הזמנת ארוחות ממסעדות הפכה לנגישה, זמינה ושכיחה בשנים האחרונות, הן בקרב מבוגרים והן בקרב ילדים ובני נוער, כאשר במיוחד בשנתיים האחרונות, מאז כניסת מגפת הקורונה לחיינו, היא הפכה לאירוע שכיח עוד יותר וגם קיבלה לגיטימציה גדולה יותר. ואולם, מזון שנקנה בחוץ הוא לרוב פחות בריא מזה שאנחנו מכינים בבית, ומכיל יותר קלוריות, שומן, סוכר ומלח. גם המנות יהיו לרוב גדולות יותר מאלו שהיינו מכינים בבית ויגרמו לנו לאכול יותר מכפי שאנחנו צריכים.
מחקרים מהעבר כבר הראו בצורה ברורה, שמבוגרים אשר נוהגים לאכול באופן קבוע ארוחות שהוכנו במסעדות, נמצאו כבעלי מסת שומן גדולה יותר וכבעלי סיכון גבוה יותר לפתח סוכרת מסוג 2 ותחלואת לב, בהשוואה למי שאינם צורכים ארוחות כאלה או צורכים אותן לעיתים רחוקות.
קראו עוד:
מחקר מעניין משנת 2017 בדק את הקשר בין צריכת טייק אוויי לבין הסיכון לתחלואת לב, סוכרת מסוג 2 והשמנה, והפעם בקרב ילדים. במחקר נבדקו קרוב ל-1,950 ילדים בני תשע-עשר מ-85 בתי ספר יסודיים בלונדון. הילדים עברו בדיקות פיזיולוגיות וכן בדיקות דם ודיווחו על הרגלי האכילה שלהם באמצעות שאלונים ויומני אכילה שמילאו במהלך היממה. התוצאות הראו ש-26% מהילדים אוכלים ארוחות בטייק אוויי לעיתים רחוקות, 46% מהם אוכלים מזון בטייק אוויי כפעם בשבוע, ו-28% יותר מפעם בשבוע. נמצא שככל שהצריכה של הארוחות בטייק אוויי תכופה יותר, כך עולה הצריכה הקלורית היומית ואחוז השומן והשומן הרווי גבוה, ומנגד - כמות החלבון וכמויות הוויטמינים והמינרלים, כגון סידן וויטמין סי, יורדות.
2 צפייה בגלריה
מנטה
מנטה
פיצה? תכינו בבית
(צילום: Shutterstock)
במחקר נמצא גם שצריכה מרובה של ארוחות המוכנות במסעדות קשורה עם שינוי לרעה בפרופיל השומנים בדם ונטייה למסת שומן גבוהה יותר בגוף, לעומת ילדים שצרכו ארוחות מוכנות רק לעיתים רחוקות. רמות גבוהות של כולסטרול "רע", LDL, לאורך זמן, מעלות את הסיכון לתחלואת לב וכלי דם.
מסקנת המחקר היא שצריכה תכופה של ארוחות בטייק אוויי קשורה עם דפוסי אכילה לא בריאים, שיש להם השפעות ארוכות טווח של השמנת יתר ותחלואת לב.
הנתונים הראו שמי שצרכו שתי ארוחות טייק אוויי ויותר ביום, לעומת אלו שצרכו לעיתים רחוקות (עד פעם בשבוע), היו בעלי סיכון גבוה יותר באופן מובהק לתמותה בטרם עת מסיבה כלשהי
מחקר מקיף בנושא שפורסם במרץ השנה, בדק נתונים שנאספו במשך 15 שנה, בין השנים 1999 ל-2014, בקרב אנשים בני 20 ומעלה, שכללו גם דיווחי אכילה והתנהגות אכילה. הנתונים הראו שמי שצרכו שתי ארוחות טייק אוויי ויותר ביום, לעומת אלו שצרכו לעיתים רחוקות (עד פעם בשבוע), היו בעלי סיכון גבוה יותר באופן מובהק לתמותה בטרם עת מסיבה כלשהי.
