לד"ר גלעד חן, מומחה ברפואת דחופה ילדים ומנהל מלר"ד ילדים במרכז הרפואי העמק בעפולה, לא היה שום ספק: ברגע שהוצע לו להצטרף למשלחת של עמותת "למענם" - רופאות ורופאים למען שורדי שואה - הוא לא היסס לרגע, ובתוך זמן קצר נערך לאתגר ויצא למשלחת החלוץ, שמטרתה הייתה להקים בית חולים שדה בקישינב, מולדובה, ולטפל בפצועים הקשים שמגיעים מאזורי הלחימה באוקראינה.
קראו עוד:
"הצטרפתי למשלחת החלוץ כדי להכין את השטח למשלחת שתגיע יותר מאוחר", הסביר. "היה חשוב לי להבין מראש מה קורה, ולא להגיע לשם עם המשלחת עצמה ורק אז לתכנן ולהבין מה נדרש".
2 צפייה בגלריה
ד"ר גלעד חן עמותת למענם מולדובה
ד"ר גלעד חן עמותת למענם מולדובה
ד"ר גלעד חן עם סימה, ניצולת השואה מקייב. "נחנקתי מרוב התרגשות"

אנשים קשישים שבורחים מהבית עם שקיות

ד"ר חן מנוסה במשלחות של סיוע רפואי, אבל הפעם הנושא היה קרוב יותר לליבו ולשורשיו. זה התבטא במיוחד במפגש שלו עם סימה, ניצולת שואה בת 97, שהגיעה לקישינב מקייב. "היא הגיעה למולדובה על מזרן בטרנזיט", הוא מספר. "יומיים חיפשו רופא ישראלי שיבדוק אותה לצורך קבלת אישור מהשגרירות הישראלית להעלות אותה ואת משפחתה לארץ. אומנם, אני בא מהתחום של רפואת ילדים, ובדרך כלל המטופלים שלי הם עד גיל 18, אבל לא יכולתי שלא לעזור.
"פגשתי את בתה של סימה, בת 74, שסיפרה לי על הרקע הרפואי שלה. תוך כדי בדיקה נחנקתי מרוב התרגשות כשהבנתי את המשמעות של מה שאני עושה. סבתא שלי ז"ל, לאה חן, הייתה ניצולת שואה מהונגריה, כך שבשבילי זו גאווה גדולה להיות חלק מעמותת 'למענם' ולעזור לניצולי שואה בזמן הנכון. זה היה רגע מכונן עבורי".
אחרי שסיים לטפל בה, קיבלה סימה אישור לעלות לארץ עם חמישה מבני משפחתה. והיא רק אחת ממטופלים רבים שקיבלו סיוע מד"ר חן ומחבריו למשלחת.
"ראיתי שם אנשים זקנים, שברחו מהבית שלהם באוקראינה רק עם שקיות, ואתה שואל את עצמך, למה זה מגיע להם, להיות פליטים בגיל הזה? איך זה שבגיל הזה אתה נעקר מהבית שלך, אין לך כסף, אין לך תרופות, ואתה לא יודע איפה אתה הולך לאכול את הארוחה הבאה שלך?"
בעקבות משלחת החלוץ יצאה המשלחת הגדולה של "למענם", שחבריה טסו למולדובה במטוס פרטי עמוס ציוד ותרופות. במשלחת השתתפו רופאים ואחיות דוברי אוקראינית מתחומים שונים, כולל פסיכיאטריה, רפואה דחופה, רפואת משפחה ואורתופדיה. המשלחת מסייעת לפליטים ומתפעלת חדר מיון קדמי בצדו המולדובי של הגבול עם אוקראינה.
"בהתחלה חשבנו שאנחנו הולכים לטפל בפצועים קשים", אומר ד"ר חן, "אבל עם הזמן התברר שהפליטים זקוקים לרפואה בסיסית, כי לממשל במולדובה אין כרגע אפשרות לספק להם אותה. יש, לדוגמה, מקרים של אנשים מבוגרים שנגמרות להם התרופות, ואין להם כסף לקנות תרופות חדשות. אז עשינו רשימה של תרופות נדרשות, אספנו כסף ונסענו לבית מרקחת קרוב כדי לקנות אותן. יצאנו משם עם שקיות של תרופות וחילקנו אותן לפליטים.
"ראיתי שם אנשים זקנים, שברחו מהבית שלהם באוקראינה רק עם שקיות, ואתה שואל את עצמך, למה זה מגיע להם, להיות פליטים בגיל הזה? איך זה שבגיל הזה אתה נעקר מהבית שלך, אין לך כסף, אין לך תרופות, ואתה לא יודע איפה אתה הולך לאכול את הארוחה הבאה שלך? אנחנו ניסינו להחזיר להם את האנושיות. בשואה רצחו אותם, ואילו אנחנו, כאזרחי מדינת ישראל, באנו לתת להם גב וחיבוק ולהגיד להם שהם לא לבד. זה מה שלא היה במלחמת העולם השנייה. אני שמח שהייתה לי הזכות להשתתף בזה".
2 צפייה בגלריה
ד"ר גלעד חן עמותת למענם מולדובה
ד"ר גלעד חן עמותת למענם מולדובה
פליטות מאוקראינה שקיבלו עזרה מהישראלים. "באנו לתת להם גב וחיבוק ולהגיד להם שהם לא לבד"

1,400 מתנדבים למען שורדי שואה

עמותת "למענם" נועדה לספק סיוע רפואי ללא עלות לשורדי שואה שחיים בישראל ומפעילה מוקד שעומד לרשותם ומאפשר טיפול רפואי במסגרת מרפאות, ביקורי בית או ייעוץ טלפוני. את העמותה ייסדה ד"ר תמרה קוליץ, ופועלים בה כ-1,400 מתנדבים, בהם 900 רופאים.
עם פרוץ המלחמה באוקראינה התגייסה "למענם" לטיפול בפליטים שם בעזרת גיבוי רפואי ולוגיסטי של בית החולים איכילוב. במקביל, העמותה ממשיכה בפעילותה השוטפת בארץ. ניצולי שואה ובני משפחותיהם מוזמנים לפנות למוקד העמותה בטלפון 3191* או להיכנס לאתר העמותה.