תם עידן המסכות בישראל, בינתיים: מאתמול (מוצ"ש) אין עוד חובה בישראל על עטיית מסכות, גם במקומות סגורים, פרט לטיסות, בתי חולים, קופות חולים, מרכזים רפואיים ובתי אבות. בנוסף, במשרד הבריאות ממליצים לאנשים בקבוצות סיכון – קשישים, נשים הרות וחולים בדיכוי חיסוני להמשיך לעטות מסכות. במשרד הודיעו כי ימשיכו לעקוב אחר נתוני התחלואה ובמקרה שאלה יעלו – ההחלטה תישקל שוב.
2 צפייה בגלריה
 מסירים את המסכות
 מסירים את המסכות
מסירים את המסכות
(צילום: shutterstock)
ולמרות ההחלטה - הנה 5 סיבות לא להזניח את המסכות לחלוטין:

1. הקורונה בעלייה במדינות רבות

בעולם כולו חובת עטיית המסכות לא אחידה: בחלק מהמדינות כמו בארה"ב התירו את הסרת המסכות, בעוד שאחרות עדיין מחייבות עטייתן במקומות סגורים. באירופה ובמזרח הרחוק עדיין מחייבים עטיית מסכות במרבית המדינות במקומות סגורים, בעוד שהותרה הסרתן במרחבים פתוחים.
בישראל חלה ירידה מסוימת בתחלואה, כשבתחילת השבוע מקדם ההדבקה (שכבר אינו מדויק כיום, בשל הצמצום הדרמטי במספר הבדיקות הממוסדות) עמד על 0.7. עם זאת, לקראת החג השני עלה מקדם ההדבקה ל-0.75. מקדם כזה הנמצא מתחת ל-1, מעיד על כך שמגמת התפשטות הנגיף נמצאת בבלימה מסוימת, אולם עלייה מחודשת מעל 1, לצד עלייה בשיעור המאומתים והמאושפזים, או הופעת וריאנט חדש עלולים לשנות את התמונה ולהוביל לחובה מחודשת של עטיית מסכות.

2. אתם עלולים להדביק את אלה שבסיכון

האוכלוסיות בסיכון כוללות תינוקות, קשישים, נשים בהיריון ובעלי מערכת חיסונית מוחלשת. ברוב הפעמים לא תוכלו לזהות צעירים הנמצאים בקבוצת סיכון כזו, כשמספיק עיטוש קל או שיעול כדי לגרום להם למחלה קשה ביותר, לאשפוז ואף לסכנת חייים.
בשלב זה, כשהקורונה עדיין איתנו וכשיש אי-ודאות באשר לתחלואה, שכן נתוני משרד הבריאות על ההדבקות הן חלקיות בלבד – מאז שאין עוד בדיקות PCR המוניות, כדאי להמשיך ולעטות מסכות במקומות סגורים בהם יש התקהלות.

3. הסכנות נמשכות גם אחרי ההחלמה

יותר ויותר עדויות מצביעות על כך שגם אם חליתם במחלה קלה, ואתם לא בקבוצת סיכון, אתם עלולים לסבול מהשפעות הקורונה לטווח הרחוק. עד היום דווחו מעל 200 תסמינים שונים העלולים להימשך חודשים ואף שנים. מחקר אחרון מצא שרק שליש מהמחלימים דיווחו כי "חזרו לעצמם לגמרי" שנה לאחר ההחלמה.
תסמיני הלונג קוביד משתנים בחומרתם והשכיחים שבהם, שעלולים להופיע גם שבועות וחודשים אחרי שהחלמתם לחלוטין, כוללים חולשה, עייפות, כאבי שרירים, דלקות מפרקים, בעיות זיכרון, ואפילו סכנה לקרישיות יתר שעלולה להופיע גם חצי שנה אחרי ההחלמה. לכן, גם אם האומיקרון 2 נוטה לגרום למחלה חדה קלה יחסית בהשוואה לווריאנטים אחרים, עדיין רב הסיכון לתסמינים מתמשכים שיפגעו קשה באיכות חייכם, ולעיתים אפילו יסכנו את שלומכם.

