כריכי בשר, ארוחות מוכנות, אבקות חלבון, ג'ל אנרגיה, מנות חמות, סוכריות, חטיפים, מרקים אישיים, עוגיות, דגני בוקר, תבשילים, פירות וירקות סגורים בוואקום. לא, זוהי לא פרסומת שיווקית לרשת מוצרי מזון, אלא חלק מהתפריט התזונתי אותו מקבלים לוחמי צה"ל בשטחי המלחמה בעזה. מנת הקרב המפורסמת? כמובן שגם היא נמצאת כאן - אי אפשר בלעדיה - אך אליה מצטרפות המון תוספות מבורכות.
מאחורי הקלעים של כל צבא גדול, נמצא מרכיב מכריע שמזין את התעוזה הפיזית והנפשית של חייליו - תזונה. בין האתגרים הרבים שעמדו בפני צה"ל עם פרוץ המלחמה היה כיצד ניתן להאכיל כמות גדולה של חיילים לוחמים הנמצאים בשדה הקרב, הרחק מחדרי האוכל הגדולים של הבסיסים והמוצבים. נראה שבצה"ל הגיעו מוכנים למשימה.
6 צפייה בגלריה
לוחמי צה"ל חאן יונס ברצועת עזה
לוחמי צה"ל חאן יונס ברצועת עזה
"מענה תזונתי ראוי" גם ללוחמי צה"ל בחאן יונס ברצועת עזה
(צילום: רויטרס / דובר צה"ל)
המהפכה הבריאותית הרווחת בעולם בשנים האחרונות, כמו גם המודעות הגדולה לחשיבותה של תזונה איכותית לבריאות הפיזית והנפשית, הביאו לשינויים גם באופן ההסתכלות בצמרת צה"ל. צבא ההגנה לישראל מכיר בכך שביצועים אופטימליים בשדה הקרב קשורים באופן הדוק לתזונה הניתנת לכוחותיו ופועל בהתאם.
בשנים האחרונות עושים מפקדי צה"ל מאמצים רבים על מנת לספק לחיילים מענה תזונתי ראוי על פי סטנדרטים מחמירים. בין האנשים האחראים לכך היא סיגל פארן, תזונאית וראש תחום תזונה מוסדית במרכז להספקה מטכ"לית (מרה"ס). פארן אוחזת בתפקיד חשוב: היא זו האמונה על איכות התזונה של כל חיילי צה"ל. תמיד תהיתם אם הילד או הילדה שלכם אוכלים טוב בצבא? היא הכתובת.
סא"ל אדרי: "בפעם האחרונה שהלוחמים יצאו להתרעננות הם ידעו מי אנחנו ופנו אלינו ביוזמתם ואמרו שהם לא תיארו לעצמם עד כמה המענה התזונתי הרחיק דחקים. בסוף כשהם מצליחים לעשות עד כמה שאפשר קידוש בליל שישי בתוך שטח לחימה, מבחינתי אין משהו שיכול להיות יותר מרגש מזה. עם כל הקושי - ויש פה קושי בלחימה הזו - לתת טיפת נחמה ופינוק"
"אנחנו נמצאים בענף מוקדים, ענף טכנולוגיות מזון ותזונה. זה ענף מקצועי המתעסק באפיון ופיתוח של מזון ושל פרויקטים של הזנה", מסבירה פארן. "בענף הזה יש גורמי מקצוע מתחום של הנדסת מזון וביוטכנולוגיה, הנדסת מכונות, תזונאים בתחום התזונה המוסדית והנדסת כימיה. אנחנו מפתחים מזון, וגם בוחנים מזון ושירותי מזון, ואמצעים ומערכות שונים בכל צה"ל".
6 צפייה בגלריה
חיילים ישראלים אוכלים בשטח
חיילים ישראלים אוכלים בשטח
חיילים ישראלים אוכלים בשטח
(צילום: shutterstock)
פארן מסבירה כי המענה התזונתי לחיילים מתחלק לפי מתארי פעילות שונים, בהתאם לדרגות המאמץ שהם מבצעים, כאשר כל התוכנית התזונתית מתבססת על המלצות תזונה בינלאומיות ובפרט של הצבא האמריקאי. מדובר על שלוש קטגוריות: מענה בשגרה, מענה באימונים ומענה בחירום ובפעילות מבצעית – כל תחום והמענה התזונתי המתאים לו.
