האם אתם משלבים הליכה קבועה בסדר היום שלכם? אין הכוונה להליכה מהמטבח לסלון או מהחניה למעלית, אלא על הליכה ממושכת, כפעילות גופנית, שהיא אחת הפעילויות הכי חשובות לנפש ולשיפור מדדי בריאות רבים בגוף.
קראו עוד:
לכבוד יום ההליכה הבינלאומי (30.10) ריכזתי 20 סיבות טובות להתחיל ללכת. ההליכה יכולה לשמש לאימון ספורטיבי, לסידורים, לתרומה ירוקה לסביבה או לבילוי משפחתי מהנה. לא משנה איך תקראו לזה – העיקר שתעשו את זה בהליכה.
6 צפייה בגלריה
הליכה הולכים הולך הולכת ללכת
הליכה הולכים הולך הולכת ללכת
היא יכולה לספור צעדים, לשמוע הסכת או סתם לסדר את המחשבות בראש וליהנות מזה
(צילום: shutterstock)
1. שיפור סיבולת לב-ריאה. הליכה סדירה תורמת רבות לשיפור עבודתן של מערכות הלב והריאות – כל אחת בנפרד וביניהן. קוראים לזה שיפור סיבולת לב-ריאה. התרומה שלו היא לא רק ביכולת לבצע פעילות גופנית, אלא גם בהשפעה על מדדי בריאות רבים, כולל הורדת הסיכון למחלות לב וכלי דם.
2. חיזוק השרירים. ההליכה מחזקת מאוד את קבוצות השרירים שברגליים, כמו השריר הארבע-ראשי, שרירי החייטים האחוריים בירך והשרירים הפנימיים (למשל, הסולאוס). גם אם אתם הולכים במישור ולא מרגישים קושי, אתם עדיין מחזקים את השרירים כל עוד ההליכה רציפה. גם שרירי הליבה עובדים תוך כדי הליכה, כי הם צריכים לשמור על האיברים הפנימיים תוך כדי פעילות.
3. חיזוק העצם. כשאנחנו הולכים, אנחנו מפעילים משקל ועומס על העצמות. עומס זה חשוב לצורך חיזוק צפיפות העצם ושמירה עליה ולמניעת אוסטאופורוזיס.
4. ירידה במשקל. ההליכה יכולה לתרום רבות לתהליך הבריא של ירידה במשקל, שכן היא מסייעת ביצירת מאזן קלורי שלילי לצד תפריט דיאטטי. ההליכה לא חייבת להיות נמרצת מאוד, אבל חשוב שהיא תימשך לפחות 30 דקות: רק כך תהיה לה תרומה משמעותית לירידה במשקל.
6 צפייה בגלריה
משקל דיגיטלי
משקל דיגיטלי
הליכה קבועה יכולה לגרום למספר הזה לרדת
(צילום: Shutterstock)
5. איזון סוכר והפחתת סיכון לסוכרת. ההליכה מעודדת את הסוכר להיכנס לתאי הגוף, במיוחד לשרירים שפועלים, ובכך עשויה לסייע להורדת רמות הסוכר בדם – לא רק בזמן המאמץ הגופני אלא לאורך היום כולו. ארגוני בריאות שעוסקים בסוכרת ממליצים על חמש הליכות מתונות בשבוע, 30 דקות כל אחת.
6. איזון לחץ דם. עבודה אירובית מתונה של שרירי הרגליים תוך כדי הליכה מסייעת לגוף לאזן את לחץ הדם. ההליכה היא אחת הפעילויות המומלצות ביותר להורדת לחץ הדם ולשמירה על ערכים תקינים לאורך זמן.
6 צפייה בגלריה
 רוצים להוריד את לחץ הדם? כדאי שתתחילו ללכת
 רוצים להוריד את לחץ הדם? כדאי שתתחילו ללכת
רוצים להוריד את לחץ הדם? כדאי שתתחילו ללכת
(צילום: shutterstock)
7. שחרור מתחים ולחצים נפשיים. ההליכה יכולה לעזור לנו לפרוק מתח נפשי וגופני העצור בגוף. דווקא ההליכה המתונה, שלא יוצרת עלייה גבוהה של הורמוני סטרס (אדרנלין, קורטיזול), יכולה לסייע לנו להרגיש הרבה יותר רגועים ונינוחים לאחר הפעילות.
8. שיפור איכות השינה. ההליכה הספורטיבית מעייפת את שרירי הגוף ובכך עשויה לשפר את איכות השינה בלילה. רק אל תלכו סמוך מדי לשעת השינה, כי אז אתם יכולים להתעורר דווקא.
9. דרך ירוקה להגיע ממקום למקום בלי בעיות חניה. ההליכה מאפשרת לחסוך בדלק ולעזור בכך לאיכות הסביבה. בפעם הבאה שאתם צריכים להגיע למקום שנמצא במרחק של קילומטר אחד עד שניים – במקום להזיז את האוטו, עדיף שתצטיידו בנעליים נוחות ותעשו את הדרך בצורה בריאה יותר. לא תצטרכו להתמודד עם בעיות חניה ותרגישו שאתם עושים טוב גם לעצמכם וגם לסביבה.
