ביום חמישי הקרוב ייפתחו אירועי המכביה ה-21, אירוע הספורט השני בגודלו בעולם, בו משתתפים כעשרת אלפים ספורטאים וספורטאיות יהודים מ-60 מדינות בעולם. השנה יתקיים במסגרתה, לראשונה, שיתוף פעולה עם עמותת עזר מציון - לצירוף הספורטאים למאגר מח העצם שמפעילה העמותה.
קראו עוד:
במסגרת שיתוף הפעולה, יוצבו במהלך המשחקים עמדות בחלק מהמלונות שבהם יתארחו הספורטאים, כך שספורטאי המכביה יוכלו לתת דגימת רוק ולהצטרף למאגר מח העצם של העמותה. המטרה היא להגדיל באופן משמעותי את מאגר הדגימות במאגר, כשמגוון המדינות מהם מגיעים הספורטאים היהודים מעצים את הסיכוי למציאת תורמים מתאימים ולהצלת חיים רבים ברחבי העולם - שכן סיכויי ההתאמה בין חולה לתורם עולים משמעותית כשהם חולקים רקע גנטי משותף, וזה מתקיים בדרך כלל בקרב בני אותו עם או עדה.
2 צפייה בגלריה
מכביה
מכביה
המכביה ה-21. "השת"פ מהווה מכפיל כוח משמעותי"
(צילום: ahutterstock)
כל דגימה שתתקבל על ידי הספורטאים במהלך המשחקים תישלח באופן מיידי למעבדה, ואם בהמשך תימצא התאמה בין הספורטאי לחולה הזקוק לכך - העמותה תיצור עימו קשר על מנת לקדם את תהליך ההשתלה. תהליך התאמה של מח עצם יכול לארוך כשלושה חודשים. "אנחנו נטיס את מי שמתאים", מציינים בעמותה, "ואם התורם לא יוכל להגיע - נמצא פתרון דרך שיתוף פעולה עם מאגרים מקומיים לאיסוף התרומה".

כך מתבצע ההליך

הדגימה נשלחת למעבדה ייעודית לסיווג רקמות לצורך פענוח הדגימה. הנתונים של כל תורם נשמרים במאגר הלאומי של העמותה תוך שמירה מלאה על חיסיון רפואי.
כשהעמותה מקבלת פנייה על מטופל שזקוק להשתלת מח עצם, המערכת הממוחשבת מזהה אם קיימת התאמה בין סיווג הרקמות של החולה לבין מי מהתורמים הפוטנציאלים שקיימים במאגר. בדיקה זו יודעת לזהות התאמה פונטציאלית ברמה התאמת גבוהה. לשם בירור התאמה מלאה ברמת ודאות של מאה אחוזים, התורם יידרש לבדיקת דם אחת נוספת שבסופה ייקבע אם קיימת התאמה מלאה.
אם התורם נמצא מתאים בהתאמה מלאה, מתאמת השתלות תיצור איתו קשר ותתן לו הדרכה מלאה לגבי התהליך, כולל חומרי הסברה בכתב ובסרטון (החומרים זמינים בשפות שונות). עם קבלת הסכמתו, יתואמו עם התורם שיחה עם רופא ואחות ותאריך משוער לתרומה.
תהליך תרומת מח עצם, הינו תהליך פשוט המתבצע בישיבה על כורסא, בדומה לתרומת דם, ונמשך כ-5 שעות, אינו כואב ואינו מסוכן.

המאגר החמישי בגודלו בעולם

מאגר מח העצם של עמותת עזר מציון מהווה כיום את המאגר היהודי הגדול בעולם וחמישי ברשימת מאגרי מח העצם. הוא הוקם לפני 24 שנה במטרה לסייע לחולי סרטן ולחולים במחלות קשות אחרות למצוא תרומת מח עצם מתאימה שתציל את חייהם. בכל שנה מקבל המאגר אלפי בקשות חיפוש לאיתור תורמים לחולים ממרכזי השתלות ברחבי העולם. בעמותה מציינים כי עד היום בוצעו בזכותו למעלה מ-4,400 השתלות מצילות חיים בחולים בישראל ובמדינות נוספות.
"השת"פ עם המכביה מהווה מכפיל כוח משמעותי", אמרה מנהלת המאגר הלאומי, ד"ר ברכה זיסר, "ואנו בטוחים של ספורטאי וספורטאית יירתמו למשימה הקדושה והפשוטה הזו - ופשוט להציל חיים".
2 צפייה בגלריה
תרומת מח עצם עזר מציון
תרומת מח עצם עזר מציון
עד היום בוצעו בזכות המאגר הלאומי למעלה מ-4,400 השתלות מצילות חיים בארץ ובעולם
( צילום: גדעון שרון)
רואי הסינג, מנכ"ל המכביה, הוסיף: "אנחנו גאים בשיתוף הפעולה המשמעותי עם עזר מציון. כל הספורטאים שירצו להצטרף למטרה זו, יוכלו לעשות זאת בקלות ולהיכנס למאגר מח העצם הגדול בעולם".