עדות נוספת לחשיבות חיסוני הקורונה בהיריון: חוקרי המרכז הרפואי כרמל בחיפה, מצאו רמות נוגדנים גבוהות מאוד אצל תינוקות שנולדו לאימהות שחוסנו לקורונה. המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת JAMA Pediatrics.
"מחלת הקורונה יכולה להוביל למחלה נשימתית קשה בנשים בהיריון ובנוסף להוביל לסיבוכים במהלך היריון והלידה", אמר פרופ' עופר לביא מנהל מערך הנשים בכרמל, "החיסון לקורונה יוצר תגובה חיסונית בנשים בהיריון בדומה לנשים שאינן בהיריון. בנוסף, הוכח שחיסון לקורונה בהיריון הוריד באופן משמעותי את הסיכון לחלות בנגיף, חשוב שנשים תתחסנה".
2 צפייה בגלריה
קורונה הריון
קורונה הריון
חיסון קורונה בשליש השלישי של ההיריון, הוביל לתגובה חיסונית חזקה אצל האם
(צילום: shutterstock)
מחקר קודם שנערך בעולם מצא שחיסון קורונה בשליש השלישי של ההיריון, הוביל לתגובה חיסונית חזקה אצל האם עם העברת נוגדנים ליילוד. באופן אידיאלי, חיסון נשים בהריון צריך להוביל להגנה כמה שיותר ממושכת מתוך ההיריון ולכן חשוב שיינתן כמה שיותר מוקדם במהלך ההיריון.
קראו עוד:
במסגרת המחקר שנערך בבית החולים כרמל מקבוצת כללית שבחיפה, בניהולו של פרופ' לביא, ביצעו חוקרי המחלקה מחקר מעמיק שהעריך את רמות הנוגדנים לקורונה ביולדות וביילודים בעת הלידה, בנשים אשר קיבלו את החיסון בשליש השני של ההיריון ומעולם לא חלו במחלה. המחקר בוצע בין מאי ליולי 2021 על ידי ד"ר ניר קוגלמן על כ-130 נשים בהנחייתם של מנהל חדר לידה, ד"ר קידר, ומנהל המערך מיילדותי, ד"ר מוטי ברדיצ'ב.
2 צפייה בגלריה
מחקר כרמל
מחקר כרמל
ימין לשמאל: ד"ר ניר קוגלמן, פרופ' עופר לביא, ד"ר ראובן קידר
(צילום: דוברות ביה"ח כרמל)
במסגרת המחקר נמדדו רמות נוגדנים לקורונה מדם אימהי בעת הלידה של נשים אשר חוסנו בשליש השני להריונן. במקביל, נדגם מיד לאחר הלידה דם מחבל הטבור אשר משקף את דם היילודים. ממצאי המחקר שנערך בכרמל מצביעים על כך שלא רק שנמצאו נוגדנים ב- 100% מהיילודים, אלא שרמות הנוגדנים לקורונה אצל היילודים היו גבוהות פי 2.6 מאלו שבאימהות. כמו כן, נמצא שרמות הנוגדנים ביילוד עולות בהתאמה עם הרמות אצל האם.
יחד עם זאת, גילו החוקרים בכרמל כי ככל שעבר זמן רב יותר ממועד החיסון נצפתה ירידה ברמות הנוגדנים אצל האם והיילוד. כמו כן, ככל שגיל האם היה מתקדם יותר כך רמות הנוגדנים היו נמוכות יותר.
החוקר הראשי ד"ר קוגלמן, סיכם את תוצאות המחקר ואמר: "קבלת חיסון קורונה בשליש השני של ההיריון הובילה לתגובה חיסונית משמעותית אצל האם והיילוד, אשר באה לידי ביטוי ברמות נוגדנים גבוהות במועד הלידה. ממצאים אלו תומכים במתן חיסון קורונה בשלבים מוקדמים יותר של ההיריון מכפי שהיה בהתחלה, כדי להשיג הגנה מפני הנגיף לאם וליילוד מוקדם ככל האפשר".
ד"ר קידר, מנהל חדרי הלידה בכרמל מפציר אף הוא בפני נשים הרות לגשת לבצע את החיסון על מנת לשמור על בטיחותן בהיריון ולצורך מתן הגנה מפני הנגיף לתינוקן לאחר הלידה.
פרופ' לביא מוסיף ואומר: "מדינת ישראל הינה מודל ייחודי לחקר היעילות של חיסוני הקורונה. בימים אלו מבוצעים במחלקתנו מספר מחקרים נוספים בנושא חיסוני הקורונה בנשים בהיריון ובילודים, וזאת על מנת לספק מידע מהימן נוסף בכל העולם לגבי יעילות, תועלת ובטיחות חיסוני הקורונה. באמצעות הממצאים אנו שואפים לסייע למקבלי ההחלטות לתת המלצות מבוססות מחקר לציבור הנשים בכלל ולציבור הנשים ההריוניות בפרט".