"אם אנחנו מדברים על לוחמים בשגרה, אנחנו מבססים את זה על סטטוס תזונתי מיטבי – לבנות את הלוחמים ולהכשיר אותם. הכוונה לבניית הלוחם – לבנות אותו מבחינת שרירים ומסת גוף", אומרת פארן. "באימונים אנחנו מדברים על מענה תזונתי שיאפשר לפתח יכולות ביצועיות במהלך הפעילות וגם התאוששות לאחר מכן. אנחנו מאוד מקפידים לתת תמיכה יעילה בבניית שריר וגם שיקומו. אנו מקפידים גם על ארוחת ביניים בשטח, ובמיוחד ארוחות לילה עשירות בחלבון, מכיוון ובניית שריר נעשית בלילה".
סיגל פארן, תזונאית ראשית, צה"לסיגל פארןצילום: דובר צה"ל
הצלע השלישית היא, כאמור, חירום ופעילות מבצעית. "כאן אנחנו בונים מענה תזונתי שתומך את מתארי הפעילות השונים: חיילים רגליים או כאלה שיושבים בכלים ואחרים. כמובן שכל מענה כזה מבוסס על ערכים תזונתיים. אנחנו ממש מנסים ומקפידים לגוון את המענה, אך בד בבד גם לשמור על הסטטוס התזונתי, וזאת על מנת לשמור על כשירות החיילים. אוכל זה לא רק שיהיה להם נחמד נעים ומפנק, המזון צריך לעזור לשמור על כשירות וערנות".
6 צפייה בגלריה
ערכות תזונה ללוחמים בעזה, מבצע חרבות ברזל
ערכות תזונה ללוחמים בעזה, מבצע חרבות ברזל
הצבא צועד על קיבתו? בהחלט כן
(צילום: דובר צה"ל)
לפי פארן, בבסיס התזונה של החיילים הלוחמים עומדת, כמו תמיד, מנת הקרב הידועה. "כשחייל נמצא בלב עזה או בזמן חירום, יש מצבים שבהם אין אפשרות להכניס דברים נוספים", היא מסבירה. "מנת הקרב היא העוגן התזונתי. היא ניתנת באריזה מבעוד מועד ומותאמת לארבעה לוחמים ל-24 שעות, וכוללת לחם וירקות ומנת חלבון שישמרו על תזונת הלוחמים. כמובן שעליה קיימים עוד תוספות וגיוונים ושדרוגים".
"למנת הקרב אין תחליף, אבל אפשר להוסיף עליה תוספות שונות", אומרת סא"ל אורטל אדרי, ראש תחום השבחת מזון בצה"ל. במסגרת תפקידה אמונה סא"ל אדרי על רכש כלל פריטי המזון לצה"ל. "כל המוצרים גם בשגרה וגם בחירום נרכשים על ידינו, מפירות וירקות, בשרים ועופות עד למוצרים יבשים, שימורים ועוד".
כשהשתיים מדברות על תוספות ושדרוגים, הן מתכוונות למארזים שונים הניתנים ללוחמים לשם השלמה תזונתית למנת הקרב הקלאסית. כאן ניתן למצוא לא מעט אפשרויות, המותאמות לפעילויות השונות. תוספות אלו ניתנות בחלוקה שבועית: כל פעם מארז אחר, בליין שמתחלף לאורך השבוע ומגיע לחיילים ישירות.
6 צפייה בגלריה
ערכות תזונה ללוחמים בעזה, מבצע חרבות ברזל
ערכות תזונה ללוחמים בעזה, מבצע חרבות ברזל
ככה זה מגיע. ערכות "לחם אבירים" ללוחמי צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)
"לדוגמה, יש לנו מארז בוסט ללוחמים. זהו מארז שנבנה במיוחד ללוחמים הרגליים, והוא מותאם לפעילות עצימה - נותן מספיק אנרגיה וחלבון לפעילות תוך כדי תנועה. המארז מכיל פרי יבש, סוכריות, ג'ל אנרגיה, חטיפי חלבון וגם דברים מלוחים כמו עוגיות ובוטנים", מפרטת פארן.
