צוללן מהשייטת שצלל לפני כ-50 שנה בנחל הקישון וחלה לאחרונה בסרטן ריאה, הוכר כנכה צה"ל. משרד הביטחון הכיר בכך שהמחלה שבה לקה הצוללן לפני שנים אחדות התפתחה כתוצאה מסדרת צלילות בקישון במסגרת אימונים.
הצוללן, כיום בן 70, הגיש תביעה נגד קצין התגמולים במשרד הביטחון באמצעות עו"ד חן לוי ממשרד מרקמן טומשין ושות'. ההכרה נעשתה במסגרת המלצות של צוות פעולה בנושא צוללי הקישון שמינה לפני כשנה שר הביטחון דאז, בני גנץ. התביעה הוכרה באופן מיידי, ולא הוגש כתב הגנה.
עוד על נפגעי הקישון:
מהתביעה עולה כי האיש עבר קורס חובלים בשנות ה-70 המוקדמות והוכשר כקצין לוחם ימי. לצורך הכשרתו, ביצע במשך שנתיים אימוני ימאות, תרגולות והשתלטות על כלי שיט בקישון - "תוך שזה נעשה בחשיפה כלל גופית, באופן רציף ואינטנסיבי", כפי שנכתב בתביעה. לטענת הצוללן, כל אחת מהצלילות נמשכה יותר מ-30 יום ברציפות - פרק הזמן המינימלי המזכה בהכרה בסרטן עקב צלילות בקישון בתקופה שבה היה הנחל מזוהם. לאחר שסיים את קורס חובלים, שירת התובע בבסיסים שונים של חיל הים, ובמילואים גויס לשייטת 13.
התובע העיד כי לנוכח חשיפתו הממושכת למי הקישון הוא הוזמן מדי שנה לבדיקות סקר בריאותי דרך משרד הביטחון. לפני שנים אחדות, במסגרת אחת הסקירות, אובחן שהוא חולה בסרטן בריאה הימנית. בעקבות זאת עבר לפני כשלוש שנים ניתוח לכריתת אונה של הריאה.
1 צפייה בגלריה
נחל הקישון
נחל הקישון
נחל הקישון. "קוקטייל חומרים מסרטנים ומסוכנים"
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
כיום, כ-50 שנה לאחר שצלל בקישון, התובע נמצא במעקב בבית החולים שיבא בתל השומר, ומדי שנה מבצע צילום CT של הריאות על מנת לוודא שאין התפשטות של המחלה. התובע טען גם שהוא סובל מקשיי נשימה, חש כבדות, מתקשה בדיבור ובהליכה ומרגיש שהוא נחנק וצריך "לקחת הרבה אוויר כדי להמשיך ללכת ולבצע פעולות פשוטות", לדבריו. עוד נטען בתביעה כי הוא חי בחרדה מתמדת שמא מצבו יחמיר, ודואג בקביעות לעתידו ולעתיד משפחתו.
כעת, בעקבות ההכרה בין הסרטן לצלילות שלו בקישון, הוא יזומן לוועדה רפואית שתקבע את שיעור נכותו, ובהתאם, את גובה המענק או הקצבה שיקבל.
עו"ד חן לויעו"ד חן לוי. "להכיר תודה"
עו"ד חן לוי אמרה ל-ynet: "עשרות צוללנים חלו בסרטן כתוצאה מאימונים בנחל המזוהם. לצד הביקורת יש להכיר תודה לקצין התגמולים של משרד הביטחון ולוועדה שמינה בזמנו גנץ".
עד היום הוכרו כנכי צה"ל כ-300 לוחמים לשעבר שחלו בסרטן בעקבות חשיפתם לקישון. "זהו נחל שלא היו בו חיים", אמר לפני כשנתיים מנכ"ל משרד הביטחון דאז, אמיר אשל. "אירוע הקישון הוא קיצוני וייחודי, שבו אנשי חיל הים נחשפו למצרף חסר תקדים של קוקטייל חומרים מסרטנים ומסוכנים".