דיאטת קיטו וצום לסירוגין? בהוליווד המגמה החמה עכשיו היא זריקות ההרזיה: אוזמפיק, התרופה שפותחה לטיפול בסוכרת והתגלתה כתרופת פלא כמעט להרזיה, צוברת יותר ויותר פולריות בעולם, ולאחרונה גם לא מעט סלבס הוליוודיים, משפיעני רשת ואנשי עסקים החלו להתוודות כי הגזרה החדשה שלהם היא תוצאה של השימוש בזריקות, כשההאשטג ozempic# כבר צבר מאות מיליוני צפיות ב-TikTok.
עוד על הטיפול באוזמפיק:
אוזמפיק (Ozempic) היא תרופת מרשם של חברת התרופות הדנית נובו נורדיסק, הניתנת בזריקה שבועית ומשמשת לניהול רמות הסוכר בדם בחולים עם סוכרת סוג 2. החומר הפעיל באוזמפיק הוא מולקולה בשם סמגלוטייד. התרופה מחקה את מבנה ההורמון הטבעי פפטיד 1 דמוי גלוקגון (GLP-1), אשר ממלא תפקיד חשוב בוויסות התיאבון ורמות הסוכר בדם, ומפעילה את הקולטנים שלו. היא פותחה במקור לטיפול בסוכרת, אבל התגלה שהיא מסייעת גם לאנשים הסובלים מהשמנת יתר ומובילה לדיכוי תיאבון, לירידה במשקל ולשיפור ערכי הסוכר והשומנים בדם.
6 צפייה בגלריה
אוזמפיק זריקת הרזיה זריקה
אוזמפיק זריקת הרזיה זריקה
אוזמפיק. מסוכרת לדיאטה
(צילום: shutterstock)
הפופולריות הגואה של הזריקה בקרב מי שרוצה להפחית במשקל, כבר גרמה למחסור שלה בארץ בחודש ספטמבר האחרון. לאחרונה, עוד ועוד כוכבי הוליווד, מפורסמים ומובילי דעה החלו משתפים כי הם עושים שימוש בתרופה, ואחרים מביעים חשש מההשלכות של שימוש לרעה.

צ'לסי הנדלר: כולם על אוזמפיק

הקומיקאית והמנחה האמריקנית צ'לסי הנדלר, שהנחתה את טקס בחירת המבקרים בשבוע שעבר בלוס אנג'לס, התבדחה על הנושא במונולוג הפתיחה שלה. הנדלר פנתה אל ג'וליה רוברטס, שזכתה לשבחים על תפקידה כמרתה מיטשל במיני-סדרה "גזלייט". "אנחנו אוהבים אותך, ג'וליה", אמרה הנדלר. "גזלייטינג הייתה למעשה מילת השנה של מילון מרים-וובסטר. ולמי שלא יודע, פירושה הוא שמישהו מנסה לשכנע אותך שתפיסת המציאות שלך שגויה. כמו כשסלבס אומרים שהם רזו בעזרת שתיית מים, אבל זה באמת בגלל שכולם על אוזמפיק".
כשהקהל פרץ בצחוק סוער, הוסיפה הנדלר: "אפילו עוזרת הבית שלי על אוזמפיק". להנדלר עצמה יש ניסיון אישי עם התרופה. בריאיון שערכה לירחון "וראייטי" בדצמבר האחרון, הקומיקאית והמנחה בת ה-47 סיפרה שהרופא נתן לה את התרופה בשם אחר, מבלי שהיא הבינה שמדובר באוזמפיק. "כנראה שזה גורם לך לאבד את התיאבון," אמרה הנדלר בזמן שאכלה את הפיצה שלה. "אבל אני אוהבת שיש לי תיאבון. זה עשה לי בחילה".

קלואי קרדשיאן – מזריקה או לא מזריקה?

על פי הדיווח ב"וראייטי" שחקנים, סוכנים ומנהלים בכירים בהוליווד מוכנים לשלם כ-1,500 דולר על מנת להשיג את התרופה ללא מרשם בשוק השחור. מוקדם יותר החודש, קלואי קרדשיאן הכחישה טענות כי השתמשה באוזמפיק, בעקבות תמונות ששיתפה מהצילומים האחרונים שלה במגזין Sorbet . מספר תגובות באינסטגרם טענו שכוכבת הריאליטי ואשת העסקים השתמשה באוזמפיק כדי לרדת במשקל. "ירדתי כ-30 קילו במהלך השנים", כתבה קרדשיאן בתגובה "ואני קמה חמישה ימים בשבוע בשש בבוקר כדי להתאמן".
6 צפייה בגלריה
טרנד זריקות ההרזיה: קלואי קרדשיאן
טרנד זריקות ההרזיה: קלואי קרדשיאן
רק בזכות האימונים?: קלואי קרדשיאן
(מתוך עמוד האינסטגרם khloekardashian@)

