"לפעמים אני שוקל אם למרוט את השערות האחרונות שעוד נשארו לי מתוך כעס ותדהמה", אמר הבוקר (א') פרופ' יריב יוגב, מנהל בית החולים ליס ליולדות, בתגובה לפוסט שהעלו בסוף השבוע אורלי וילנאי וגיא מרוז, ובו קריאה לנשים "שעברו לידה שקטה או הפלה אחרי חיסון" לספר על כך.
"למען גילוי נאות, אני מכיר את גיא ואורלי היטב. אולי במקום שטויות ושמועות נדבר על עובדות. אנחנו יודעים היטב שהחיסון אינו קשור בעלייה בשיעור ההפלות, לא קשור בשיעור הקושי להיכנס להיריון ולא משפיע בכלל על תוצאות ההיריון", מציין פרופ' יוגב.
קראו עוד:
"החיסון יעיל בהיריון, כנגד מחלה קשה בהיריון והוא בטוח לחלוטין. בהתחלה, כשהחיסון יצא, מאוד נזהרנו וההמלצות סווגו כך שבטרימסטר הראשון להיריון לא המלצנו לחסן נשים כי חשבנו שאולי הסיכון הפוטנציאלי בחיסון גדול מהתועלת שלו. היום אנחנו יודעים כמה דברים: החיסון בטוח בכל שלבי ההיריון, הוא לא קשור ללידות שקטות, לא להפלות, ולא למוות עוברי בתוך הרחם.
2 צפייה בגלריה
אזהרת פייק ניוז של משרד הבריאות נגד פרסום של אורלי וגיא
אזהרת פייק ניוז של משרד הבריאות נגד פרסום של אורלי וגיא
אזהרת פייק ניוז של משרד הבריאות נגד הפרסום של אורלי וגיא
"הדבר החמור ביותר שאנו יודעים זה שקורונה בהריון מסכנת את האישה ואת העובר שלה באופן משמעותי. הסיכון של אישה עם קורונה בהיריון, שהעובר ימות בתוך הרחם או שהיא תלד מוקדם או שתעבור ניתוח קיסרי או שהיא תחלה בצורה קשה ואף תמות - הוא גדול מאין כמוהו מכל סיכון פוטנציאלי שקיים מהחיסון, שלא קיים בכלל בהשוואה לנשים שאינן בהריון".
פרופ' יוגב נשאל על מידת ההיענות של נשים בהיריון לחיסון בשנה האחרונה. "צריך להסתכל על זה לאורך הזמן, כאשר בהתחלה הייתה שאלה וספקנות, אבל עם הזמן אנו יודעים היום על עשרות מיליוני נשים שהתחסנו בעולם במהלך ההיריון. אנו יודעים להגיד בוודאות שהחיסון בטוח לחלוטין בתקופת ההיריון. נכון שיש לפעמים חשש, אבל כשנותנים הסבר מסודר ואת כל המידע, שיעור ההתחסנות בהיריון גבוה.
"אני תמיד אומר לאישה שנמצאת אצלי – נכון שאת בת 30 ובריאה, אבל מבחינת הקורונה את בת 60 עם סוכרת ויתר לחץ דם. לכן ההיריון הוא גורם שמחמיר את מחלת הקורונה"
"אני חושב שאחת הבעיות הגדולות שקורות פה בסיפור הקורונה זה שלא תמיד מעבירים מסר ברור וחד, ואנו שומעים כל מיני קולות ונוצרת סיטואציה שיש חוסר אמון של הציבור בגורמים הרגולטוריים שנותנים הוראות והחלטות. אני לא מעביר ביקורת, רק אומר שאלה פני הדברים. אולי בכל מה שקשור לחיסון והיריון צריך לעצור בצורה חדה את הפייק ניוז. אני תמיד אומר לאישה שנמצאת אצלי – נכון שאת בת 30 ובריאה, אבל מבחינת הקורונה את בת 60 עם סוכרת ויתר לחץ דם. לכן ההיריון הוא גורם שמחמיר את מחלת הקורונה. אני אומר לכל הנשים בהיריון – להתחסן".
2 צפייה בגלריה
תמונה של אורלי וגיא
תמונה של אורלי וגיא
"מעשים מסוכנים" אורלי וגיא
(צילום: גבריאל בהרליה)
יש לך מסר לאורלי וגיא? "אני חושב שאורלי וגיא מייצרים קו מחשבה עצמאי. שזה בסדר לחשוב ולפקפק בדברים ולשאול שאלות. אבל צריך להשתמש בכוח העיתונאי שלהם מאוד בזהירות, במיוחד שעל ידי פוסט כזה או אחר הם יכולים לייצר נזק, שכרוך בסיכון חיי אדם. בכל מה שקשור לחיסון בהיריון, מוטב היה להם להימנע מלעשות את הדברים, שבעיניי הם בגדר מסוכנים".