מזון מהיר וכזה שנרכש בדוכני מזון מכיל לרוב יותר קלוריות, שומן ושומן רווי לעומת ארוחה דומה בהכנה ביתית. מחקרים בעבר כבר הראו את ההשלכות הרחובות שיש להזמנת ארוחות באופן קבוע ותכוף, הן על הרגלי האכילה והן על התפריט היומי.
מחקר אחד, למשל, הראה שילדים הצורכים באופן תדיר מזון בטייק אוויי, אוכלים פחות פירות וירקות, ומחקר אחר מצא כי העדפות הטעם של מי שצורכים לעיתים תכופות מזון מהיר משתנות לכיוון מזון עתיר קלוריות ושומנים.
2 צפייה בגלריה
טייק אווי
טייק אווי
טייק אוויי. נטייה גדולה יותר לאכילה רגשית
(צילום: shuterstock)
מחקר מעניין ממאי השנה, בדק את השפעת הזמנת הארוחות על הרגלי האכילה בקרב 1,450 סטודנטים משש אוניברסיטאות בסין במשך ארבעה שבועות, באמצעות שאלונים. תוצאות המחקר חילקו את המשתתפים לפי תדירות הזמנות המזון - עד פעם בשבוע; ארבע-חמש פעמים; ושש-שבע פעמים בשבוע.
נמצא שהזמנת מזון בחוץ ואכילה תכופות יותר קשורות עם נטייה גדולה יותר לאכילה רגשית – כזו שאינה מסונכרנת עם מנגנון הרעב. כלומר, מי שהזמינו מזון מוכן לעיתים קרובות יותר במהלך השבוע, נוטים לאכילה של עודף קלורי המאופיינת במזון עתיר פחמימות פשוטות וקלוריות ריקות.

מזמינים בחוץ? עשו ואל תעשו

בהכנה ביתית של מזון אנחנו יודעם מה נכנס לנו לצלחת ושולטים בזה, ואילו במנה המוזמנת במסעדה אנחנו לא יודעים כמה מלח, סוכר, שומן ורטבים למיניהם יש בכל מנה. לבעלי המסעדות חשוב שהאוכל יהיה טעים, ופחות חשובים להם התכולה הקלורית והבריאות.
גם הזמנה של מזונות שלכאורה נחשבים לבריאים עלולה להטעות. סלט למשל, יכול להכיל מעט ירקות והרבה תוספות עתירות שומן ופחמימות כמו צ'יפס בטטה, קרוטונים או גרעינים שונים וזרעים, גבינות עתירות שומן או רטבים עתירי קלוריות.
טייק אוויי: מה ניתן לעשות כדי לצמצם נזקים?
  • הכי חשוב: להגביל את מספר הפעמים שמזמינים ארוחות ממסעדות ולהעדיף תמיד אוכל ביתי, אשר הכנתו לא בהכרח גוזלת זמן רב.
  • בזמן בחירת המנה, יש לבחון את האפשרויות בתפריט ולהעדיף את הבריאה ביותר שניתן. למשל: ללא ציפויים אשר לרוב מטוגנים, לא על בסיס פחמימה או מנות משולבות של חלבון (עוף/דג/טופו) פחמימה (אורז/תפוח אדמה) וירקות טריים או מבושלים.
  • לבקש לשים את הרטבים בצד ולהעדיף שמן זית ולימון על פני רוטב מוכן.
  • לבקש הוצאה של רכיבים מסוימים או המרתם באפשרויות טובות יותר, כגון גבינה 5% ולא גבינה עתירת שומן, ללא קרוטונים, אורז במקום צ'יפס, חזה עוף במקום שניצל וכדומה.
  • לא להתפתות לשתייה מתוקה, אשר לעיתים נמכרת כחלק מהמנה. אפשר לוותר עליה או להמירה בבקבוק מים.
שירי נקש היא דיאטנית קלינית