ישראל מתחילה לחסן נגד אבעבועות הקוף: לאחר שארגון הבריאות העולמי הכריז על המחלה כמצב חירום רפואי גלובלי, מדינות רבות החלו בחיסונים לקבוצות סיכון, וכעת גם ישראל מצטרפת למבצע. מחר צפוי החיסון נגד הנגיף להגיע לישראל.
עד כה נדבקו במחלה כ-16,500 איש ברחבי העולם, מרביתם גברים, רובם מקיימים יחסי מין עם גברים. ד"ר דורית ניצן, בכירה בארגון הבריאות העולמי, התייחסה לכך היום (ב') בריאיון לאולפן ynet ואמרה: "אין מקום לפניקה. אנחנו רוצים לקטום את ההתפרצות בעודה באיבה"
קראו עוד:
הנה כל מה שצריך לדעת על המחלה והחיסון:

איך נקרא החיסון?

Jynneos מתוצרת חברת Bavarian Nordic. הוא מגיע בבקבוקון שנפחו 0.5 מ"ל ומאוחסן במקררים בטמפרטורה של מינוס 20 מעלות עד 5 מעלות צלזיוס. לפני השימוש הוא עובר תהליך הפשרה במקרר בטמפרטורה של 2-8 מעלות צלזיוס, ואסור להקפיאו שוב. בכל בקבוקון יש מנת חיסון אחת, ותוקפה עד שמונה שבועות.

מאיזה גיל מותר לקבל את החיסון?

18.

כמה מנות רכשה ישראל?

10,000. השבוע יגיעו 5,000, ובשבועות הבאים השאר. החיסון יגיע מחר (ג') אחר הצהריים, וההפצה לקופות תחל בשלושה ובארבעה באוגוסט.

מה מכיל החיסון?

מדובר בחיסון חי מוחלש שמכיל נגיף הקרוי modified vaccinia Ankara. הוא אינו מתרבה, אבל שומר על תכונותיו ומסוגל ליצור תגובה חיסונית בגוף. הנגיף מיוצר בתאים של עובר עוף ומסוגל לגרום לגוף ליצור תגובה חיסונית יעילה נגד נגיפים ממשפחת האורתופוקס, המערבת את הזרוע ההומורלית של מערכת החיסון (כלומר, יצירת נוגדנים) ואת הזרוע התאית (יצירת תאי T האחראיים להשמדת תאים נגועים ולזיכרון לטווח ארוך).
2 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים ל אבעבועות הקוף ב לונדון בריטניה
חיסון חיסונים ל אבעבועות הקוף ב לונדון בריטניה
מתחסנים נגד אבעבועות הקוף בלונדון. החוקרים משערים כי מתן חיסון סמוך לחשיפה עשוי להקל על התסמינים
(צילום: Hollie Adams/Getty Images)
התרכיב מכיל גם חומרי שימור וייצוב: סודיום כלוריד, בנזונאז, גנטמיצין, ציפקופלוקסצין וטרומתאמין.
החיסון, ששמו הגנרי הוא MVA BN, מאושר באירופה נגד אבעבועות שחורות תחת השם המסחרי imvanex, ומאושר בארה"ב נגד אבעבועות שחורות ואבעבועות הקוף תחת השם המסחרי Jynneos. התרכיב לא רשום בישראל, והוא יינתן תחת אישור מיוחד.

מה יעילות החיסון?

מחקרים קליניים זיהו נוגדנים מנטרלים יעילים נגד אבעבועות שחורות לאחר שתי מנות. ההערכה היא שהנוגדנים יעילים גם נגד אבעבועות הקוף. במחקר קליני שלב שלישי דווח כי החיסון הוביל ליצירת נוגדנים יעילים לאחר שבועיים, כששיא הייצור הוא לאחר שישה שבועות.
קיים מידע מוגבל על יעילות החיסון במניעת זיהום בנגיף אבעבועות הקוף או בהקלת תסמיני המחלה אם הוא ניתן לאחר חשיפה. החוקרים משערים כי מתן חיסון סמוך לחשיפה עשוי להקל על התסמינים במקרים שבהם תקופת הדגירה של הנגיף היא ארוכה.

לכמה זמן מחזיק החיסון?

יש מידע מוגבל על יעילות החיסון לאורך זמן. נמצא כי שנתיים לאחר מתן שתי מנות חיסון שיעור המחוסנים שאצלם נמצאו נוגדנים ירד ל-5.4%. מתן מנת דחף לאחר שנתיים ממנת החיסון הראשונה העלתה את שיעור בעלי הנוגדנים ל-68.8%.

איך ניתנת הזריקה?

