הפרסום אתמול (א') ב-ynet, לפיו השימוש במכשיר שמייבש לק ג'ל עלול לגרום לסרטן, עורר סערה גדולה בתקשורת וברשתות החברתיות: האם אכן יש חשש לפגיעה בריאותית? רופא העור ד"ר גיל טאובר ממכבי טוען היום (ב') באולפן ynet שבהחלט יש סיבה לדאגה.
קראו עוד:
"במחקר המדובר לקחו תאים שמדמים תאים של בני אדם", מסביר ד"ר טאובר, "והקרינו עליהם באותה קרינה שיש במכשיר של הציפורניים, שהיא קרינת UV - קרינת שמש בעוצמה גבוהה. זה מזכיר מכונת שיזוף, רק שהמכונה הזאת מיועדת לכל הגוף, ומכשיר הלק ג'ל הוא לאזור מאוד קטן בגוף. השמש מזיקה לעור הגוף בכך שהיא פוגעת ב-DNA. הפגיעה הזו מובילה למוטציות ויוצרת תהליך שמביא לסרטן. עורכי המחקר הוכיחו שהמכשיר הזה, לאורך זמן, יכול להביא לפגיעה בתאים ולמוטציות, ובכך גם לגרום לסרטן".
1 צפייה בגלריה
לק
לק
מכשיר לייבוש לק ג'ל. "אם עושים את זה בצורה מצטברת מגיל 20 עד גיל 60-50, יכולים להיגרם נזקי שמש, ביניהם פיגמנטציה וסרטן"
(צילום: shutterstock)
אנחנו מדברים כאן על חשיפה קבועה ומתמשכת. "כל הפגיעה מנזקי השמש היא מתמשכת, מצטברת, ולכן אנחנו כרופאי עור תמיד אומרים להורים, 'מרחו קרם הגנה על הילדים שלכם', כי בילדות נחשפים לשמש הרבה".
ד"ר גיל טאובר: השמש מזיקה לעור הגוף בכך שהיא פוגעת ב-DNA. הפגיעה הזו מובילה למוטציות ויוצרת תהליך שמביא לסרטן. עורכי המחקר הוכיחו שהמכשיר הזה, לאורך זמן, יכול להביא לפגיעה בתאים ולמוטציות, ובכך גם לגרום לסרטן"
האם מספיק למרוח קרם הגנה לפני שימוש במכשיר הזה? ועד כמה ההשפעה המתמשכת של המכשיר באמת מזיקה? "אם עושים את זה בצורה מצטברת מגיל 20 עד גיל 60-50, יכולים להיגרם נזקי שמש, ביניהם פיגמנטציה וסרטן. מצד שני, אנחנו חיים בעולם המודרני, ואנחנו לא יכולים לחיות רק לפי מחקרים, אנחנו צריכים לחיות את החיים, אז אנחנו ממליצים למרוח קרם הגנה כמו לפני חשיפה לשמש. רבע שעה לפני הטיפול, למרוח קרם הגנה על כל אזורי העור החשופים. יש גם כאלה ששמים כפפות, ולחשוף רק את קצות האצבעות. חשוב למזער את הנזקים גם מבחינת סרטן העור וגם מבחינת פיגמנטציה".
גל טורן, בעלת מכון ציפורניים, אומרת לאולפן ynet שהיא הוצפה בפניות בנושא בעקבות הפרסום אתמול. "זה נושא שמדברים עליו הרבה שנים, וכל שנה-שנתיים עולה מחדש העניין של מנורות ה-UV", אמרה. "לגבי המחקר הנוכחי, לא נאמר באיזו מנורות השתמשו. היום משתמשים בתחום שלנו במנורות LED ובמינון קרינה מאוד נמוך".
אומרים שזה לא באמת משנה. "הקרינה של השמש בחוץ היא הרבה יותר חזקה. גם הקרינה במכונות שיזוף היא הרבה יותר חזקה, כי השימוש בהן לא נמשך דקה עד שתיים אלא שש עד 12 דקות, בעוד במכשיר של הלק ג'ל משתמשים פעם בשלושה שבועות עד חודש במהלך דקות ספורות ובעוצמה הרבה יותר נמוכה. החשש הוא לא בהכרח מהמנורות עצמן ומהקרינה, אלא משימוש בחומרים מסוכנים, ללא פיקוח, שמגיעים בייבוא אישי, או בחומרים שמשרד הבריאות לא בדק אותם עד הסוף ושגורמים נזקים ללקוחות כמו אלרגיות וכוויות בציפורניים".
האזינו לחוקרת ממכון ויצמן, ד"ר מעין ברנע זוהר, בריאיון ל-ynet radio:
גל, אז אולי תשקלי לקנות קרם הגנה ולמרוח אותו ללקוחות רבע שעה לפני תחילת הטיפול? "בשמחה. מי שזה ירגיע אותה - יש פה מה שהיא רוצה וכמה שהיא צריכה. אני מדגישה שיש סכנות הרבה יותר חזקות, לאו דווקא מהמנורות האלה. העולם מתקדם. אנחנו כבר לא משתמשים הרבה ב-UV, כמו פעם".
ד"ר טאובר סיכם: "הקרינה מכל המנורות עלולה לגרום לנזקי שמש ולסרטני עור, לכן חשוב להשתמש במסנן קרינה. המכשירים החדשים הם יותר חזקים, ולכן השימוש בהם נמשך רק דקות ספורות. מה שטוב זה שנחשף אזור מאוד קטן בגוף, ועדיין, כדאי להשתמש במסנן קרינה רבע שעה לפני שמתחילים בטיפול".