הקורונה ממשיכה לייצר וריאנטים: ארגון הבריאות העולמי והמרכז האמריקני לבקרת מחלות מדווחים על שני וריאנטים חדשים של זן האומיקרון המתפשטים בעולם בימים אלו ותופסים את מקומם הווריאנטים BA.4 ו-BA.5. על פי הידוע, הם מסוכנים יותר מזן האומיקרון המקורי ועלולים לגרום תחלואה נרחבת בחורף הקרוב.
קראו עוד:
בארצות הברית בלבד הם מהווים 16.6% ממקרי הקורונה, פי שניים יותר מאשר בשבוע שעבר. המרכז האירופי למניעה ולבקרת מחלות העריך שהווריאנטים החדשים יהיו העיקריים ביבשת בתוך חודש וצפויים להגביר בחודשים הקרובים את שיעור תחלואת החורף.
1 צפייה בגלריה
בדיקות בדיקה קורונה ב צ'נגדו ב סין
בדיקות בדיקה קורונה ב צ'נגדו ב סין
תור לבדיקת קורונה בצ'נגדו, סין, ספטמבר 2022. המגפה לא צפויה להיעלם בקרוב
(צילום: EPA )
שני הווריאנטים מכונים BQ.1.1 ו-BQ.1, וארגון הבריאות העולמי מסר שבאירופה הם נמצאו כבר ב-29 מדינות. על פי ההערכות, החיסונים המעודכנים של פייזר ומודרנה מונעים הדבקה בהם, אולם שיעור ההתחסנות בבוסטר החדש ברחבי העולם וגם בישראל הוא נמוך ביותר.
עדיין לא ברור מהי חומרת המחלה שנגרמת מהווריאנטים החדשים, אבל על פי מחקרי מעבדה באסיה, הם מצליחים לחמוק ממנגנוני ההגנה של מערכת החיסון, מה שעלול להוביל לעלייה חמורה בתחלואת החורף.
המרכז האירופי למניעה ולבקרת מחלות העריך שהווריאנטים החדשים יהיו העיקריים ביבשת בתוך חודש. בארצות הברית בלבד הם מהווים 16.6% ממקרי הקורונה, פי שניים יותר מבשבוע שעבר
מדוע נגיף הקורונה ממשיך לייצר ווריאנטים? הווריאנטים של נגיף הקורונה ימשיכו להיווצר ולהתפשט משום שנגיפים - ובמיוחד מסוג RNA, כמו נגיפי הקורונה - מבצעים טעויות רבות במהלך השכפול שלהם. הם אינם יכולים לתקן את הטעויות הללו, המכונות בשם "מוטציות", והתוצאה היא וריאנטים חדשים. למעשה, נגיף הקורונה כבר יצר מאות מוטציות כאלה.
על פי ההערכות, המוטציות נוצרות בגופם של מדוכאי חיסון כמו חולי איידס או בגופם של אנשים שאינם מתחסנים: מערכת החיסון בגופם אינה מסוגלת להשמיד את הנגיף שנשאר בגופם זמן רב ויוצר מוטציות רבות וזנים חדשים. נגיף הקורונה ימשיך לייצר וריאנטים ומוטציות, ורק מצב של חסינות עדר, כשלפחות 90% מאוכלוסיית העולם תהיה מחוסנת, יוכל לבלום את המגפה. נכון להיום, רק כ-15% מאוכלוסיית העולם התחסנה נגד קורונה, כך שלא סביר שהמגפה תיעלם בקרוב.