האם צריך להיבהל ממספרם של חולי הקורונה המאומתים, שמזנק בימים האחרונים? "אנחנו צריכים בעיקר לפעול. להיבהל זה אף פעם לא עוזר", אומר היום (ג') לאולפן ynet פרופ' נדב דוידוביץ', מומחה לאפידמיולוגיה ולבריאות הציבור. "בעבר, מספר כזה של מאומתים היה יכול להוביל למאות רבות של מתים. ללא ספק, העובדה שיש לנו חיסון, וששיעורי ההתחסנות הם גבוהים, היא דרמטית, אבל כמובן שזה לא מספיק. אנחנו צריכים להפעיל את כל הכלים האחרים".
קראו עוד:
לדעתו, צריך להחזיר את התו הירוק. "קבינט המומחים המליץ על זה כבר מזמן", אומר פרופ' דוידוביץ'. "התנאי הוא שיהיה סבסוד של בדיקות". הוא גם מציין היערכות בנתב"ג ובבתי ספר. "צריך לשפר את האכיפה", הוא מדגיש. "בנושא האכיפה אנחנו נופלים שוב ושוב. אני מקווה שהקמת מינהלת האכיפה ומינויו של עמוס בן-אברהם לפרויקטור בנושא יעזרו בכך. יש כוונה להקים מערך שלם שירכז נתונים על החוזרים מחו"ל ויחבר בין הגורמים השונים".
1 צפייה בגלריה
הנבדקים במתחם הבדיקות החדש
הנבדקים במתחם הבדיקות החדש
בדיקת קורונה בנתב"ג, השבוע. "בינתיים אפשר להכניס לבידוד רק אנשים שחוזרים ממדינות בעייתיות", אומר פרופ' דוידוביץ'
(צילום: טל שחר )
בתשובה לטענה שמערך כזה צריך היה לקום מזמן, אמר פרופ' דוידוביץ': "אנחנו מדברים על משהו שהוא הרבה יותר מהיר, בעיקר מבחינת האכיפה. דברים קרו, אבל אפשר לשפר. צריך לראות איך אנחנו בולמים את כניסת הווריאנטים מחו"ל, אם כי צריך לזכור שהם אחראיים רק ל-10% מהנדבקים. רוב ההדבקה היא בתוך ישראל".
פרופ' דוידוביץ' נשאל מה עמדתו בנושא החיסון השלישי ומהם הצעדים המידיים שהוא היה ממליץ עליהם. תשובתו: "לפני החיסון השלישי אני מציע שניקח את מיליון בני האדם שלא קיבלו את החיסון הראשון והשני ונשקיע בהם את עיקר המאמצים. יש אוכלוסיות בעייתיות בהקשר הזה, כמו האוכלוסייה הערבית - בעיקר הילדים. איגוד הרופאים הבדואים התגייס לטובת העניין, וגם קופות החולים. צריך להשקיע פה הרבה מאוד מאמצים.
"אסור שפתיחת שנת הלימודים לא תנוהל מספיק טוב. צריך להושיב ליד השולחן נציגים של משרדי החינוך והבריאות ושל ארגוני המורים וההורים ולעזור ליישובים שמתקשים"
"מעבר לזה, אנחנו חייבים להיערך לתחילת שנת הלימודים. אם יש משהו שאני נלחץ ממנו, זה שנת הלימודים. אסור שזה יהפוך לאירוע שלא מנוהל מספיק טוב. צריך להושיב ליד השולחן נציגים של משרדי החינוך והבריאות ושל ארגוני המורים וההורים, לתת יותר אוטונומיה לרשויות המקומיות ולמנהלי בתי הספר ולעזור ליישובים שמתקשים.
"צריך גם לחזק את מערכת הבריאות, לשים את נושא הבריאות במקום גבוה בסדר העדיפויות של מדינת ישראל. הייתי שמח אם ראש הממשלה היה מתערב אישית לא רק בנושא החיסונים אלא גם בנושא הקצאת משאבים למערכת".
בסוף הריאיון נשאל פרופ' דוידוביץ' אם צריך להכניס לבידוד את כל מי שחוזר מחו"ל, לדעתו, וענה: "אני חושב שבשלב הזה עדיין אפשר לעשות הבחנה בין מדינות שונות. בינתיים אפשר להכניס לבידוד רק אנשים שחוזרים ממדינות בעייתיות".