מגפת הקורונה ממשיכה לעורר עניין בקרב חוקרי התנהגות, המרבים לבדוק את תגובות ורגשות הציבור הישראלי ואת השלכותיה החברתיות והאישיות. הבוקר (ב׳) פורסמו תוצאותיו של סקר שערך מכון המחקר למדיניות לאומית, מוסד שמואל נאמן, אותו ערכו חוקרים מהטכניון, מאוניברסיטת חיפה ומאוניברסיטת בן גוריון.
הסקר המדובר הופץ בתפוצה ארצית באמצעות קבוצות באפליקציית WhatsApp, ונערך בין התאריכים 20 ל-28 במרץ. בסך הכל השיבו על השאלון 1,016 איש ואישה מכלל הקבוצות החברתיות בישראל, בממוצע גילי של 47 שנים (42% גברים, 58% נשים; 85% יהודים, 14% ערבים; 57% חילונים, 29% מסורתיים ו-12% חרדים).
מהסקר עולה כי אחוז ניכר מהמשיבים חוששים להידבק בנגיף הקורונה ב'מידה רבה' ו'במידה רבה מאוד' (42%), 33% נוספים חוששים להידבק ב'מידה בינונית'. כמו כן, כשליש (29%) מהמשיבים המבוגרים (מעל גיל 65) ציינו כי הם חוששים להידבק, לעומת 45% מהצעירים.
לשאלה מה הדבר המפחיד ביותר עבורם בעת הזו, ענו 38% מהמשיבים על הסקר כי מפחדים שהם או בני משפחתם יידבקו בנגיף; 34% ציינו את אי-הוודאות כדבר המפחיד ביותר; ו - 17% ציינו את הפגיעה הכלכלית. בהקשר זה, 77% מהמשיבים ציינו כי המשפחה היא מקור התמיכה העיקרי שלהם בימים אלה, וגורמים אחרים (שכנים, חברים, רשתות חברתיות) קיבלו אחוזים נמוכים יותר.
החשש מפגיעה כלכלית אמנם עומד בתחתית סדר החששות של הציבור, אך בשאלה המתמקדת בחשש מנזק כלכלי אישי ציינו 61% מהמשיבים כי הם חוששים מנזק כלכלי שיגרם להם עקב המגפה במידה רבה ורבה מאוד. בקרב חרדים ומבוגרים (גילאי 65+) החשש נמוך יותר.
שאלה מעניינת שנשאלה בסקר היא "האם נגיף הקורונה מאיים על מדינת ישראל יותר מאשר איום הטילים". רבע מהמשיבים (25.5%) ציינו כי איום הטילים מאיים יותר מנגיף הקורונה, ורבע נוסף מהמשיבים ציין כי הטילים והנגיף מאיימים באותה מידה. לעומתם קרוב למחצית מהמשיבים (48%) ציינו כי נגיף הקורונה מאיים יותר מאיום הטילים. האוכלוסיות הסבורות כי נגיף הקורונה מאיים יותר מטילים הן חרדים (57%), מבוגרים (43%) ותושבי הדרום (47%).
לשאלה בה נתבקשו להעריך את אופן ניהול האירוע, ציינו 33% כי לדעתם המצב מנוהל נכון רק 'במידה מועטה מאוד' ו'מועטה'; 43% מהמשיבים העריכו כי המצב מנוהל נכון 'במידה רבה' ו'רבה מאוד', ו-34% העריכו כי המצב מנוהל נכון 'במידה בינונית'. בקרב הגילים 65 ומעלה רק 26% ציינו כי המצב מנוהל נכון 'במידה רבה' ו'רבה מאוד' ו-78% ציינו כך מקרב החרדים. מקרב הצעירים (עד גיל 40) 50% ציינו כי המצב מנוהל נכון 'במידה רבה' ו'רבה מאוד'.
עוד עלה מהסקר כי 73% מהמשיבים ציינו כי לדעתם ההנחיה שלא לצאת מהבית תסייע בעצירת התפשטות הנגיף 'במידה רבה' ו'רבה מאוד'. מעניין בהקשר זה כי 79% מהמשיבים החרדים דיווחו כך. בנוסף, 82% מהמשיבים העידו כי שגרת חייהם השתנתה 'במידה רבה' ו'במידה רבה מאוד'.
למרות השינויים בשגרת חייהם, 78% מהמשיבים על הסקר ציינו כי הם משתפים פעולה עם ההנחיות ויוצאים מביתם רק לצרכים חשובים (קניית מזון, תרופות ובנק), ו-18% ענו כי הם לא יוצאים מהבית כלל. רק 3% ענו כי הם יוצאים מהבית מתי שהם רוצים, ללא התחשבות בהנחיות.
גם את תחושת המסוגלות האישית של המשיבים על הסקר, שככל הנראה קשורה במידע שהם מחזיקים על הנגיף בדקו החוקרים. 65% מהמשיבים ציינו כי הם ובני משפחתם מסוגלים להתמודד עם הנגיף 'במידה רבה' ו'במידה רבה מאוד'. רבע (25%) ציינו 'במידה בינונית׳.
בתוך כך, מעל ממחצית מהמשיבים (56%) חשים כי קיים ברשותם המידע הדרוש כדי להתמודד עם הנגיף. 42% מהמשיבים מוצאים את אתרי האינטרנט (חדשותיים ואחרים) כמקור המידע האמין ביותר למציאת מידע על הנגיף. 40% ציינו את הטלוויזיה כמקור האמין ביותר, 6% בלבד את הרדיו ו-4% את העיתון המודפס.


נכון להיום, בישראל מניין הנדבקים בנגיף הקורונה עומד על 4,347 בני אדם, 80 במצב קשה. הסקר הנדון עשוי להצביע על כך שהציבור בישראל מודע לסיכון ממגפת הקורונה ולהשלכותיה האפשריות על מהלך חייו, ומבין ברובו את חשיבות ההנחיות הקוראות להימצאות בבתים.