ג'רמי קלרקסון: סלרי במקום פודינג יורקשייר

ג'רמי קלרקסון (62), המנחה לשעבר של תוכנית הרכב הבריטית "טופ גיר", הודה בסוף השבוע שהוא התחיל להשתמש באוזמפיק. "התברר שכולם התחילו לקחת תרופה דנית חדשה בשם אוזמפיק, וכשנשאלו - כולם התלהבו מזה", כתב בטור שלו לסאנדיי טיימס. "אתה מזריק לעצמך פעם בשבוע, מעלה את המינון בכל פעם, וזה מפחית את התיאבון. "אתה יכול להסתכל על בשר בקר עם רוטב ופודינג יורקשייר מושלם, ואתה חושב: 'אני פשוט אוכל סלרי במקום'".
קלארקסון ציין כי המרשם ניתן לו לאחר בדיקות דם ואולטרסאונד שערך, כטיפול מונע לסוכרת, והוסיף שלא נרתע מתופעות הלוואי. "זה באמת מדהים", הוא כתב. "אני יכול לפתוח את המקרר, שבו מונחים חצי עוף ובקבוק יין רוזה עסיסי, ואני לא רוצה אף אחד מהם. בינתיים זה אדיר".
6 צפייה בגלריה
בדק ואימץ את טרנד זריקות ההרזיה. ג'רמי קלרקסון
בדק ואימץ את טרנד זריקות ההרזיה. ג'רמי קלרקסון
בדק ואימץ את טרנד זריקות ההרזיה. ג'רמי קלרקסון
(צילום: מתוך עמוד האינסטגרם jeremyclarkson1@)

אילון מאסק: משקולות? לא - ווגובי

המיליארדר אילון מאסק צייץ באוקטובר האחרון על כך שהשתמש בתרופה דומה לאוזמפיק, ווגובי (Wegovy), במטרה להפחית במשקל. זה קרה כשאחד מהעוקבים של איש העסקים האקסצנטרי העלה תמונה שלו, ושאל מה הסוד שלו: "אתה נראה מדהים, בכושר ובריא. מרים משקולות? אוכל בריא?" צייץ בטוויטר.
"צום", הגיב מאסק, לפני שהוסיף: "ווגובי".
התפריט להרזיה של אילון מאסק
גם מנכ"ל חברת מוצרי ומזכרות הספורט פנטיקס (Fanatics) , המיליארדר מייקל רובין, אמר לאחרונה ל-CNBC ששימוש באוזמפיק גרם לו להיות הרבה פחות רעב. "התחלתי את זה לפני כשנה, זה שינה לי את החיים", אמר רובין.

כוכבת הטיקטוק: "הפסקתי להזריק ועליתי במשקל"

לא כולם מתלהבים מהקסם של אוזמפיק. המשפיענית וכוכבת הטיקטוק רמי באדר, סיפרה שקיבלה מרשם לאוזמפיק "לפני שזה היה טרנדי. אני, כאילו, כמעט כועסת שזה הדבר הזה אופנתי עכשיו, בעוד אני הלכתי על זה מסיבות אמיתיות", אמרה שגרירת ויקטוריה'ס סיקרט בריאיון ל"אינדיפנדנט" .
6 צפייה בגלריה
טרנד זריקות ההרזיה: כוכבת הטיקטוק רמי באדר
טרנד זריקות ההרזיה: כוכבת הטיקטוק רמי באדר
בולמוסי האכילה שלה החמירו. כוכבת הטיקטוק רמי באדר
(צילום: AP)
המשפיעה המשיכה והסבירה שהרופא שלה המליץ על התרופה זמן קצר לאחר שה-FDA אישר את השימוש בה בשנת 2020. באדר, שהייתה טרום-סוכרתית, סבלה מתנגודת לאינסולין ועלייה במשקל. עם זאת, היא מעלה ספקות באשר ליעילות התרופה אחרי שגילתה שבולמוסי האכילה שלה החמירו לאחר שהפסיקה לקחת את הזריקה השבועית. "הרופאים אמרו לי – 'זה 100 אחוז בגלל שהלכת על אוזמפיק', כי זה גרם לי לחשוב שאני לא רעבה", אמרה, "עליתי כפול במשקל לאחר מכן".

