לו כל מסעדה בישראל הייתה מחויבת להחזיק מזרק אפיפן לטיפול בהתקפי אלרגיה – שעלותו 200 שקל, אושר דרעי עדיין הייתה בחיים, והיא לא היחידה.
בעקבות מותה של הצעירה שסבלה מאלרגיה לחלב ונפטרה לאחר שהוגש לה בטעות קינוח חלבי במסעדה בשרית כשרה, בעמותת יה"ל – העמותה לאלרגיות מזון – דורשים לחוקק חוק שיחייב מסעדות להחזיק מזרקים כאלה.
2 צפייה בגלריה
אושר דרעי נפטרה לאחר שאכלה קינוח חלבי במסעדה
אושר דרעי נפטרה לאחר שאכלה קינוח חלבי במסעדה
אושר דרעי ז"ל נפטרה לאחר שאכלה קינוח חלבי במסעדה
(מתוך פייסבוק)
יו"ר העמותה, נעמה קציר שמואלי, אומרת כי "המוות של אושר זו טרגדיה נוראית כי אפשר היה להציל אותה. נכון שמי שאלרגי למזון חייב לשאת איתו מזרק אפיפן כל הזמן, אבל גם נותני השירות צריכים לקחת אחריות. צריך להבין כי העלויות ממש לא בשמיים: מזרק אוטומטי המכיל אדרנלין, מה שמוכר יותר בשם 'אפיפן', עולה 200 שקל. וגם אין צורך לשמור אותו בקירור אלא בטמפרטורת החדר. אבל מי שבאמת צריך להרים את הכפפה הוא משרד הבריאות, שלא עשה עד היום אפילו צעד אחד להעלאת המודעות לנושא. חשוב גם לציין את אוזלת היד של הכנסת, שכבר העבירה חוק שמחייב מוסדות חינוך להחזיק אפיפן אבל ברגע האחרון הסירה מהחוק את הסעיף שמחייב מסעדות ובתי עסק להחזיק את המזרק. חייבים להבטיח שמותה של אושר לא היה לשווא. שדברים ישתנו".
קראו עוד:
חברת הכנסת לשעבר יפעת קריב, שאחד מילדיה סובל מאלרגיה מסכנת חיים לחלב, הייתה זו שיזמה את החוק המקורי. "לצערי החלק שנוגע למסעדות נפל”, היא אומרת, “אין לאלרגיים על מי לסמוך כל עוד לא יחוקקו חוק שמחייב מזרק אפיפן בכל תיק עזרה ראשונה, לא רק בכל מסעדה".
2 צפייה בגלריה
נוי בכר
נוי בכר
נוי בכר. "האסון העלה את סף החרדה שלי"
נוי בכר (24) מכפר־סבא, שסובל מאלרגיה מסכנת חיים לחלב, מספר כי נהג לצאת לפאבים בלי המזרק, אבל עכשיו זה כבר לא יקרה. "האסון העלה את סף החרדה שלי", הוא מודה, "צריך להבין שהבעיה היא לא רק מזון. רק לפני שבוע חוויתי התקף אלרגיה נוראי משימוש בתחליב רחצה. רק אחרי שזה קרה ראיתי שעל האריזה, באותיות קטנות ורק באנגלית, כתוב שהוא מכיל חלב יבש. בחיים לא חשבתי שדבר כזה קיים. לכן חייבים מזרקי אפיפן בכל פינה וגם לחייב את היצרנים לסמן באופן בולט אם במרכיבים יש חלב".
שינוי מסוים כבר יש, לפחות בכמה מקומות. ראש עיריית קריית־ביאליק, אלי דוקורסקי, הודיע אמש: "הנחיתי את מחלקת רישוי העסקים של העירייה לדרוש מבעלי המסעדות ובתי הקפה בעיר לרכוש מזרקי אפיפן. המטרה היא להפוך זאת לתנאי לרישיון עסק".
רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, הנחה את מנכ”ל העירייה לרכוש ולחלק מזרקי אפיפן בכל בתי הקפה והמסעדות בעיר, וציין כי “תיבדק האפשרות להכניס אחזקת מזרק כתנאי לרשיון עסק”. עיריית הרצליה הודיעה כי בכוונתה להציב ערכות עם מזרקים במוסדות הציבור שבאחריותה ובחופי הים. ראש עיריית כפר־סבא, רפי סער, הורה לחלק מזרקים לכל המתקנים העירוניים – מרכזים קהילתיים, מרכזי קשישים, מתקני ספורט ועוד. גם ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, הוציא הודעה על חלוקת מזרקי אפיפן מצילי חיים לכל עסק המחזיק מזון בראשון לציון – בתי קפה, מסעדות, אולמות אירועים, בריכות, סוכות מציל, מרכזי הנוער ועוד.