עדות נוספת לצורך האפשרי במנת הבוסטר: נתונים חדשים שמשחררת חברת מודרנה מגלים כי מנה שלישית של החיסון יוצרת תגובה חיסונית רבת עוצמה נגד נגיף הקורונה. בחברה מדווחים בנוסף על יעילות גבוהה של החיסון נגד כל הזנים כולל דלתא, גם חצי שנה אחרי החיסון.
2 צפייה בגלריה
חיסון מודרנה
חיסון מודרנה
חיסון מודרנה. מנה שלישית של החיסון יוצרת תגובה חיסונית רבת עוצמה נגד נגיף הקורונה
(צילום: AFP)
הנתונים האופטימיים מחברת מודרנה, מראים כי בניסוי שלב שני בו נבדקה הזרקת מנה בודדת של 50 מיקרוגרם חיסון מתוצרתה, מנת הדחף השלישית הניבה תגובה חיסונית רבת עוצמה כנגד כל זני הקורונה שנבדקו, כולל זן הדלתא.
רמת הנוגדנים הייתה כה גבוהה, עד שהייתה דומה לאנשים שחוסנו בשתי מנות חיסון במינון כפול של 100 מיקרוגרם, המינון המקובל כיום בכל זריקה.
קראו עוד:
בחברה הגישו את הממצאים לכתב עת הבודק כעת את הממצאים. מוקדם יותר פרסמה החברה כי החיסון שמר על יעילות גבוהה ביותר של 93% נגד נגיף הקורונה, גם חצי שנה אחרי החיסון. היעילות נותרה גבוהה נגד כל הזנים, כולל זן הדלתא. עם זאת, לא נמסר האם מדובר ביעילות נגד תחלואה קשה בלבד, מועילות נגד הדבקה, או מועילות כללית.
בישראל החיסון העיקרי שניתן הוא מתוצרת חברת "פייזר", אולם גם הוא חיסון מסוג mRNA הבנוי בטכנולוגיה דומה לזו של מודרנה, הגורמת לגוף ליצור חלבונים דמויי נגיף הקורונה, וכך מתעוררת מערכת החיסון ליצירת נוגדנים ותאי הגנה נוספים נגד התקפה אפשרית של הנגיף "האמיתי".
עם זאת, משרד הבריאות חתם על הסכמי רכש גם עם חברת מודרנה, שסיפקה עד כה כמה מאות אלפי תרכיבים שניתנו בעיקר לחיילים ולדיירי בתי אבות ומוסדות סיעודיים. עם זאת, בשנה הקרובה צפויים להגיע מיליוני תרכיבים גם של חברת מודרנה.
2 צפייה בגלריה
חיסון לקורונה של פייזר
חיסון לקורונה של פייזר
חיסון לקורונה של פייזר. טכנולוגיה דומה לזו של מודרנה
(צילום: AFP)

אישור החיסון השלישי גם לבני 50 ומעלה

בתוך כך, נמשך מבצע חיסוני המנה השלישית: בכללית חוסנו במנה השלישית מעל 100 אלף איש בני 60 ומעלה, ועוד כ-200 אלף זימנו תורים. במכבי חוסנו עד כה כ-110 אלף חברים במנה השלישית, ומעל 170 אלף קבעו תור למנה השלישית.
משרד הבריאות דן בימים אלו באישור החיסון השלישי גם לבני 50 ומעלה, וממתין לדיווחי הקופות על מצבם של המתחסנים. על פי המסתמן, המשרד צפוי לאשר מנה שלישית גם לבני 50 ומעלה, בהתאם למלאי החיסונים בישראל.
במקביל, קופות החולים חיסנו כבר מעל 400 ילדים בני חמש עד 11 שנים נגד קורונה. מדובר בילדים הסובלים ממחלות המעמידות אותם בסיכון לתחלואה קשה מנגיף הקורונה, ובהן מחלות דיכוי חיסוני, מחלות ריאה ומומים מולדים, זאת בעקבות אישור חריג של משרד הבריאות לחיסונם.
בנוסף, זומנו עשרות תורים לילדים נוספים בגילאים אלה שיתחסנו בשבועיים הקרובים. בקופות עוקבים מדי יום אחר הילדים המחוסנים, ולא דווחו עד כה תופעות לוואי חריגות או שונות מאלה של מחוסנים גדולים יותר. על פי ההערכות צפוי אישור גורף לחיסון ילדים לקורונה עד דצמבר הקרוב.