ממסכת קורונה למסכת פורים: עם מספרים הולכים וקטנים של מאומתים, מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, אומר היום (ה') באולפן ynet, כי גם העומסים בבתי החולים ומספר החולים קשה ממשיכים לרדת: "אנחנו למעשה כמעט-כמעט חיים כרגיל".
קראו עוד:
פרופ' אש, אפשר להכריז שהמגפה מאחורינו? "לא. הגל מאחורינו, אבל עדיין מספר מאומתים הוא לא נמוך. אני מקווה מאוד שזה הגל האחרון. אנחנו לא יודעים אם לא יגיע איזשהו וריאנט נוסף שייצר פה גל נוסף. אנחנו נערכים לאפשרות הזאת, אני מקווה שזה לא יקרה. ודבר נוסף שנשאר איתנו זה החיסונים. אנחנו עדיין צריכים להמשיך לראות איך האוכלוסייה מתחסנת ואני מעריך שנצטרך לדאוג לזה בצורה יותר אינטנסיבית לקראת החורף הבא".
פרופ' נחמן אש: "כשיש דעיכה במספרים, אני לא חושב שצריך לקרוא לכולם ללכת להתחסן במנה רביעית. בנקודת זמן כלשהי נצטרך לקבל עוד חיסון ואת זה נעשה אם נראה שהולך להתפתח גל נוסף, או שנגיע לקראת החורף ויכול להיות שזו תהיה המלצה, אנחנו נצטרך לחשוב על זה בחודשים הקרובים"
לעת עתה, פרופ' אש לא מודאג מאירועי פורים וההתקהלויות הצפופות שיגיעו יחד איתם בשבוע הבא. "אותי זה לא מלחיץ בכלל, כלומר אני לא מצפה שאחרי פורים או בגלל פורים תהיה פה פתאום עלייה בתחלואה. אבל מבחינה אישית, כל אחד ואחת צריכים לדאוג לכך שלא יידבקו. במסיבות כאלה אני מבין שזאת בעיה, אבל לשמור על ריחוק ומסכות זה עדיין נכון גם בעת הז,. אנשים מבוגרים עם גורמי סיכון צריכים להישמר הרבה יותר, והייתי אומר להם להימנע ממסיבות כאלה".
1 צפייה בגלריה
מסיבה בשוק הפשפשים
מסיבה בשוק הפשפשים
מסיבת פורים בשוק הפשפשים ביפו, בשנה שעברה. משרד הבריאות לא בלחץ
(צילום: איתי בלומנטל )
בזמן שארגון הבריאות העולמי חזר בו מההתנגדות למנה שלישית, ויצא השבוע בהודעה על כך שחיסוני הבוסטר יעילים ונדרשים, פרופ' אש לא ממליץ לכולם להתחסן בחיסון הרביעי. "אני קורא למי שיש לו גורמי סיכון, תחלואה כרונית וכו', כן להתחסן במנה הרביעית, אני חושב שזה נכון. אבל בשלב זה, כשיש דעיכה במספרים, אני לא חושב שצריך לקרוא לכולם ללכת להתחסן במנה רביעית. בנקודת זמן כלשהי נצטרך לקבל עוד חיסון שיחזק את המערכת החיסונית שלנו כנגד אפשרות של גל נוסף, ואת זה נעשה אם נראה שהולך להתפתח גל נוסף, או שנגיע לקראת החורף ויכול להיות שזו תהיה המלצה, אנחנו נצטרך לחשוב על זה בחודשים הקרובים".
האם אתה עומד להקים ועדה לבדיקה ולהסקת מסקנות לגל הבא או למגפה הבאה? "אני לא מקים ועדה אבל אנחנו בהחלט עושים תהליך של הפקת לקחים עם כל מערכת הבריאות, יש לנו בהמשך החודש יום שלם שמוקדש ללמוד מה קרה ולהפיק לקחים לקראת הגל הבא, בהחלט יש דברים שצריך ללמוד מהם. אני מעריך שאחרי שאנחנו נשלים את הצד הרפואי, אותו דבר גם ייעשה מבחינת הראיה הכוללת של הדברים".
יש כבר פרטים מדויקים יותר על אירוע ההידבקות בפוליו בירושלים? "יש לנו מקרה אחד של תחלואה שהוא מאוד מאוד מדאיג, אנחנו עושים בדיקות כדי לראות את ההיקף של הופעת הנגיף באוכלוסייה, בעיקר בדגש על ירושלים. יש לנו עוד שני מקרים שזיהינו בבדיקות צואה, אחד כתוצאה מחקירה אפידמיולוגית והשני בבדיקה אקראית, וזה מאוד מטריד אותנו, זה אומר שהנגיף נמצא שם באזור וגם כאן הפתרון טמון בחיסונים".
פרופ' אש מדווח על עלייה בהיענות ההורים לחיסון. "אני חושב שבסך הכול הציבור מבין שזו מחלה שאפשר להימנע ממנה באמצעות החיסון והיא מחלה קשה. אנחנו קוראים למי שלא התחסן: יש לנו חיסון מומת וחיסון חי וכל אחד צריך להתחסן בשני החיסונים האלה, וחשוב מאוד שכל האוכלוסיות כרגע בירושלים יתחסנו".
פרופ' יהודה אדלר, קרדיולוג ויועץ לרשויות המקומיות בענייני קורונה, מזכיר שלמרות הירידה במספר הנדבקים, עדיין כל אחד מכיר עכשיו חברים וקרובים שחלו בקורונה וגם נגיף ה-BA2 הופך לנפוץ יותר, ומגיע ל-30% מהמקרים. "שנינו יודעים ודיברנו הרבה בינינו, שהיו הרבה לאקונות בניהול של הגל החמישי, לאו דווקא בגלל משרד הבריאות, ודי לחכימא ברמיזא":