שישה חולים זכו להזדמנות לחיים חדשים, לאחר שקיבלו איברים שתרם לוחם הצנחנים סמ"ר יהונתן יצחק סמו ז"ל שנפל בקרב במרכז הרצועה. היום (ב') נערך בבית החולים בילינסון בפתח תקווה מפגש מרגש בין משפחתו של סמ"ר סמו ז"ל לבין יעקב מלכה, בן 46, שקיבל את הלב. אחר כך הגיעה משפחת סמו לבית החולים שניידר הסמוך, שם התחבקו איילת סמו, אמו של הלוחם, וסמראוויט טספייה, אמה של תהילה - תינוקת בת שמונה חודשים שזכתה לתרומת אונת הכבד.

מנהל המערך לניתוחי לב וחזה בבילינסון, פרופ' דן ערבות, שביצע את ההשתלה, נתן למשפחתו של סמו להאזין לפעימות הלב בגופו של המושתל באמצעות סטטוסקופ. האם איילת סמו אמרה: "קיבלת את הלב הכי יפה שבעולם. לא רק השמחה אלא גם הנתינה שלו".
  • לחתימה על כרטיס אדי באתר המרכז הלאומי להשתלות - לחצו כאן
האב משה סמו הוסיף: "יהונתן, כשמו כן הוא, זכה לתת חיים לשישה אנשים. הנתינה הראשונה שלו הייתה היציאה שלו למלחמה כדי להגן על העם והמולדת. הוא זכה לעשות חסד לאנשים אחרים. אנחנו רואים בזה נקודת אור שיכולה להאיר לנו את הדרך בתוך המהלך הלא-פשוט שאנחנו נמצאים בו. אין נחמה על אובדן של בן משפחה אבל יש נקודת אור שליבו פועם בגופם של אחר. אנחנו מקווים שההשתלות יעברו כמו שצריך ושהחולים יחזרו לאיתנם. גם לחיילים שנמצאים בחזית אנחנו שולחים חיבוק גדול ושינצחו במלחמה למען כולנו".
2 צפייה בגלריה
מפגש משפחות מושתלים בבילינסון סמ"ר סמו ז"ל
מפגש משפחות מושתלים בבילינסון סמ"ר סמו ז"ל
אמו של הלוחם שנפל מאזינה לפעימות הלב אצל המושתך
(צילום: דוברות בילינסון)
פרופ' ירון ברק: "יש בזה משהו שכמעט ונוגד את הטבע, אבל כשאנחנו רואים את הלב פועם ונותן חיים - זו הרגשה שאין שנייה לה. הוא נתן את החיים שלו למדינה והוא נתן את הלב שלו להמשיך ולפעום בגוף של אחר"
יעקב מלכה, בן 46, שקיבל את לבו של סמו, הודה בחום: "השם של יהונתן יצחק סמו יונצח בכל מקום שאנחנו יכולים. אני רוצה להודות לכם. מהיום אתם המשפחה שלנו בהכול".
פרופ' ירון ברק, מנהל השתלות הלב, אמר במפגש: "אנחנו מורגלים להשתיל לבבות של תורמים כשאין לנו שום קשר לתורם ואנחנו לא מכירים אותו. בהרגשה שלנו, אנחנו שלחנו את יהונתן, כעם וכיחידים. יש בזה משהו שכמעט ונוגד את הטבע, אבל כשאנחנו רואים את הלב פועם ונותן חיים - זו הרגשה שאין שנייה לה. הוא נתן את החיים שלו למדינה והוא נתן את הלב שלו להמשיך ולפעום בגוף של אחר. תודה על היכולת הזו להמשיך ולתת חיים. אף אחד מאיתנו לא יכול לדמיין מה זה להיות בנעליים שלכם".
2 צפייה בגלריה
תהילה טספייה זכתה לתרומת אונת כבד של הלוחם שנפל סמ"ר יהונתן יצחק סמו
תהילה טספייה זכתה לתרומת אונת כבד של הלוחם שנפל סמ"ר יהונתן יצחק סמו
אמו של יהונתן ז"ל מימין ואמה של תהילה משמאל
(צילום: דוברות שניידר)
אונת הכבד של סמ"ר סמו ז"ל הושתלה בתהילה טספייה בת ה-8 חודשים. אמה סמראוויט סיפרה אתמול: "הרופאה התקשרה אלינו בשישי בערב ועדכנה אותנו שנמצאה תרומה. התרגשתי נורא ובכיתי מהתרגשות". האם עלתה עם בעלה לארץ לפני כשנה בלבד מאתיופיה ובתה כבר נולדה בישראל. "אני מתרגשת מאוד. אין לי מילים להודות לכם", אמרה אמה של תהילה במפגש עם אמו של יהונתן ז"ל, "הילדה שלי נולדה מחדש בזכות הבן שלכם. אני מודה גם לצוות בשניידר שמטפל בתהילה במסירות כל כך גדולה ודואג להחלמתה".

אמו של יהונתן ז"ל השיבה כי "לצד הכאב העצום שאנו חשים, הידיעה שאיפשרנו חיים לאחרים, מחזקת אותנו".
ד"ר אורית ויסבורד-צינמן, רופאה בכירה, מומחית בגסטרואנטרולוגיה, תזונה ומחלות כבד בילדים בבית החולים שניידר, אמרה כי "תהילה התאוששה יפה מניתוח ההשתלה. היא עדיין מתאוששת אך מדובר בתהליך ארוך. הכבד נקלט טוב ואנחנו עדיין מתאימים את התרופות נוגדות הדחייה כדי שהכבד שלה יהיה במצב טוב בגוף. היא עדיין בטיפול נמרץ וצפויים לה עוד מספר שבועות של אשפוז ואחריו אנחנו מקווים שהיא תוכל להשתחרר מביתה".
מנהל היחידה להשתלות כבד במרכז שניידר, ד"ר מיכאל גורביץ, וד"ר יעל מוזר גלזברג, מנהלת יחידת מושתלי הכבד, אמרו: "אנו משתתפים בצערכם הכבד ומודים לכם בשם בית החולים על גדלות הנפש להציל חיים ברגע קשה כל כך. ילדים כמו תהילה, שמגיעים לאי-ספיקת כבד, חייבים החלפת איבר כדי לשרוד. בזכות תרומתכם הנדיבה הענקתם לה חיים וגם חסכתם ניתוח לא פשוט לאם. אנו כמעט שבוע אחרי ותהילה חוזרת לעצמה, היא עירנית וצוחקת, וזה מה שנותן לנו אופטימיות וכוח להמשיך בעבודתנו - לראות את הילדים שהיו במצב כל כך קשה חוזרים לחיים רגילים".