עם מקדם הדבקה שמתקרב במהירות ל-1, הקורונה עושה קולות חזקים של קאמבק: מקדם ההדבקה (R) מטפס בימים האחרונים באיטיות ונכון לאתמול (א') הוא עומד על 0.87. הדבר מעיד עדיין על דעיכת המגפה, אך באופן מתון הרבה יותר מהמצב שהיה רק לפני כמה שבועות – אז מקדם ההדבקה עמד על 0.67. עלייה נרשמה גם במספר המאומתים שהגיע אתמול ל-5,745 מקרים חדשים, מספר גבוה ביחס ליום הקודם, אז נרשמו 3,965 מקרים חדשים. בבתי החולים בארץ מאושפזים 361 חולים שמצבם מוגדר קשה, מתוכם - 153 מונשמים.
גם בסין נרשמת עלייה בתחלואה: אתמול (א') דווח שם על כמעט 3,400 מקרים חדשים, פי שניים מהיום הקודם. עם מדיניות ה-0 נדבקים של המדינה, מדובר בהתפרצות החמורה ביותר שם מזה שנתיים.
"חצי מהחברים שלי כרגע עם קורונה", אומר היום (ב') לאולפן ynet פרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה, לרפואה פנימית ולמינהל רפואי. "המון מקרי קורונה הם מחו"ל: אנשים שנוחתים כאן מביאים את הקורונה איתם. מעבר לכך, אנשים כבר לא שומרים, לא שמים מסכות במקומות סגורים, גם לא מתחסנים. אתרי החיסונים ריקים לחלוטין כבר תקופה ארוכה. כל הדברים האלה ביחד יוצרים התפרצות נוספת".
קראו עוד:
לשאלה אם מדובר בווריאנט חדש או שזה האומיקרון או אחד מ"צאצאיו", השיב פרופ' אדלר: "BA2 הוא צאצא של האומיקרון, והוא תפס תאוצה, עם לפחות 30% מהנדבקים כרגע".
1 צפייה בגלריה
קורונה גופה הונג קונג סין
קורונה גופה הונג קונג סין
נושאים גופה של אדם שמת מקורונה, הונג קונג, מארס 2022. "אי אפשר לחסום את הקורונה"
(צילום: גטי אימג'ס)
יש כבר מקרים של הדבקות חוזרות: אנשים שחלו באומיקרון, שוב מאומתים. כולנו חשופים מחדש? גם אלו שחלו? "לא כולנו חשופים מחדש, החיסון יעיל נגד מחלה קשה, ויש גם תרופות. בכלל, ארגז התרופות שלנו, ארגז האמצעים שלנו נגד הקורונה, הולך וגדל, אבל בהחלט יכולים להיות מצבים של אנשים שנדבקו ויידבקו עוד פעם, כי כל וריאנט שונה מהשני. לכן, זו טעות להתייחס לקורונה כאילו היא חלפה. אני חושב שעדיין צריך פה פרויקטור קורונה. המגפה לא הולכת לשום מקום. אנחנו הולכים לחיות איתה. יהיו עוד וריאנטים".
העלייה במאומתים לא ייחודית רק לישראל, כפי שסיפר ל-ynet שי שיאוצ'י ("איציק הסיני") שדיווח על התפרצות מחודשת של הקורונה בסין: "יש כמה מקומות שהיו בהם התפרצויות - בייג'ינג, שנגחאי, הונג קונג, צפון סין. אנחנו נמצאים בגל חדש של האומיקרון, ואנשים די זהירים. בבייג'ינג ביטלו חוגים לילדים. באחד החוגים גילו שילד אחד נדבק, וביקשו מכל הילדים לא לבוא. בהונג קונג יש המון נדבקים, וזה די מדאיג את האנשים".
"זו טעות להתייחס לקורונה כאילו היא חלפה. אני חושב שעדיין צריך פה פרויקטור קורונה. המגפה לא הולכת לשום מקום. אנחנו הולכים לחיות איתה. יהיו עוד וריאנטים"
זה אומר שהמדיניות הסינית ששאפה לאפס נדבקים, כשלה. "עברנו שנתיים כמעט בלי קורונה, ואנשים חיו בצורה די בטוחה. לפחות הצלחנו להתכונן טוב יותר. אחוז ההתחסנות בסין הוא גבוה, ונקווה שזה עוזר לנו. ייקח זמן עד שנראה אם מדיניות אפס נדבקים נכשלה או לא. נקווה שלא. אנחנו מבינים שאנחנו צריכים לחיות עם הקורונה. זה שבסין יש קצת שקט, זה לא מחזיק מעמד, כי אנחנו חיים בעולם מקושר, ואי אפשר לחסום את הקורונה".
בהמשך הדיון התייחס פרופ' אדלר לווריאנט החדש שהתגלה לאחרונה - הדלתאקרון: "זו קומבינציה, שילוב של הדלתא עם האומיקרון. זה אחד הווריאנטים, זה חלק מההתפתחות של הווירוס שרוצה לשרוד ועושה הכול כדי לשרוד מולנו. לכן אני אומר עוד פעם - הקורונה לא הולכת לשום מקום. צריך לחיות לצידה, איתה, בזהירות, ולהמשיך להישמר".