לא ממש במקום טוב: ג'מילה ג'מיל

כוכבת הסדרה "המקום הטוב", ג'מילה ג'מיל, היא מבקרת חריפה של קידום דיאטות אופנתיות וטרנדים שצומחים ברשתות החברתיות. ביום שני שעבר היא פרסמה הצהרה שבה היא גינתה את השימוש המוגבר באוזמפיק, רק למטרות הרזיה. "אמרתי את מה שאמרתי על הנזק הפוטנציאלי של אנשים המשתמשים בתרופות לסוכרת לצורך ירידה במשקל", כתבה ג'מיל. "אני חוששת לכולם בשנים הקרובות. זה השיגעון עכשיו בהוליווד - אנשים עשירים קונים את הדברים האלה ביותר מ-1,000 דולר, בזמן שחולי סוכרת חווים מחסור בתרופה".
6 צפייה בגלריה
טרנד זריקות ההרזיה: אילון מאסק וקלואי קרדשיאן
טרנד זריקות ההרזיה: אילון מאסק וקלואי קרדשיאן
מתנגדת. הפוסט של ג'מילה ג'מיל
(צילום: AP, מתוך עמוד האינסטגרם khloekardashian@)
השחקנית הבריטית הביעה גם דאגה שהמגמה "תסתיים באותו האופן שבו נאמר לנו שהאופיואידים בטוחים", והוסיפה שאין כמעט דיון על תופעות הלוואי של הטיפול".
6 צפייה בגלריה
חוששת לשלום כולם. ג'מילה ג'מיל
חוששת לשלום כולם. ג'מילה ג'מיל
חוששת לשלום כולם. ג'מילה ג'מיל
(צילום: Getty Images)

מרשמים ושוק שחור: מי יכול לקבל את הזריקות בישראל?

בעקבות הפופולריות הרבה לה זכתה התרופה בישראל, משרד הבריאות אסר בחודש מרץ האחרון על רופאים בקופות החולים לרשום את הזריקה למטופלים חדשים הסובלים מהשמנת יתר והורה לתת אותה רק לחולי סוכרת ולמי שכבר החלו בטיפול בזריקה לעודף משקל. ואולם, ההנחיה אינה תקפה עבור מטופלים במרפאות הפרטיות, שיכולים לקבל אותה במסגרת טופס 29 ג' - מרשם חריג של תרופה מחוץ להתוויות.
ד"ר רז הגואל: "חשוב לזכור ששימוש בתרופות לירידה במשקל ללא פיקוח ומעקב של רופא הוא מסוכן. גם כוכב הוליוודי בעל אמצעים חייב ליטול את התרופה באמצעות מרשם רופא, תוך ליווי ומעקב צוות מקצועי"
בנוסף, שלח המשרד הבהרה, שלפיה הוא מתיר להמשיך לרשום את הזריקה גם לסובלים מהשמנת יתר שטרם החלו טיפול בזריקה, תחת התנאים הבאים:
  1. המטופלים סובלים מ-BMI (מסת משקל גובה) של מעל 30, המגדירה אותם כסובלים מהשמנת יתר קיצונית.
  2. המטופלים ביקרו אצל תזונאית שלוש פעמים לפחות ונכשלו בטיפול בזריקה הוותיקה יותר, סקסנדה, המאושרת לטיפול בהשמנת יתר אך תוצאותיה מתונות יותר. כישלון טיפולי הוגדר כאי-ירידה של 5% או יותר במשקל במשך 12 שבועות של טיפול בסקסנדה.
בשנה האחרונה הצטרפה גם התרופה ווגובי, שמכילה מינון גבוה יותר של החומר הפעיל (סמגלוטייד). התרופה הצליחה להוכיח ירידה של כמעט רבע ממשקל הגוף, אולם הטיפול בה עדיין לא זמין בישראל ויש גם מחסור אדיר בזמינות התרופה בעולם בשל הביקוש הגבוה לתרופות אלו.
זריקות הרזיה ירידה במשקל
"בשל הפופולריות שתופסת תאוצה בטיפול בתרופות להרזיה והנתונים המחקריים המוצלחים, התפתח שוק שחור בארץ ובעולם לרכישת התרופה", אומר ד"ר רז הגואל מנהל המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה. "חשוב לזכור ששימוש בתרופות לירידה במשקל ללא פיקוח ומעקב של רופא הוא מסוכן. השמנה היא מחלה בעלת דרגות חומרה שונות וקריטריונים מוגדרים, כשלכל דרגה ישנו טיפול רפואי מותאם. גם כשמדובר בכוכב הוליוודי בעל אמצעים, הוא חייב ליטול את התרופה באמצעות מרשם רופא, תוך ליווי ומעקב צוות מקצועי".