את הבקבוקון מפשירים טרם ההזרקה, ולאחר ההפשרה נוזל התרכיב מקבל צבע צהבהב ללא חלקיקים. האחות נדרשת לנער את הנוזל למשך 30 שניות ולהזריקו תחת העור לאחר חיטוי לזרוע העליונה. אם אי אפשר להזריק לזרוע העליונה, ניתן להזריק לשריר הצידי-חיצוני של הירך.
2 צפייה בגלריה
אבעבועות הקוף חולה מחלה נגיף נגיפים
אבעבועות הקוף חולה מחלה נגיף נגיפים
אבעבועות הקוף. ישראל רכשה 10,000 מנות חיסון נגד המחלה
(צילום: Shutterstock)

מי יקבל את החיסון?

החיסון מאושר כעת לאנשים הבאים:
  • גברים שנולדו החל מ-1980 המשתמשים ב-PrEP עקב קיום יחסי מין לא מוגנים ולמניעת הדבקה ב-HIV.
  • גברים שנולדו מ-1980 המאובחנים עם HIV.
  • גברים שנדבקו החל מינואר 2022 במחלות המין עגבת, כלמידיה או זיבה.
במקרים מיוחדים יינתן החיסון גם ללא התוויות אלה, תחת אישור מומחה למחלות זיהומיות ומשרד הבריאות. בשל מלאי החיסונים המוגבל הוחלט כי בשלב זה תינתן מנה אחת בלבד של 0.5 מ"ל. במקרים מיוחדים תינתן מנה שנייה לאחר ארבעה שבועות.

האם אפשר לקבל את החיסון הזה עם חיסונים אחרים?

ניתן לחסן בו זמנית עם חיסונים אחרים שמכילים תרכיב מומת. אם מחסנים עם תרכיב חי מוחלש, או חיסון mRNA נגד קורונה - יש לשמור על מרווח של ארבעה שבועות לפחות בין מתן החיסון לבין חיסון אחר חי מוחלש. כשמחסנים ביותר מחיסון אחד, כל חיסון יינתן באזור אחר בגוף.

האם מותר להתחסן בהיריון?

כן. יש מידע על 300 נשים הרות שחוסנו בתרכיב, ולא נרשמו אצלן תופעות לוואי חריגות.

האם מותר להתחסן בהנקה?

כן. לא ידוע אם החיסון מופרש מחלב אם, אך מכיוון שמדובר בנגיף שאינו יכול להתרבות בגוף המתחסנת, הסיכוי שהוא יופרש דרך חלב האם הוא תיאורטי.

מה לגבי ילדים?

החיסון אינו ניתן לילדים מתחת לגיל 18. מחקרים קליניים שנעשו בילדים הציגו פרופיל בטיחותי מניח את הדעת. ניתן לשקול מתן חיסון לילד לאחר חשיפה משמעותית בהתייעצות עם האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות. מינון החיסון של ילדים זהה לזה של מבוגרים.

איך אפשר לקבל הפניה לחיסון?

החיסונים יינתנו על ידי אחיות קופות החולים במרפאות מסוימות. את הבדיקה ניתן יהיה לבצע עם הפניית רופא משפחה.

מה לגבי חולים כרוניים?

אנשים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס (מחלת עור המתבטאת ביובש, בגירודים ובאדמומיות) נמצאים בסיכון מוגבר לפתח תופעות לוואי מקומיות או סיסטמיות לאחר החיסון בהשוואה לאחרים. לאנשים עם מחלה זו שחוסנו בעבר נגד אבעבועות שחורות מומלץ לקבל מנת חיסון אחת ולא שתיים.

מה לגבי אנשים עם דיכוי חיסוני?

במחקרים קליניים בקרב אנשים הסובלים מדיכוי חיסוני, כולל HIV, לא נצפו יותר תופעות לוואי בהשוואה לאחרים. ההמלצה היא לחסן גם אנשים החיים עם איידס, שמספר תאי ה-CD4 שלהם נמוך, ואפילו מטופלים לאחר השתלת מח עצם. עם זאת, ייתכן שהתגובה החיסונית שלהם תהיה חלשה יותר, במיוחד אם כמות ה-CD4 נמוכה מ-100 תאים למ"מ. במקרים אלה יש לחסן בשתי מנות.

למי אסור להתחסן בכלל?

למי שפיתח בעבר תגובה אלרגית חמורה לאחר חיסון בתרכיב או לאחד ממרכיביו.

מהן תופעות הלוואי האפשריות?

כאב, אודם במקום ההזרקה, נפיחות, התקשות באזור ההזרקה, גרד, כאבי שרירים, כאבי ראש, עייפות, בחילות, צמרמורות.

האם החיסון עולה כסף?

לא. הוא ניתן תחת הפניית רופא משפחה באמצעות קופות החולים במרכזי החיסון השונים.
צפו בריאיון בנושא שנתן ד"ר רועי צוקר, מנהל תחום רפואת להט"ב בשירותי בריאות כללית, לאולפן ynet: