המלחמה שפרצה לפני חודש בדיוק תפסה את מערכת הבריאות בישראל במצב של מחסור חריף במיטות שיקום. עובדה זו, לצד היערכות לקליטת פצועים נוספים מהמערכה המתמשכת, הובילו לצעד לא-שגרתי. בית החולים בילינסון והמרכז הרפואי לשיקום בית לוינשטיין פתחו מחלקה שיקומית חדשה בקומפלס חדש בבילינסון שכולל גם מרחב ממוגן.

על פי דו"ח משרד הבריאות שהתפרסם לפני כמה חודשים, בישראל יש 60 אחוזים בלבד ממספר מיטות האשפוז השיקומי הממוצע במדינות המפותחות (OECD). שיעור מיטות השיקום נכון לסוף 2022 עמד על 0.3 מיטות בלבד ל-1,000 איש, לעומת ממוצע של 0.5 ל-1,000 איש במדינות המפותחות. ישראל צפויה להיכנס לאחד ממהלכי השיקום הרוחביים המשמעותיים בתולדותיה, בין היתר בשל פציעות התושבים והאזרחים ששרדו את הטבח ביישובי העוטף ובמסיבה ברעים לצד פציעות נוספות של חיילי צה"ל, שיצריכו שיקום ארוך במיוחד. נכון להיום מאושפזים במחלקות השיקום ברחבי הארץ 152 בני אדם, והצורך במיטות שיקום רק יעלה.
הטיפול נחלק לשיקום קצר מועד שנמשך כמה שבועות ומתאים לפציעות מהמלחמה. שיקום קצר מועד מתאים בעיקר לפגיעות אורתופדיות, פגיעות של פלסטיקה וכוויות וכן פגיעות כירורגיות. בנוסף קיים גם שיקום ארוך טווח שעשוי להימשך שנים. הוא מתאים לסובלים מפגיעות ראש ומוח ופגיעות בעמוד השדרה. בטרם נפתח המרכז המשותף לבילינסון ולבית לוינשטיין, טיפל המרכז הרפואי שיבא בחלק ניכר מפצועי המלחמה.
עוד בנושא זה:
המחלקה השיקומית החדשה כוללת מיטות ל-16 מטופלים בפיקוח רפואי 24 שעות ביממה, מתחמי טיפול ומרחב ממוגן שמכיל כמה חדרי אשפוז. המחלקה מופעלת על ידי צוות רב-מקצועי ומיומן של המרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין.
בבתי החולים מקבוצת כללית אומרים כי המהלך יאפשר שילוב של שיקום בשלבים מוקדמים, במקביל להמשך טיפול ומעקב רפואי. בגלל אופי הפציעות מתחילת המלחמה, גברה הדרישה למיטות אשפוז שיקומי עם דגש על שיקום קצר מועד, ולכן הותאמה המחלקה החדשה בבילינסון למתן מענה של טיפולים אינטנסיביים בתקופת השיקום הראשונית.
2 צפייה בגלריה
מחלקת שיקום חדשה של בית לוינשטיין בבית החולים בילינסון
מחלקת שיקום חדשה של בית לוינשטיין בבית החולים בילינסון
מחלקת השיקום החדשה של בית לוינשטיין בבית החולים בילינסון
(צילום: דוברות בית לוינשטיין ובילינסון)
בין הטיפולים שניתנים במחלקה על ידי הצוותים של בית לוינשטיין:
פיזיותרפיה: צוות הפיזיותרפיה במחלקת השיקום מעריך את מצבו של המטופל ומתאים לכל פצוע תוכנית טיפול אישית במטרה להשיג עצמאות תפקודית מרבית כבר במהלך האשפוז בבית החולים הכללי.
ריפוי בעיסוק: צוות הריפוי בעיסוק מבצע הערכות תפקודיות, מוטוריות, תחושתיות וקוגניטיביות על מנת להתאים לפצוע את הטיפול המדויק לו לחיזוק מיומנויות שנפגעו ולהקניית כלים חדשים שיאפשרו לו לשוב לתפקודי החיים ולעיסוקים המשמעותיים לו.
שיקום הפרעות בתקשורת: מטרתו לטפל בנפגעים הסובלים מהפרעות בשפה, בדיבור ובקול, לאפשר תפקודי אכילה ובליעה בטוחים ולהתאים תקשורת יעילה עם הסביבה גם לנפגעים אשר יוצאים ממצב של חוסר הכרה.
2 צפייה בגלריה
מחלקת שיקום חדשה של בית לוינשטיין בבית החולים בילינסון
מחלקת שיקום חדשה של בית לוינשטיין בבית החולים בילינסון
חדר טיפול לפצועים במחלקת השיקום
(צילום: דוברות בית לוינשטיין ובילינסון)
עבודה סוציאלית: מתן מענה פסיכו-סוציאלי למטופלים ובני משפחותיהם כולל סיוע במיצוי זכויות ותיווך מול מוסדות רלוונטיים.
השירות הפסיכולוגי: המטופלים במחלקת השיקום מקבלים טיפול רגשי שמסייע להם בתהליכי ההתמודדות ועיבוד הטראומה שחוו וכולל ייעוץ וטיפול לכל מאושפז על פי צרכיו.
מנהל המרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין, ד"ר חגי אמיר: "השיקום מתחיל מרגע הגעתם של הלוחמים והמטופלים לבית החולים. יחידה שיקומית קדמית מאפשרת את התחלת השיקום כבר במחלקה המטפלת בבית החולים הכללי והמשך השיקום הרצוי ברמה הגבוהה ביותר במחלקת השיקום הקדמית. כל זאת כתחנת מעבר לשיקום המקצועי המדויק לפי סוג הפגיעה של המטופל ובהתאם למצבו".

ד"ר איתן וירטהיים, מנהל בתי החולים בילינסון והשרון, הוסיף: "המחסור במיטות שיקום לצד המשך המלחמה מחייב הקמה ופתיחה של מרכזי שיקום נוספים. לצערי אנחנו צופים שהצורך ילך ויגדל. המהלך שנעשה פה יאפשר מעתה לפצועים לעבור באופן מיידי ונגיש מהמחלקות בבילינסון, היישר למחלקה השיקומית החדשה בתוך דקות ספורות, ללא צורך בהעברה למרכזי שיקום מחוץ לבילינסון. יתרון נוסף הוא שמתאפשר להם להיות קרובים למנתחים במידה ויעלה צורך בניתוחי המשך".
מנהלת בילינסון ד"ר לנה קורן אומרת כי "לצד הפציעות האורתופדיות, יש גם פציעות נפש. מדובר על הרבה מאוד פצועים שהגיעו לבית החולים וצריך לתת לכולם מענה. חלקם חוששים לעזוב את המחלקה שהיו מחוברים אליה וממש חוששים לעזוב אותה, לבית או לבתי החולים השיקומיים.
"היום נכנסו למחלקה ארבעת הפצועים הראשונים ואחד מהם אמר שהוא חשש מאוד לעזוב את המחלקה האורתופדית. מחלקת השיקום קרובה למחלקות האם של הפצועים, ובתחושה של הפצועים זה נותן להם המון ביטחון שהם נמצאים באותו הבית. בדרך כלל, פצועים יבואו אלינו לכמה ימים כמחלקת ביניים עד שיעברו לבית חולים שיקומי, ואצלנו יעברו עוד סדרה של ניתוחים. זה מאפשר את הרצף של עוד סדרות ניתוחים שרבים מאותם מטופלים צריכים לעבור".
ריקי זטלנד, מנהלת הסיעוד בבילינסון, אומרת כי "מתחילת המלחמה טופלו בבילינסון עד כה כ-200 פצועים. המנתחים והרופאים שטיפלו בפצועים במהלך האשפוז במחלקה האורתופדית, מחלקת הפלסטיקה והמחלקות הכירורגיות, ימשיכו ללוות אותם כעת גם במהלך השיקום. הקמת מחלקה שיקומית, היא צו השעה בשל המצב".