"כל הדבר הזה עובד לפי העיקרון של תזונה מבצעית – 6-2-1 – ככה אנחנו מלמדים את החיילים:
  • בכל שעה שתייה של ליטר מים
  • כל שעתיים פחמימה – עוגייה, פרי יבש או ג'ל אנרגיה
  • בכל שש שעות מזון עתיר חלבון ומלחים – חטיף חלבון או לחמנייה עם קבנוס, למשל".
מארז נוסף הוא מארז הנקרא "לחם אבירים". "הוא כולל פריטים אטרקטיביים ללוחמים שתומכים את מנת הקרב כמו טורטייה, משקאות אנרגיה, ממרחים בבקבוקים לחיצים כמו ממרח בוטנים או חלווה, רטבים שמאוד משפרים את מנת הקרב, תבלינים אישיים המאוד אהובים על הלוחמים, מענה חם – סחלב אישי, קפה ותה, מרקים, וגם קלחי תירס בוואקום שמהווים להיט גדול. הכול כדי לגוון את מנת הקרב ולהעשיר אותה", אומרת פארן.
ויש עוד. "חוץ מאלה יש לנו מענה בסיסי בדמות כריך בשר קר - כריך בלחם ג'בטה, ממולא בבשר מפורק/פרגית/שווארמה ורטבים אישיים - המיועד למענה ללוחמים בתוך הרצועה, ומסופק עם אמצעים שומרי קור לשמירת טמפרטורת ובטיחות המזון", אומרת אדרי.
"בדיוק ברגעים אלו אנחנו מרכיבים ערכת 'סיר-בר'. בערכה הזו יש שני סירים חד-פעמיים עם שני תבשילים מוכנים לאכילה – פסטות, שני רטבי פסטה, מים מינרלים וכמובן קינוח של עוגת הבית, שיהיה להם גם מתוק אחרי שאוכלים. יש לנו גם סרטון הדרכה שמסביר איך להכין את התבשיל הזה. שיהיה להם חמים ונעים בשהייה בשטח ועם טיפה ניחוחות של בית".
במסגרת זו, גם ללוחמים עצמם יש השפעה על האוכל הניתן להם בשטח. "אנחנו יודעים להתאים את עצמנו לבקשות", מאשרת אדרי. "בכל פעם שהלוחמים יוצאים להתרעננות, אנחנו קופצים עליהם ושואלים מה הם צריכים, מה עוד להביא להם ומה חסר. היו אפילו בקשות של איזה סוג עוגיות הם רוצים וגם לזה נערכנו. חשוב להגיד שאנחנו מסתכלים לא רק בהיבט של המענה התזונתי. אני תמיד אומרת שבאוכל יש משהו מאוד רגשי, מאוד מנחם, לכן כל פעם שאנחנו פוגשים את הלוחמים אנחנו גם שואלים מה ייתן להם הרגשה שונה".
האוכל משפיע על המורל? סא"ל אדרי: "מאוד. בפעם האחרונה שהלוחמים יצאו להתרעננות הם ידעו מי אנחנו ופנו אלינו ביוזמתם ואמרו שהם לא תיארו לעצמם עד כמה המענה במזון הרחיק דחקים. הדברים שהם ביקשו מאיתנו היו ממש דברים קטנים: ערכות שבת – יין, שתי חלות, פיצוחים, 2 מאפים מתוקים, ואת זה אנחנו גם שולחים אליהם וזה מרים את המורל. בסוף כשהם מצליחים לעשות עד כמה שאפשר קידוש בליל שישי בתוך שטח לחימה, מבחינתי אין משהו שיכול להיות יותר מרגש מזה. עם כל הקושי - ויש פה קושי בלחימה הזו - לתת טיפת נחמה ופינוק. אני קוראת לזה לפנק אותם ולעטוף אותם. מבחינתנו זה הניצחון. זה ממש לבכות ולהתרגש".
