. זהו תחום מורכב מאוד היום, בשל מערכת השיקולים הנרחבת והיתרונות שניתן להפיק מכל טיפול, שהם שונים וייחודיים לכל אדם. גם עולם האינסולין עובר תמורות. לאחרונה נכנס לטיפול אינסולין קצר אולטרה מהיר בשם ליומג'ב, שיאפשר הזרקה תוך כדי ארוחה, עם זמן חשיפה קצר יותר מזריקות האינסולין המהיר שהיו עד כה, מה שיקל על ההתנהלות של חולי הסוכרת הנזקקים להן.
2 צפייה בגלריה
מנטה
מנטה
מדי הסוכר החדשים מאפשרים לבחון את ההשפעה של מאכלים שונים על רמות הסוכר
(צילום: Shutterstock)

ניטור סוכר משוכלל יותר

לא רק והטיפול התרופתי התקדם והתפתח, גם אמצעי הניטור הפכו למשוכללים יותר. מדי סוכר רציפים בטכנולוגיית פלאש חדרו יותר לשוק והתוויות הסל עבורם התרחבה. מדי סוכר אלה מאפשרים לאמוד את איזון הסוכרת, לא רק לפי בדיקות דם או הערך התלת חודשי, אלא גם על ידי מדידת הזמן שבו המטופל נמצא בערכי גלוקוז רצויים, תוך בחינת השינוי ברמות הסוכר, נתונים הזמינים בטלפון הנייד ושמורים בטכנולוגיות ענן. זו דרך פשוטה מאוד שבה חולה הסוכרת יכול לבחון את ההשפעה האינדיבידואלית של מאכלים שונים על רמות הסוכר שלו.
מה שלא השתנה הוא שאורח החיים נשאר בסיס הטיפול בסוכרת גם היום.
ד"ר מיכאל ויינפאס, רופא מומחה לרפואת המשפחה ורופא סוכרת, ירצה בנושא בכנס "לנצח את הסוכרת" בתיאטרון גבעתיים