החורף עוד לא ממש פה, אבל אפור וקצת גשום, ויש פחות שעות אור - וכל זה משפיע על מצב הרוח שלנו. הספרות המקצועית מלמדת כי קיים קשר בין מצוקה רגשית לעונות השנה המתחלפות. נמצא כי בעונת החורף קיימת עלייה במספר מקרי הדיכאון המדווחים. בארצות קרות, גשומות וחשוכות (מדינות סקנדינביה למשל), אחוז הסובלים מדיכאון בעונת החורף גבוה יותר בהשוואה למדינות חמות (כ-10% בסקנדינביה לעומת עד 4% בישראל).
קראו עוד:
דיכאון שבא לביטוי בחורף וחולף לקראת ההתחממות באביב, נקרא לעיתים דיכאון עונתי, או דיכאון חורף, בניגוד לדיכאון ממושך שאינו תלוי בעונות השנה. גם בקרב המתמודדים עם דיכאון, רבים מתארים תחושות של החמרה במצבם הרגשי בחודשי החורף לצד חווית הטבה בקיץ.
עם מזג האוויר הסגרירי ושעות האור המתקצרות, עולה לעיתים שכיחותן של תופעות רגשיות שונות כגון: תחושת כבדות גופנית ולאות, רצון להרבות בשינה, אכילת יתר, היעדר עניין ומוטיבציה לקחת חלק בפעילויות שבעבר גרמו לנו הנאה, מצב רוח ירוד, סף תסכול נמוך, חוסר עניין בקשרים בין-אישיים וירידה בחשק המיני.
2 צפייה בגלריה
להתמודד עם דכדוך עונתי
להתמודד עם דכדוך עונתי
בארצות קרות, גשומות וחשוכות (מדינות סקנדינביה למשל), אחוז הסובלים מדיכאון בעונת החורף גבוה יותר בהשוואה למדינות חמות
(צילום: shutterstock)
יש המסבירים את התופעה בשינויים פיזיולוגיים הנובעים מהתמעטות שעות האור ביממה ויש המתבססים על שינויים פסיכו-חברתיים, לרבות הירידה בפעילות גופנית, הקטנת תדירות היציאה מהבית לעיסוקי פנאי, יצירה ותרבות והימנעות ממפגשים חברתיים אשר משמשים כגורמים מסיחי דעת ומגנים מבחינה רגשית.

מה עושים? 10 המלצות להתמודדות

1. הקפידו על פעילות גופנית סדירה (הליכה, עלייה במדרגות, שחייה, ריקוד). נמצא כי לפעילות גופנית המבוצעת באופן קבוע יש השפעה נוגדת דיכאון. בנוסף, פעילות גופנית תורמת לתחושת החיוניות, האנרגטיות ותחושת הסיפוק.
2. קומו מוקדם. למרות העייפות חשוב שלא להרבות בשינה, להשכים קום ולהתחיל בעשייה.
3. הקפידו על תזונה מאוזנת ובריאה.
קראו עוד בנושא:
4. היחשפו לשמש. אור השמש משרה תחושת שמחה וחיות על הגוף והנפש. רצוי לאוורר את הבית ולהרבות ביציאה לחיק הטבע.
5. קחו חלק בפעילות המעניקה תחושה של משמעות וסיפוק. להתמודדות טובה יותר עם הדכדוך מומלץ לעבור מפסיביות לאקטיביות ולקחת חלק בפעילות חברתית, תרבותית והתנדבותית.
2 צפייה בגלריה
משפחה
משפחה
מפגשים משפחתיים ופעילות גופנית
(צילום: Shutterstock)
6. צרו. טפחו יצירתיות באמצעות פעילות פנאי והשתתפות בחוגים.
7. צחקו הרבה ואל תוותרו על יציאה לבילוי מהנה: לצאת לתיאטרון, קולנוע ולשמוע מוסיקה מעוררת השראה.
8. גייסו תמיכה. עשו זאת על ידי השתתפות במפגשים חברתיים ומשפחתיים, ניהול שיחות כנות ומרגיעות, שיתוף חברים וקרובים ברגשות ובמחשבות. נקודות המבט השונות, התמיכה והעידוד מקלים ומשחררים מתחושת בדידות – חשוב לא להישאר לבד עם הקושי.
9. השתמשו בדרכי התמודדות עם לחצים שסייעו בעבר. ניתן להיעזר באסטרטגיות מפחיתות חרדה ומקדמות התמודדות עם מצבי לחץ (הרפיה, ספורט, דימיון מודרך, חשיבה חיובית וכד').
10. אל תהססו לפנות לעזרה מקצועית במידת הצורך. היכולת לבקש עזרה בעת מצוקה היא אחד המשאבים המשמעותיים ביותר שעומדים לרשות אדם והיא סימן לחוזק וכוחות נפש.
אם אתן.ם או מישהו קרוב חווים בדידות, חרדה או מצוקה במהלך החגים וזקוקים לאוזן קשבת ולב פתוח, אל תישארו לבד. עמותת ער"ן מעניקה שירות עזרה ראשונה נפשית מצילה חיים 24/7 באנונימיות ובאופן מיידי לכל מצוקה נפשית, לקבלת סיוע גם בחגים וערבי חג חייגו 24/7 לטלפון 1201 או היכנסו לאתר ער"ן בצ'אט, וואטסאפ, פורום, מייל ומסרונים (השירות פעיל מ-08:00 עד 02:00).
ד"ר שירי דניאלס היא המנהלת המקצועית הארצית של עמותת ער"ן