כל מי שסובל מאלרגיה מכיר את מזרקי אפיפן ויודע שביכולתם להציל את חייו: המזרק מכיל את החומר אפינפרין, והזרקתו בזמן התקף אלרגיה מונעת הידרדרות מהירה, שכן הוא גורם לכיווץ של כלי דם ולהפחתת תסמינים של התקף אלרגי כגון חסימת דרכי הנשימה ונפילת לחץ דם, שעלולים לגרום למוות בתוך דקות.
קראו עוד:
בשלוש השנים האחרונות יש מחסור חמור במזרקים אלו בכל העולם, וישראלים הסובלים מאלרגיה - ילדים ומבוגרים - נאלצים לכתת את רגליהם בין בתי מרקחת במשך זמן רב, לפעמים שבועות, עד שהם מוצאים מזרק אחד לרפואה.
2 צפייה בגלריה
מזרק אפיפן
מזרק אפיפן
"אנחנו נאלצים לשאול בפורומים בפייסבוק למי נשאר מזרק, ואז מעבירים אותו מאחד לשני"
(צילום: shutterstock)
אישה שגרה בדרום, לדוגמה (שמה שמור במערכת), חיפשה במשך כמעט חודש מזרק אפיפן עבור בנה, הסובל מאלרגיה חמורה. היא עברה בין עשרות בתי מרקחת באזור מגוריה עד שאיתרה אחד שבו נותר מזרק. "את הסיוט הזה אנחנו עוברים כבר שלוש שנים", היא אומרת. "אחת לכמה חודשים יש מחסור במזרקים מסיבה לא ברורה, ואנחנו נאלצים לשאול בפורומים בפייסבוק למי נשאר מזרק, ואז מעבירים אותו מאחד לשני. לא ברור למה משרד הבריאות לא דואג שייובאו למדינה עוד מזרקים. מחכים שילד ימות חס וחלילה כדי שמשהו יזוז בנושא?"
נעמה קציר-שמואלי, יו"ר עמותת יה"ל לאלרגיות מזון, מודעת לבעיה. "אנחנו צריכים לדאוג למזרקים עבור חולים ומעבירים אותם מחולה לחולה", היא אומרת. "לפעמים אנחנו נאלצים להאריך תוקף של מזרק שפג תוקפו. המטופלים נאלצים לחפש בתי מרקחת שמחזיקים מזרקי אפיפן, וכשהם מוצאים בית מרקחת כזה, עליהם להזמין את המזרק לפחות שבוע מראש, מכיוון שבתי המרקחת לא מחזיקים את המזרקים האלו במלאי".
גם אנשי משרד הבריאות מכירים את הנושא: הם עוסקים בו מאז שהחל המחסור במזרקים, ב-2018. עם זאת, לישראל מיובאים רק מזרקי אפיפן (למבוגרים) ואפיפן ג'וניור (לילדים) של חברת מרידיאן האמריקנית, שאותם מייבאת חברת תרופארם.
2 צפייה בגלריה
"רק בישראל ובמדינות עולם שלישי מפיצים מזרק אחד בלבד", טוענת קציר-שמואלי. "זה מחדל, זו פוליטיקה רוויה באינטרסים על חשבון החולים"
"רק בישראל ובמדינות עולם שלישי מפיצים מזרק אחד בלבד", טוענת קציר-שמואלי. "זה מחדל, זו פוליטיקה רוויה באינטרסים על חשבון החולים"
"רק בישראל ובמדינות עולם שלישי מפיצים מזרק אחד בלבד", טוענת קציר-שמואלי. "זה מחדל, זו פוליטיקה רוויה באינטרסים על חשבון החולים"
הסיבה למחסור העולמי לא ברורה, אולם ההשערה היא שחברת מרידיאן לא הצליחה לעמוד בדרישות למזרקים. המודעות לחשיבותם גברה בשנים האחרונות, ומטופלים נהגו לרכוש כמויות גדולות שלהם, לעיתים גדולות מדי. לבעיה הבינלאומית נוסף חוק מזרקי האפיפן הישראלי, שנכנס לתוקף בשנה שעברה ושמחייב מסעדות להחזיק מזרק אפיפן: החוק גרם לצמצום במספר המזרקים שנמצאים בארץ, ושלכל אחד מהם חיי מדף של חודשים אחדים בלבד.