4. גם כשזה רק אתם: המסכה תגן עליכם

כך או כך, אף שאין עוד חובה לעטות מסכות, אם בכל זאת תחליטו להתמגן עמן, תוכלו משמעותית להוסיף שכבת הגנה מפני הנגיף, גם כשסביבכם איש אינו עוטה מסכה. מחקר שפורסם בכתב העת PNAS בדצמבר 2021 הראה כי אדם העוטה מסכה כירורגית ("מסכה רגילה" הנחשבת לנמכרת ביותר), יהיה מוגן רק בשיעור של 10% לאחר שהייה של חצי שעה במחיצת אדם עם קורונה, גם במרחק של כשני מטרים.
לעומת זאת, אדם העוטה מסכת N95 יהיה מוגן בכ-80% גם לאחר שהות של שעה במחיצת חולה קורונה. אם שני האנשים יעטו מסכת N95, יירד הסיכון להדבקה ב-0.4% מאדם חולה העוטה מסכה כזו לאדם הנמצא בחדר עמו שעוטה אף הוא מסכת N95.
מחקר אחר שפרסם המרכז לבקרת מחלות האמריקני בפברואר האחרון, מצביע על נתונים מהעולם האמיתי: החוקרים מצאו כי אנשים שאמרו שעטו מסכת N95 כמעט תמיד במרחבים סגורים, היו בסיכון מופחת של 93% להידבק בקורונה, בהשוואה לאנשים שדיווחו כי לא עטו מסכה. אלה שדיווחו על עטיית מסכה כירורגית ("רגילה") היו בסיכון מופחת של 66% להידבק בקורונה, ואלה שעטו מסכת בד, היו בסיכון מופחת של 56%. עם זאת, החוקרים הניחו כי מי שעוטה מסכה נוטה להיות זהיר יותר ומקפיד יותר על תנאי היגיינה והימנעות ממקומות צפופים מאוד.
כאמור, מסכות N95 הן המעניקות את ההגנה הגבוהה ביותר, אולם הן יקרות ולא ניתן לרכוש אותן בכל חנות. עם זאת, גם מסכה רגילה, יכולה להגן היטב מפני הקורונה, כאשר עוטים אותה נכון: כשפס האלומיניום מכופף ומוצמד לגשר האף, והמסכה צמודה לפנים גם באזור הלחיים.
2 צפייה בגלריה
מסכת N95
מסכת N95
מעניקות את ההגנה הטובה ביותר. מסכות N95
(N3)

5. המסכות הוכיחו את עצמן גם במניעת מחלות אחרות

עטיית המסכות החד פעמיות שליוותה אותנו בשנתיים האחרונות, הובילה לא רק להגנה מפני הקורונה, אלא גם לצניחה משמעותית במחלות זיהומיות אחרות. כך למשל, לפני כשנה לא דווחו מקרי שפעת כלל, תופעה שיוחסה לשיעור חיסונים גבוה יחסית ולהקפדה משמעותית על עטיית מסכות.
על פי ההערכות, המגפה תהיה איתנו לפחות עד שנת 2024: בלימת מגפה מתרחשת לרוב במצב של חיסוניות עדר, ובמיתאר הקורונה המצב הזה יתקיים עם חיסון 90% מתושבי העולם. החיסונים המעודכנים נגד אומיקרון של מודרנה ופייזר צפויים רק לקראת יוני, יחד עם האישור המיוחל של חיסוני התינוקות. אולם על פי הערכות, יארכו עוד חודשים ארוכים עד להפצת החיסונים החדשים ולמבצעי החיסונים המחודשים, שיביאו כך נקווה, גם לבלימת הווריאנטים החדשים.