נגיף הקורונה ממשיך לייצר וריאנטים חדשים: בעולם מדווחים על זן היברידי המשלב את האומיקרון והדלתא. משרד הבריאות עדיין לא דיווח על הימצאותו בדגימות בישראל.
קראו עוד:
הווריאנט החדש, המכונה "דלתאקרון", מכיל אלמנטים של הזנים דלתא ואומיקרון, מה שהופך אותו למה שמכונה בעולם המדע והרפואה "זן רקומביננטי" (זן שעבר קומבינציה גנטית, א"ג). זנים אלו נוצרים כשיותר מווריאנט אחד מדביק חולה ומשתכפל. הווריאנט זוהה כבר בצרפת, בדנמרק, בהולנד, בארצות הברית ובבריטניה.
וריאנטים רקומביננטיים הם לא תופעה נדירה, ו"דלתאקרון" לא יהיה הראשון ולא האחרון שיהיה זן היברידי של הקורונה. התופעה עלולה להתרחש בעיקר בתקופת מעבר מגרסה דומיננטית אחת לאחרת, כמו בחודשים האחרונים, במעבר בין דלתא, שהיה הזן השליט, לאומיקרון שתפס את מקומו והתפשט במהירות רבה יותר.
מאחר שרוצפו עד כה רק מספר קטן של מקרים ברחבי העולם של הנגיף המשולב, אין עדיין מספיק נתונים לגבי חומרת המחלה שהוא גורם או לגבי יעילות החיסונים נגדו. המדענית הראשית של ארגון הבריאות העולמי, סומיה סוואמינטן, צייצה השבוע בטוויטר: "ידענו שזנים רקומביננטיים עלולים להתפתח בבני אדם או בבעלי חיים. צריך להמתין לניסויים כדי לקבוע את המאפיינים של זן זה".
1 צפייה בגלריה
אומיקרון
אומיקרון
אומיקרון לא היה היחיד בשושלת שלו: ריצופים גנטיים גילו שלושה תתי-זנים שלו - BA.1, BA.2 ו- BA.3. כיום BA.2 מהווה כחמישית מהדגימות בישראל
(צילום: shutterstock)

הזנים שלא נעלמו

נגיפים, ובהם הקורונה, יוצרים וריאנטים רבים, אבל רק מעטים מהם רלוונטיים לציבור. רובם פשוט נעלמים: אין להם כל יתרון בהדבקה ובהתפשטות. רק אלה שהם בעלי יכולת הישרדות גבוהה, מעוררים דאגה. כאלה היו הווריאנטים אלפא, בטא, גמא ודלתא, וכזה הוא גם האומיקרון, הידוע כבעל מעל 50 מוטציות, 30 מהם בחלבון המעטפת, הספייק. אומיקרון לא היה היחיד בשושלת שלו: ריצופים גנטיים גילו שלושה תתי-זנים שלו - BA.1, BA.2 ו- BA.3. כיום הזן ה"אח" של אומיקרון, BA.2, מהווה כבר כחמישית מהדגימות בישראל.
לנוכח הניסיון עם וריאנטים אחרים, אלה שמתפשטים מהר נוטים להגיע גם לישראל. עם הפחתת הגבלות הקורונה, פתיחת השמיים והעלייה המחודשת בכמות הטיסות לישראל, סביר להניח שנמצא את הווריאנט החדש גם פה
האם הווריאנט ההיברידי דלתאקרון יגיע גם אלינו? לנוכח הניסיון עם וריאנטים אחרים, אלה שמתפשטים מהר נוטים להגיע גם לישראל. עם הפחתת הגבלות הקורונה, פתיחת השמיים והעלייה המחודשת בכמות הטיסות לישראל, סביר שנמצא את הווריאנט החדש גם פה, במוקדם או במאוחר. עכשיו נותר לחכות ולראות עד כמה הוא מסוכן ועמיד.