בלי פוליטיקה במערכת הבריאות: קבוצת של כמה מאות רופאות ורופאים ממערכת הבריאות, שיגרה בימים האחרונים מכתב להסתדרות הרפואית ובו טענות להטיה פוליטית של חבריה ברקע המאבק נגד המהפכה המשפטית. "אנו, רופאים המייצגים את כלל הגוונים באוכלוסייה, דורשים מהר"י לחדול מיד מכל שיח פוליטי, ובפרט מן השיח הארגוני בנושא הרפורמה במערכת המשפט", כתבו.
הם כתבו עוד: "לכל אדם עומדת זכות, ואף חובה, להביע את עמדתו בנושאים שעל סדר היום. אבל דבר זה, אסור שייעשה בתוך מסגרות מערכת הבריאות. מסגרות אלו חייבות להישאר מרחב מוגן ובטוח עבור כלל המטופלים וכלל הרופאים".
מנגד, תומכי הרפורמה טוענים כי מדובר על מיעוט "בטל בשישים", וכי טענות הרופאים מעוותות ואינן עולות בקנה אחד עם המציאות.
קראו עוד:
לקריאת המכתב המלא - לחצו כאן
הרופאים ביקרו את החלטת הר"י, בין היתר, לערוך משאל בקרב חבריה באשר למחאה. "עצם ההחלטה לבצע משאל יש בה מן התימה: אם הר"י היא ארגון פלורליסטי א-פוליטי, הרי היא מנועה מלעסוק בסוגיות פוליטיות, ואם כן, לשם מה המשאל?", כתבו בפנייתם.
1 צפייה בגלריה
מחאת הצוותים הרפואיים בתל אביב
מחאת הצוותים הרפואיים בתל אביב
מחאת הצוותים הרפואיים בתל אביב
בנוסף, התייחסו בפנייתם להחלטת ההסתדרות להכריז על יום שביתה בחודש מרץ, יחד עם יתר ארגוני העובדים ובהמשך להכרזתו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד. "הר"י הגדילה לעשות ובחרה להצטרף להשבתת המשק ביום 27 במרץ 23", כתבו הרופאים. "השבתה זו הייתה בלתי-חוקית, הן מפני שלא עמדה בתנאים הפרוצדורליים המתירים שביתה של רופאים, הן מאחר שזוהי שביתה פוליטית, האסורה לפי החוק ולפי העקרונות המנחים איגודים מקצועיים. ההחלטה על השביתה התקבלה בפורום מצומצם של חברי הר"י, ובניגוד לעמדת הוועידה ה-44, שהתקיימה אך ימים מספר קודם לכן, כלומר בניגוד לעמדת ציבור הרופאים שהר"י אמורה לייצג".
פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור וממתנגדי המהפכה המשפטית, הגיב למכתב הרופאים ואמר: "חובתנו וזכותנו כאנשי בריאות להיאבק למען הבריאות, למען הדמוקרטיה ולמען צדק, שוויון ועזרה הדדית. חובתנו וזכותנו להתנגד לשחיתות במערכת הבריאות, לאפליית נשים וקבוצות אחרות, לפגיעה בבריאות ולכפייה. מכבדים דעות שונות אבל לא נשתוק ולא נאפשר סתימת פיות".
פרופ' נדב דוידוביץ, ראש בית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת בן גוריון, הגיב גם כן לפניית הרופאים וכתב בפורום פנימי כי "לצערי הפנייה מהווה חוסר הבנה עמוק של משמעות הפוליטי בבריאות. הר"י הוא ארגון לא מפלגתי, אך בוודאי שהוא ארגון שעוסק בפוליטי, בן בהיבט של הרצון לחזק את מערכת הבריאות הציבורית והן כארגון עובדים. למהפכה המשטרית השפעה עמוקה על מערכת הבריאות כולל מתקפה על בסיס חוק ביטוח בריאות ממלכתי, חוק המבוסס על עקרונות של צדק, שוויון, ועזרה הדדית ומתקפה על מומחיות כולל זו במערכת הבריאות כפי שראינו בביטול המיסוי על המשקאות המתוקים ועוד נזקים שונים הפוגעים בבריאות הציבור שראינו בחודשים האחרונים".
מההסתדרות הרפואית טרם נמסרה תגובה, כמו גם לא ממובילי מחאת החלוקים הלבנים של הרופאות והרופאים.