סא"ל אורטל אדרי, רת"ח השברת מזון, צה"לסא"ל אורטל אדריצילום: דובר צה"ל
סא"ל אדרי אף מציינת כי גם להורי הלוחמים יש השפעה לא מבוטלת. "אנחנו כל הזמן חושבים מה לתת ומשתדלים להסתכל על זה בראי של ההורים. כולנו בסוף הורים ויודעים בדיוק מה חווים אותם לוחמים בעזה", היא משתפת. "אני יכולה לומר לך שאני מוצפת בפניות של הורים שיודעים מה אנחנו עושים ופונים במדיה החברתית בכל דרך. הרבה פעמים אני מדברת איתם.
"היו הורים שפנו אליי לגבי רטבים אז שלחתי להם תמונות מתוך ליין האריזה של הרטבים. חלק שאלו אותי מה קורה בחנוכה אז צילמתי להם את ערכת 'ניסים קטנים' שחילקנו בחג. זאת ערכה שהכנסנו לחנוכה עם מטבעות שוקולד ומרשמלו. דרך אגב, הרעיון של המרשמלו הגיע מטיקטוק. ראיתי שלוקחים ממנת הקרב את החלווה והממרח שוקולד, שמים מרשמלו ומחממים את זה על פיתה או לחמנייה באמצעות גזייה. איך שראיתי את הסרטון קניתי להם מרשמלו, כי אני יודעת שזה מה שיעשו עם זה".
6 צפייה בגלריה
ערכות תזונה ללוחמים בעזה, מבצע חרבות ברזל
ערכות תזונה ללוחמים בעזה, מבצע חרבות ברזל
דגני בוקר, מנות חמות וטורטיות. "אנחנו יודעים להתאים את עצמנו לבקשות"
(צילום: דובר צה"ל)
וכמובן, גם אוכלוסיות מיוחדות לא נשארות מאחור. "אנחנו דואגים לאוכלוסיות הייחודיות, גם לטבעונים וגם לציליאקים", מספרת סא"ל אדרי. "אפילו יצרנו ערכה עם מנות מיוחדות שבה אנחנו מכניסים מרכיבים עם רגישות לגלוטן כמו פופקורן, לחם עמיד ודגני בוקר, שככה גם להם יש מענה מותאם כדי שלא ירגישו אאוטסיידרים.
"יש לנו מנת קרב טבעונית שמכילה שימורים אישיים כמו תורמוס או שעועית בצ'ילי, גבנ"צ (גבינה צהובה) טבעונית וטחינה גולמית", מוסיפה פארן. המענה למגוון אוכלוסיות מאוד חשוב, הרי יש היום מגוון של לוחמים ולא כולם אוכלים את המזון הרגיל המבוסס על חלבון מן החי".
איך ניתן לשמור על היגיינה? הרי היו מקרים שחיילים חלו במחלות מעי שונות. סא"ל אדרי: "המקרים האלו היו בעיקר באירועי תרומות, ולא ממוצרים שאנחנו הכנסנו לתוך עזה. יש הקפדה מאוד גדולה על היגיינה, עד כמה שאפשר".
ומה בנוגע למי שתייה? פארן: "קודם כל צה"ל מאשר להשתמש במים רק שמאושרים על ידיו, לכן הוא מספק עוד מתחילת הלחימה בקבוקי מים גדולים של ליטר וחצי מהמרכז הלוגיסטי הנייד הקרוב לגבול, ואת זה מכניסים ללוחמים. בנוסף לזה יש מיכלי מים גדולים – עוקבים, שבהם חיילים יכולים להשתמש, ובנוסף אליהם יש פתרונות נוספים שאגף בר"צ (בריאות הצבא) משמיש".
ובינתיים, בזמן שימי הלחימה ממשיכים, ממשיכות גם פארן ואדרי במלאכתם החשובה. גם הן מקוות לימים שקטים וטובים יותר: "ליבנו עם החיילים. אנו מקוות שכולם יחזרו במהרה ובשלום הביתה, חזקים ואיתנים".