מאז תחילתו של גל האומיקרון רווחת ההערכה שהזן הזה אינו גורם למחלה קשה - ובכל זאת, בתי החולים מתמלאים בימים האחרונים במספרים גדולים והולכים של חולי קורונה. פרופ' חזי לוי, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות וכיום מנהל בית החולים ברזילי באשקלון, אמר לאולפן ynet שהבוקר שלו עמוס במיוחד. "אני בעיצומו של דיון על פתיחת מחלקת קורונה נוספת", סיפר. "כרגע יש לנו שתי מחלקות עם 70 חולים, מתוכם כ-15 קשים. החולים פחות קשים, ללא ספק, ועדיין הם דורשים מיטות ובידוד, כשלצד זה יש תחלואת חורף ושפעת. אנחנו גם סובלים מהיעדרות של כ-170 אנשי צוות, מתוכם 85 אחיות ו-20 רופאים".
קראו עוד:
גם בבית החולים רמב"ם בחיפה יש עומס. ד"ר יעל שחור-מיוחס, סגנית המנהל, דיווחה: "יש אצלנו כ-50 חולי קורונה, מהם תשעה בטיפול נמרץ, וגם אנחנו התחלנו לעבוד על פתיחת מחלקה נוספת. העומס הגדול נוצר בגלל חולים שדורשים טיפול ייחודי והיערכות ייחודית. יש גם חולים שאין להם אפשרויות בידוד בבית, אז הם נשארים בבית החולים, מה שמוסיף לעומס האשפוזי".
1 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית חולים זיו בצפת
מחלקת קורונה בבית חולים זיו בצפת
מחלקת קורונה בבית חולים זיו בצפת. "החולים פחות קשים, ועדיין הם דורשים מיטות ובידוד", אומר פרופ' לוי
(צילום: EPA)
בהמשך הריאיון נשאל לוי מה דעתו על קיצור הבידוד לחמישה ימים. "הוא נובע ממצוקת כוח האדם, לא רק בתחום הבריאות", השיב. "אם זה היה קורה במהלך גל הדלתא, הייתי מגיב על כך בתימהון רב. גם כשקיצרנו את הבידוד מ-14 יום לעשרה, זה היה לאחר דיונים רבים, כי ברור שאנשים עדיין יכולים להדביק. יש פה לקיחת סיכונים, אבל כל הניהול של הקורונה, בוודאי באומיקרון, נוטל סיכונים. הדבר הזה יכול לחשוף ליותר הדבקות, אבל בקונטקסט הנוכחי אני מקבל את זה.
"יש בזה מן ההימור, אבל השאלה היא מה ההימור שכנגד. כשאחוז ניכר מנותני השירותים במשק נשאר בבית - האם זה לא הימור שמסכן את הציבור? מבחינה בריאותית יש פה סיכון, אבל יש כאן עוד הרבה שיקולים שאינם בריאותיים גרידא, יש קונטקסט מסוים, ובקונטקסט הזה אני מוכן לקבל את זה, עם כל הסיכונים הכרוכים בכך.
"אני עדיין חושב שיש מקום לתו הירוק. גם אם הוא לא מגן לחלוטין, הוא עדיין מצמצם את ההדבקה, בוודאי בקרב אנשים שקיבלו את כל החיסונים. יש בו היגיון. אני לא חושב שאנחנו צריכים לפרוץ את הגבולות שהצבנו לעצמנו בשנתיים האחרונות"
"אני מבקש מכל האנשים שיוצאים מבידוד אחרי חמישה ימים להשתדל לא להיות במקומות צפופים והומי אדם, לעטות מסכות ולהיזהר גם בבית, מול הקרובים, כי השחרור לאחר חמישה ימים אינו בטוח לחלוטין".
פרופ' לוי גם התבקש להתייחס לטענתו של שר האוצר אביגדור ליברמן, שאין יותר טעם לתו הירוק, ונשאל אם צריך לבטל אותו. תשובתו: "אני עדיין חושב שיש מקום לתו הירוק. גם אם הוא לא מגן לחלוטין, הוא עדיין מצמצם את ההדבקה, בוודאי בקרב אנשים שקיבלו את כל החיסונים. יש בו היגיון. אני לא חושב שאנחנו צריכים לפרוץ את הגבולות שהצבנו לעצמנו בשנתיים האחרונות".