בנוסף למזרקי אפיפן שמייצרת מרידיאן, יש מזרקים דומים של החברות אמרייד האמריקנית, אנאפן האוסטרלית וטבע הישראלית, אבל אלו אינם מופצים בארץ. "רק בישראל ובמדינות עולם שלישי מפיצים מזרק אחד בלבד", טוענת קציר-שמואלי. "זה מחדל, זו פוליטיקה רוויה באינטרסים על חשבון החולים. אנחנו כבר שנים נלחמים מול משרד הבריאות על ייבוא מזרקים נוספים – ונכשלים בכך".
פרופ' אלון הרשקו, יו"ר האיגוד לאלרגיה ולאימונולוגיה: "המחסור פוגע בצורה קשה באיכות החיים של המטופלים, שנמצאים כל הזמן בחרדה שלא יהיה להם מזרק במקרה חירום. חשוב להדגיש שחייבים לתת את הזריקה בתוך דקות מתחילת ההתקף האלרגי, אחרת אפשר למות מזה"
פרופ' אלון הרשקו, יו"ר האיגוד הישראלי לאלרגיה ולאימונולוגיה ומנהל מחלקה פנימית ג' בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, מכיר את הבעיה מקרוב. "המחסור פוגע בצורה קשה באיכות החיים של המטופלים, שנמצאים כל הזמן בחרדה שלא יהיה להם מזרק במקרה חירום", הוא אומר. "חשוב להדגיש שחייבים לתת את הזריקה בתוך דקות מתחילת ההתקף האלרגי, אחרת אפשר למות מזה, ולצערי הרב זה קרה בישראל כמה פעמים בשנים האחרונות.
"ברור שבסופו של דבר, אחרי מאמצים וטרטורים, המטופלים מוצאים מזרק באיזשהו בית מרקחת, אבל מדוע הם צריכים לסבול? מדוע הם צריכים לחיות בפחד תמידי?"
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "מבדיקה עם היבואן עולה כי עדיין קיים מחסור עולמי במזרקים, ולכן מדי חודש ישנן כשתי אספקות בלבד שלהם. האספקה מבוצעת בעדיפות לבתי המרקחת של קופות החולים, כך שלעיתים יש מחסור בבתי מרקחת פרטיים וברשתות הפארם. כל מטופל שנדרש למזרק ולא מוצא אותו בבית מרקחת פרטי, צריך לפנות לבית מרקחת של קופת חולים. משרד הבריאות מודע למחסור הקיים מעת לעת, והוא הנחה את קופות החולים לדאוג למלאי מזרקים עבור המטופלים".
תגובת תרופארם: "לאורך השנתיים האחרונות לא היה מחסור באפיפן כלל. בעקבות פרסומם של מספר ארועים טראגיים בחודשים האחרונים, עלתה המודעות לחשיבות ההצטיידות באפיפן, ועלה הביקוש למזרק במאות אחוזים, בקרב הציבור, ובקרב מוסדות ציבור, עיריות ומלונות. חברת תרופארם הצליחה להגדיל את הייבוא של המזרק לישראל, למספר פעמים בחודש, בכמויות גבוהות, למרות שגם הביקוש העולמי גדל באופן חסר תקדים. חברתנו נמצאת בקשר רציף עם היצרן, ותמשיך לעשות כל מאמץ להבטיח ייבוא כמויות הולכות וגדלות, לטובת הציבור בישראל. חברתנו פועלת בשיתוף פעולה מלא עם משרד הבריאות, ובהתאם להנחיותיו".