החיסון נגד אומיקרון כבר בארץ, אבל רק מי שהתחסן בעבר פעמיים לפחות - יוכל לקבל אותו: החיסונים המעודכנים נגד זני האומיקרון כבר נמצאים בקופות החולים, אבל ניתנים רק למי שהתחסן בעבר.
קראו עוד:
החיסונים הגיעו לישראל לפני כשלושה שבועות. הם אושרו על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אחרי שהוכיחו יעילות גבוהה מפני הדבקה ותחלואה קשה מזני האומיקרון BA.4 ו-BA.5, שהם השליטים כיום בעולם, וכן מווריאנטים קודמים. החיסון כבר אושר גם במדינות אירופה, בקנדה ובמדינות נוספות, והוא הוגש לאישור ה-FDA עבור ילדים בני חמש ומעלה, אולם טרם אושר.
1 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים קורונה
חיסון חיסונים קורונה
החיסון החדש מוגדר כ"מנת דחף" או "בוסטר" - כלומר, מנה נוספת שאמורה להקפיץ את רמת הנוגדנים הקיימים בגוף נגד קורונה
(צילום: shutterstock)
החיסון מומלץ בעיקר לאוכלוסיות בסיכון, ובהם קשישים, בעלי מחלות רקע ואנשי חירום ורפואה, אבל לפי הפרסומים, כל אדם בן 12 ומעלה שמעוניין לקבל אותו, יכול לעשות זאת. אלא שרק מי שכבר חוסן בעבר נגד קורונה, לפחות בשני חיסונים יוכל לקבל את החיסון החדש, וזאת משום שהוא מוגדר כ"מנת דחף" או "בוסטר" - כלומר, מנה נוספת שאמורה להקפיץ את רמת הנוגדנים הקיימים בגוף נגד קורונה. מי שלא קיבל בעבר חיסון כלשהו נגד קורונה, לא יוכל לקבל את החיסון המעודכן עד שלא יקבל את החיסונים הקודמים, אלא אם יגיעו הנחיות חדשות מהיצרניות פייזר ומודרנה.
וכאן לא מסתיים הסיפור: מתברר שמי שיחליט לקבל את החיסון הוותיק, שאינו מכוון נגד אומיקרון, יצטרך להמתין לפחות שלושה חודשים עד לקבלת החיסון המעודכן, שכן זהו המרווח הנדרש בין חיסון קורונה אחד למשנהו.
ממטה הקורונה של משרד הבריאות נמסר בתגובה: "החיסון נבדק בקרב אוכלוסייה מחוסנת, ולא בקרב אוכלוסייה שלא התחסנה קודם, ולכן אושר כבוסטר ולא כמנה ראשונית".
עד כה קיבלו את החיסונים החדשים 18,500 איש בקופת חולים כללית, כ-10,000 איש במכבי, 2,200 בלאומית ו-2,500 במאוחדת. את חיסוני השפעת קיבלו עד כה כ-400 אלף ישראלים.
בינתיים, מצב הקורונה בישראל נותר יציב, עם מגמת ירידה קלה בימים האחרונים, ייתכן שבשל היעדר דיווחים בתקופת החגים. מקדם ההדבקה עומד על כ-0.8, מספר המאומתים הוא 782, ומספר החולים קשה הוא 98.