משרד הבריאות הורה בצהריים (יום א') לסגור את מסעדת היוקרה טופולופומפו בתל אביב - מהיקרות בישראל - לאחר ש-16 סועדים סבלו ממחלת מעיים בחודש האחרון. תשעה מהם התלוננו ביום שישי, בהם שתי נשים הרות שסבלו מבחילות והקאות ואושפזו לטיפול בבית החולים איכילוב בעיר.
ל-ynet נודע כי שבעה בני אדם נוספים התלוננו היום על מחלה שממנה סבלו בעקבות ארוחה במקום בחודש האחרון, בהם שתי נשים שסעדו בסוף אפריל. שתי תלונות נגעו למזון שצרכו בשבוע שעבר. צוות מפקחים נשלח היום למקום מחשש להרעלת מזון, ובעקבות הבדיקה הודיע משרד הבריאות כי "העסק נסגר בהסכמה עד לתיקון הליקויים. משרד הבריאות ממשיך בביצוע החקירה האפידמיולוגית".

מפקחים של מחלקת בריאות הסביבה במשרד הבריאות ערכו בקרה במסעדה ולקחו דגימות מזון למעבדה. ביום שישי התקבל הדיווח בלשכת הבריאות במחוז תל אביב על חשד להרעלת מזון במסעדת טופולופומפו ונפתחה בדיקה בעניין. הבוקר יצא למסעדה צוות המפקחים: "ללשכת הבריאות במחוז תל אביב הגיע דיווח מפורטל המזון ביום שישי על תחלואת מעיים של תשעה אנשים לאחר שאכלו במסעדת טופולופומפו. גורמי המקצוע פתחו בחקירה אפידמיולוגית לבירור פרטי האירוע על מנת לבדוק קשר בין המקרים", נמסר בהודעת משרד הבריאות, "מהביקורת עלה כי לא הייתה הקפדה מלאה על נוהלי עבודה וכן חריגה מתנאי האישור. המפקחים הורו על הפסקת הפעילות במקום והעסק נסגר בהסכמת הבעלים. בנוסף, ניטלו דגימות מזון שנשלחו לבדיקות מעבדה. לאחר תיקון הליקויים, תערך ביקורת נוספת והעסק ייפתח לאחר קבלת אישור מהמשרד".
המסעדה מסרה הערב כי "מסעדת טופולופומפו עושה שימוש במוצרי גלם נבחרים ישראלים וגם מרחבי העולם באיכות גבוהה ביותר. אנו מאכילים על בסיס יומי רבבות לקוחות חוזרים משך שנים. עם קבלת התלונה החריגה הוזמנה בדיקה על ידי גורם מקצועי, חיצוני המנטר את פעילות המסעדה לרבות המטבח. בנוסף, אנו סוגרים מרצון לכ-48 שעות כדי לאפשר בדיקה של משרד הבריאות. למען הזהירות, אנו מחטאים את כל מערכות המסעדה ונפטרים ממזון קודם רק כדי לשלול כל דבר. להבנתנו, מדובר בחשד למקרה חריג מאוד ונקודתי, היות שכשל כללי היה עולה בבדיקות השוטפות שאנחנו מקיימים בשגרה, והיה מתבטא בתלונות המוניות. אנו דואגים, לא ישנים, מחבקים במחשבה את הנשים הללו. מייחלים לבריאותן ומאחלים להן רפואה שלמה בכל לב".

אחת המאושפזות: "מקווה שהסיוט יהיה מאחורינו"

אצל המאושפזות באיכילוב גילו חיידקי סלמונלה ואי-קולי. ל', מטופלת שנמצאת בשבוע ה-25 להיריונה עם חשד להרעלת מזון מתארת: "ביום רביעי האחרון יצאתי עם בעלי למסעדת היוקרה, יום למחרת התעוררתי עם כאבי בטן חזקים, שלשולים והקאות, מיד חשדתי שמדובר בקלקול קיבה והגעתי למיון נשים שבאיכילוב. כרגע אנו ממתינים לתוצאות התרבית של התינוקת על מנת לשלול את ההיתכנות להרעלת מזון בגופה. אני מתפללת שהכול יהיה בסדר ושהסיוט הזה יהיה מאחורינו".
כתבנו ד"ר איתי גל מסביר כי סלמונלה ואי-קולי הם חיידקי מעי צואתיים שלרוב גורמים למחלת שלשולים או הקאות קלה, אולם אצל מדוכאי חיסון תינוקות ונשים בהיריון עלולים לסכן חיים. כמעט כל מזון מזוהם בסלמונלה עלול להדביק אך במיוחד חלב, בשר, ביצים ומוצריהם. התסמינים הם כאבי בטן, בחילות, הקאות, חום, שלשול מימי או דמי או רירי, חולשה. במקרים נדירים החיידק עלול לחדור לזרם הדם ולגרום לזיהום היכול להסתיים במוות, במיוחד אצל תינוקות וקשישים.
אי-קולי יכול לדבק דרך בשר מזוהם, מים מזוהמים, מוצרי חלב לא מפוסטרים, ירקות, תפוחים, מלון, נבטי אלפלפא. אך בעיקר כתוצאה מאכילת בשר בקר לא מבושל (כמו סטייק טרטר) או בשר שלא בושל מספיק (המבורגר, נקניקים, קבב). התסמינים הם כאבי בטן, הקאות, שלשול לרוב מימי אך לעתים גם דמי או רירי, זיהום בדרכי שתן. זנים מסויימים עלולים לגרום גם לפגיעה כלייתית ואף למוות.
1 צפייה בגלריה
חשש להרעלת מזון במסעדת טופולופומפו בתל אביב
חשש להרעלת מזון במסעדת טופולופומפו בתל אביב
חשש להרעלת מזון במסעדת טופולופומפו בתל אביב
(צילום: יובל חן)
הדרך להימנע משני החיידקים היא בישול בשר בטמפרטורה גבוהה, אחסון מזון בטמפרטורה נמוכה מ-5 מעלות והימנעות משטיפת ביצים שמחדירה את חיידק הסלמונלה לביצה.
אחד החשדות שנבדקו מוקדם יותר הוא גם הימצאות של חיידק הליסטריה, שמסוכן במיוחד לנשים הרות. לחיידק הליסטריה תתי זנים רבים, כשהמסוכן והשכיח ביניהם הוא ליסטריה מונוציטוגנס. מדובר בחיידק סביבתי המצוי באדמה, בעיקר בהפרשות של בעלי חיים נגועים או במי ביוב, ובמזונות שונים.
טופולופומפו, שנסגרה לעת עתה, היא מסעדת יוקרה בסגנון אסיאתי הנחשבת לאחת היקרות בישראל. המסעדה הממוקמת ברחוב ולטר מוזס בתל אביב, אזור עם מגדלי משרדים ומגורים, היא בבעלות השף אבי קונפורטי. אחרי שסגר את מסעדת צפרה, כל פעילותו מתמקדת כיום בטופולופומפו. קונפורטי היה בן 30 בלבד כשפרץ לסצינת הקולינריה הישראלית במסעדת צ'ימיצ'נגה (כיום שוכנת שם "קפה איטליה"). בתחילת 2007 פרש קונפורטי מצ'ימיצ'נגה, שבהמשך עלתה באש כנראה בגלל קצר במטבח.
טופולופומפו נפתחה לפני עשר שנים בהשקעה של כ-12 מיליון שקל, כך לפי הדיווחים אז. היא נסגרה בעת הקורונה ונפתחה מחדש.
פורסם לראשונה: 10:13, 07.05.23