‏משרד הבריאות פרסם הערב (יום שבת) פוסט נגד אורלי וילנאי וגיא מרוז - אחרי שאלה שיתפו ברשת פוסט שבו קריאה לנשים שעברו "לידה שקטה או הפלה" אחרי חיסון לספר על כך. "הם 'רק שואלים שאלות' - והתשובה היא שגם הפעם מדובר בפייק מסכן חיים", תקפו במשרד הבריאות את השניים - ולא בפעם הראשונה.
"שורת מחקרים מראה שאין שום עדות לכך שחיסוני הקורונה פוגעים בפוריות", הדגישו במשרד הבריאות. "אין פגיעה בתפקוד השחלות, אין פגיעה בהשרשת העובר ברחם, החיסון לא מעלה שכיחות של הפלות, לידות מוקדמות, או לידות שקטות. ‏לעומת זאת, קורונה בזמן היריון עלולה לפגוע קשה באישה ההרה, בהשוואה לאישה הרה שאינה מחוסנת, כולל סיכון מוגבר לאשפוז בטיפול נמרץ, הנשמה ואפילו תמותה".
3 צפייה בגלריה
תמונה של אורלי וגיא
תמונה של אורלי וגיא
לא הפעם הראשונה שהם מסתבכים עם משרד הבריאות. אורלי וגיא
(צילום: גבריאל בהרליה)
"דיווחים על דימום מוגבר או שיבושים במחזור החודשי מוכרים", הוסיפו במשרד הבריאות. "סקירה גדולה ב-BMJ הראתה כי דיווחים כאלו מוכרים גם בעקבות חיסונים אחרים, כמו למשל חיסוני השפעת ופפילומה, ושאם שינויים אלו קורים, הם זמניים ואינם פוגעים בפוריות".
במשרד הבריאות הדגישו: "‏עצם הצגת השאלה והפצתה על ידי מי שרבים רואים בטעות כעיתונאים, יוצרת מצג שווא של 'תופעה' - רק שהיא שלא באמת קיימת בעולם האמיתי. הפצת פייק וקונספירציות עלולה לגרום לצערנו ליותר מדי אנשים להיות חולים שלא לצורך, ולסבול מסימפטומים של מחלה שהשלכותיה ארוכות הטווח אינן ידועות".
"‏הסיכון של אישה הרה למות מקורונה: 1:600", נמסר. "הסיכון לנזק לעובר עולה פי 4 כתוצאה מקורונה בהיריון - האם גם את זה יהדהדו מפיצי הכזבים? הפצת השקרים הללו בתחילתו של גל תחלואה, שלפי נתוני העולם צפוי להיות חסר תקדים ברמתו - זוהי רמה חדשה של ציניות וחוסר אחריות. פשוט אין גבול".
3 צפייה בגלריה
דיון בוועדת החוקה
דיון בוועדת החוקה
ד"ר אלרעי פרייס על הסרט של אורלי וגיא: "סרט של מכחישי קורונה ומתנגדי חיסונים"
(צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
הביקורת של משרד הבריאות כלפי בני הזוג היא כאמור לא הראשונה, אם כי אולי ישירה בהרבה מבעבר. בינואר השנה נחשפה ב-ynet הודעת ווטסאפ שכתבה ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, ובו מתחה ביקורת קשה על סרט רשת של אורלי וגיא שבמסגרתו נמתחה ביקורת על ההתמודדות של מדינת ישראל עם מגפת הקורונה.
"כשבכירים באיגוד רופאי בריאות הציבור משתתפים במהלך פנדמיה שמאיימת על כולנו בסרט של מכחישי קורונה ומתנגדי חיסונים, נדרש לעצור ולעשות חשבון נפש עמוק", כתבה אז ד"ר אלרעי פרייס בביקורת על רופאים שהשתתפו באותו סרט. בעקבות זאת, אותם רופאים הגישו נגדה תביעת דיבה, אך זו נמחקה באוקטובר על ידי בית המשפט, שציין כי התובעים הבהירו בפניו שאינם מכחישי קורונה. לדיון לפני כחודשיים הגיעה אלרעי פרייס עם המאבטח שהוצמד לה בעקבות איומים על חייה.
מאורלי וגיא נמסר בתגובה: "כשמשרד הבריאות מפרסם פוסט נגדנו, על פייק ניוז, זה נותן לנו ולצוות שעובד אתנו תחושה ברורה שאנחנו עושים משהו ראוי. כי אם לנסות ולבדוק האם יש תופעות לוואי להמון נשים (כמו דיווחים שמגיעים אלינו ואל לא מעט מקומות אחרים) זה פייק ניוז - אנחנו באמת הגענו לתחתית החבית של משרד הבריאות. מה כל כך מפחיד אותם, שהם מנסים להשתיק את הקול הזה? קול של המוני נשים שמדווחות על שלל תופעות ולמה זה לא עיתונאי לבדוק את זה, להקשיב לזה? אבל ככה אנחנו נראים בשנתיים האחרונות. מי שלא מדברר את משרד הבריאות הוא מכחיש קורונה או משדר פייק. והיום, משרד הבריאות מצטרף רשמית לאיל גולן, לחבורה הברברית של הישראלים בקפריסין, למשרדי הממשלה שגזלו כספים מניצולי שואה, לחברות הקבלן לאנסים מקיבוץ שמרת, לבעלי אולמי וורסאי ולכל אלה שהתחקירים שלנו הרגיזו אותם. ולא, לא נפסיק לבדוק מה קורה פה".