6 צפייה בגלריה
הליכה הולכים הולך הולכת ללכת
הליכה הולכים הולך הולכת ללכת
כל מה שצריך זה נעליים נוחות
(צילום: shutterstock)
10. טיול עם הכלב. כשיש כלב בבית, צריך לצאת איתו לטיולים לפחות פעמיים ביום. לא מספיק לפתוח לו את הדלת כדי שייצא לטייל לבד, וגם לא לעמוד ולדבר בטלפון בזמן שהוא מסתובב חופשי ועושה את צרכיו. נצלו את הזמן הזה ליצירת שגרת הליכה בריאה גם לכלב וגם עבורכם. לא חייבים לצאת לשתי הליכות יומיות ארוכות: בחרו שעה מסוימת שנוחה לכם ומסלול קבוע שיהווה פעילות גופנית טובה ובריאה.
11. אין בעיות לו"ז. ההליכה יכולה להתבצע בכל שעה משעות היממה. אפשר לבצע אותה גם בימי עבודה וגם בימי חופשה – ובכלל, בכל רגע שמתאים לכם.
12. לא נדרש ציוד יקר. לא צריך להשקיע כסף רב כדי להתחיל ללכת. חשוב שיהיו נעל טובה ונוחה או סנדל שמחזיק טוב את כף הרגל – ואתם יכולים להתחיל לצעוד.
13. אפשר גם לעבוד. הגיע הזמן לחשוב מחוץ לקופסה (ומחוץ למשרד): חלק מפגישות העבודה אפשר לנהל תוך כדי הליכה. במקומות רבים בעולם זה כבר מקובל: כשמזג האוויר נעים, יוצאים להליכה במקום להתכנס בחדר הישיבות, לא לפני שמסכמים מראש מי לוקח את האחריות על כתיבת סיכום הפגישה כשחוזרים לעבודה. זה משפר מאוד את האווירה ומאפשר גם לעבוד וגם להרגיש יותר טוב עם הגוף במהלך שעות העבודה.
14. אפשר לפגוש חברים. ההליכה יכולה להתאים לפגישות עם חברים. השיחה שמתקיימת תוך כדי הליכה מעבירה את הזמן נהדר ותורמת להרגשה הטובה.
6 צפייה בגלריה
נשים הולכות ביחד
נשים הולכות ביחד
השיחה שלהן תעביר את הזמן נהדר ותתרום להרגשה הטובה
(צילום: shutterstock)
15. מתאים גם לבליינד דייט. יש אנשים שהחליטו לשלב הליכה עם בליינד דייט: הפגישה הראשונה עם בני זוג פוטנציאליים מתקיימת בהליכה על חוף הים או בפארק במקום בבית קפה או בפאב. גם אם לא תצא לכם אהבה, אתם מרוויחים פעילות בריאה, וגם זה חשוב.
16. פעילות משפחתית. יציאה לטיול רגלי היא פעילות מהנה לכל המשפחה, אבל חשוב להתאים את המסלול לגילים ולכושר הבסיסי של כל אחד מהמשתתפים. היום אפשר למצוא מסלולים ברמות קושי שונות באתרים רבים. אז תכננו טיולים משפחתיים שכוללים גם הליכה ולא רק ביקור במסעדה (את זה אפשר לשלב בסוף הטיול).
17. כל אחד בקצב שלו. אחד היתרונות הבולטים של ההליכה הוא שכל אחד יכול לבצע אותה בקצב שלו ובכושר שלו. אפשר ללכת לאט או מהר, לצעוד במישור או לטפס בעליות תלולות: הכול בהתאם לרמת הכושר. אפשר גם להשתפר תוך כדי תנועה.
6 צפייה בגלריה
הליכה הולכים הולך הולכת ללכת
הליכה הולכים הולך הולכת ללכת
הוא כנראה בכושר מספיק טוב כדי לטפס במדרגות, אבל אחרים יכולים להסתפק בצעידה במישור
(צילום: shutterstock)
18. אתגר יומי. ההליכה יכולה להוות אתגר יומי שאתם מציבים לעצמכם. פשוט וקל כיום, בעזרת שעונים חכמים או אפליקציות בטלפון, למדוד כמה צעדים אתם עושים ביום, אז הציבו לעצמכם יעד יומי של כמות צעדים ושלבו את ההליכה ממקום למקום כדי לשמור על שיאים אישיים ולשבור אותם.
19. זמן ללמוד. אפילו ללמוד אפשר תוך כדי הליכה: שומעים הסכת (פודקאסט) באוזניות, וכך מנצלים את הזמן לרכישת ידע.
20. רק אני והמחשבות שלי. ההליכה מאפשרת לנו להתייחד עם המחשבות שלנו: לא לדבר עם אף אחד, לא להקשיב לדברים של אחרים. פשוט להיות לבד, לסדר את המחשבות בראש וליהנות מזה.
הכותבת היא דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc