בתקופה הקרובה ניאלץ כנראה לשהות כנראה לא מעט בממ"ד, וכדאי להיערך נכון. אחד ההיבטים שצריך לקחת בחשבון הוא המזון שלוקחים לממ"ד.
בהנחיות פיקוד העורף בנושא נכתב שיש לקחת לממ"ד "מזון באריזות סגורות, כגון שימורים או חטיפים". מדובר בהגדרה רחבה יחסית. על מה צריך לשים דגש בבחירת המזון והשתייה שנכניס לממ"ד? אילו מזונות טובים יותר וממה עדיף להימנע בזמן השהייה החדר הסגור?
3 צפייה בגלריה
הסתערות על סופרים בחדרה, הסתערות על סופרים בראשון לציון, יושבים במקלט באשקלון
הסתערות על סופרים בחדרה, הסתערות על סופרים בראשון לציון, יושבים במקלט באשקלון
הסתערות על סופרים בחדרה ובראשון לציון, ישיבה במקלט באשקלון
(צילום: גלעד כרמלי, אופיר שמיר, רויטרס /Ronen Zvulun)
קראו עוד:
אריזה סגורה ותוקף ממושך ראשית, יש לקחת מזון שאריזתו לא נפתחה מעולם. אם הוא נפתח, ונעשתה לו סגירה חוזרת בעזרת גומייה או קליפס, אין לקחת אותו לממ"ד, שכן שברגע שנפתחה האריזה, המזון מועד לקלקול מהיר יותר עקב כניסת אוויר. יתר על כן, כדאי לבדוק מתי פג תוקפו של המוצר ולוודא שהתוקף ארוך, מה שמעיד על טריותו. כדאי להכניס לממ"ד שקיות וקליפסים לסגירה חוזרת כדי שנוכל לאטום בעזרתם את המוצר לאחר שפתחנו אותו במהלך שהייתנו בממ"ד. לא כדאי לקחת מזונות שאמורים להישמר במקרר, אלא כאלה שמיועדים לאחסון בטמפרטורת החדר, וזאת על מנת להימנע מקלקולם.
אילו שימורים מומלצים? כדאי לקחת מזון מקופסת שימורים, שניתן לאכול כפי שהוא לאחר פתיחת הקופסה, כגון גרגירי תירס, גרגירי חומוס, גרגירי אפונה וטונה. כדאי לקנות אריזות קטנות על מנת להימנע מלזרוק מזון שלא נאכל, או מקלקול מהיר שלו לאחר פתיחתו אם לא יוכנס למקרר. אריזות אישיות הן מצוינות בנסיבות אלה. כדאי גם להביא לממ"ד כלי אכילה חד-פעמיים ושקיות אשפה עם שרוך לסגירה אטומה כדי למנוע ריחות בחדר הסגור. לא מומלץ להכניס שימורי זיתים או מלפפונים, שכן הם עמוסי מלח וגורמים לצמא רב.
3 צפייה בגלריה
אשקלון אנשים ישנים ב ממ"ד
אשקלון אנשים ישנים ב ממ"ד
ישנים במקלט באשקלון, השבוע. הימים לחוצים, וכדאי שלפחות בגזרת האוכל לא נאתגר את עצמנו
(צילום: REUTERS/Violeta Santos Moura)
לחם או קרקר עם חמאת בוטנים? כדאי לקחת מזון יבש באריזות, כגון קרקרים. יש סוגים רבים בחנויות. לחמים אינם מומלצים מכיוון שהם מתקלקלים מהר יותר. בחרו קרקרים בטעם שבני המשפחה אוהבים. זה לא הזמן לנסות דברים חדשים: הימים לחוצים, וכדאי שלפחות בגזרת האוכל לא נאתגר את עצמנו. מצד שני, חשוב שהמזון ישביע. קרקרים ניתן לאכול ללא קשר לשובע. לפחמימה פשוטה יש אפקט מעודד רעב, בניגוד לצורך שלנו לשבוע, כך שכדאי לצרף לפחמימה שומן או חלבון. ניתן להוסיף גם שימורי טונה. אופציה נוספת: גבינה מותכת שאינה דורשת קירור או חמאת בוטנים טבעית ללא סוכר שגם היא לא דורשת קירור. השילוב של פחמימה עם שומן ו/או חלבון ממקסם את פוטנציאל השובע הנדרש.
אינפו מזון ממ"ד

פירות - יבשים או בשימורים אשר לפירות – מומלץ להכניס שימורי פירות כמו רסק תפוחים או רסק אחר. מוצרים אלו מגיעים בקופסאות מתכת, בצנצנות או באריזות פלסטיק אישיות. הטעמים הם רבים, וכדאי לבחור את אלו שאין בהם תוספת סוכר מעבר לסוכר הפרי עצמו. אפשר להכניס לממ"ד תפוחי עץ טריים, שיחסית לשאר הפירות נשמרים טוב גם ללא קירור. אפשר לקחת גם פירות יבשים כמו תמרים או שזיפים, וגם כאן כדאי להימנע ממוצרים עם תוספות סוכר.
כדאי לקחת מזון מקופסת שימורים, שניתן לאכול כפי שהוא לאחר פתיחת הקופסה, כגון גרגירי תירס, גרגירי חומוס, גרגירי אפונה וטונה. לא מומלץ להכניס שימורי זיתים או מלפפונים, שכן הם עמוסי מלח וגורמים לצמא רב
דגני בוקר וחטיפים במידה אפשר להכניס גם דגני בוקר, וההמלצה היא להעדיף את אלו שמכילים פחות סוכר. לא כדאי לבחור את אלו שמועשרים בסיבים, שכן בדרך כלל הם לא טעימים לילדים. דגני בוקר קלאסיים העשויים מתירס יכולים להתאים לכולם. יש אריזות קטנות ונוחות שכוללות מנה של דגני בוקר, קרטון של חלב עמיד קטן, כפית וקערה. גם פיצוחים הם אופציה טובה, וכדאי לבחור טבעיים ולא קלויים: אלו מכילים מלח רב שגורם לצמא. שקדים, אגוזי מלך, אגוזי פקאן וקשיו, זרעי דלעת או חמנייה – כל אלה טעימים וגם בריאים.
3 צפייה בגלריה
פיצוחים הם אופציה טובה, וכדאי לבחור טבעיים ולא קלויים
פיצוחים הם אופציה טובה, וכדאי לבחור טבעיים ולא קלויים
פיצוחים הם אופציה טובה, וכדאי לבחור טבעיים ולא קלויים
(צילום: shutterstock)
ניתן להכניס חטיפים ומתוקים, אבל במידה. לא כדאי שהם יהוו את רוב המזון בממ"ד. כדאי להעדיף את אלו שבאים באריזות אישיות ולא באריזות חיסכון גדולות. יש לזכור לא להכניס אלרגנים כגון חטיפי בוטנים אם יש בני משפחה אלרגיים. שוקולד מריר הוא אופציה מתוקה וטובה.
שתייה? רק מים
מבחינת שתייה, הכניסו לממ"ד רק מים, לא שתייה מתוקה, מוגזת או אלכוהולית. מים הם המשקה המרווה ביותר. הגוף שלנו זקוק להרוויה נכונה, והיא תיעשה רק באמצעות מים.
הכותבת היא דיאטנית קלינית