יום השמיעה הבינלאומי שחל היום (ה') נועד להעלות את המודעות לחשיבות שבמניעת חירשות ואובדן שמיעה ולקדם טיפול בבעיות אוזניים ושמיעה. ירידה בשמיעה היא מצב בריאותי שכיח ביותר, ומאות מיליוני אנשים בעולם סובלים ממנה בשל דלקות אוזניים, חירשות מולדת או הידרדרות עם ההזדקנות. 30% מבני ה-60 ומעלה, 50% מבני ה-70 ומעלה ו-80% מבני ה-80 ומעלה סובלים מירידה בשמיעה.
קראו עוד:
עם הזדקנותה של אוכלוסיית העולם צצה בעיה חדשה, מחלת הדמנציה. היום, יותר מבעבר, אנחנו מבינים שירידה בשמיעה שאינה מטופלת - מעלה את הסיכון למחלה, ושטיפול בירידה בשמיעה עשוי לעכב את התפתחות הדמנציה.
2 צפייה בגלריה
מכשיר שמיעה חירשות חירשים חירש
מכשיר שמיעה חירשות חירשים חירש
בעתיד הקרוב ייצאו לשוק מכשירי שמיעה שייראו כמו אוזניות ואוזניות שיהיו בעלות יכולות עיבוד והגברה כמו של מכשירי שמיעה
(צילום: shutterstock)
הטיפול בנושא השמיעה התפתח מאוד בשנים האחרונות, ומכשירי השמיעה הפכו קטנים יותר, נטענים, עם חיבוריות למכשיר הנייד כאוזנייה. בארצות הברית נהפך מכשיר השמיעה ממוצר רפואי למוצר מדף: חברת Apple פתחה את השוק לשחקניות גדולות כמו iboss, ובעתיד הקרוב ייצאו לשוק מכשירי שמיעה שייראו כמו אוזניות ואוזניות שיהיו בעלות יכולות עיבוד והגברה כמו של מכשירי שמיעה. מכשיר השמיעה גם יספק תרומה בריאותית מעבר לשיפור השמיעה, בכך שיהווה פלטפורמה לאיסוף מדדים חיוניים כגון דופק, לחץ דם, חום גוף, ניטור נשימה, פעילות גופנית והתראות בנוגע לבריאותנו.
30% מבני ה-60 ומעלה, 50% מבני ה-70 ומעלה ו-80% מבני ה-80 ומעלה סובלים מירידה בשמיעה. עם הזדקנותה של אוכלוסיית העולם צצה בעיה חדשה, מחלת הדמנציה, וידוע כי ירידה בשמיעה שאינה מטופלת מעלה את הסיכון למחלה
מטופלים שמסיבה כלשהי אינם יכולים לענוד מכשירי שמיעה - לדוגמה, בשל דלקות אוזניים או תעלות צרות - יכולים ליהנות מהחידושים בתחום מכשירי השמיעה מעוגני העצם, שדורשים ניתוח קצר להשתלת מעבד מאחורי האוזן. בעבר הם פעלו עם בורג שבלט דרך העור, וכיום ניתן להשתיל תחת העור מכשיר עם מגנט שמתחבר למעבד החיצוני בצורה פשוטה ואסתטית יותר.
אחת מפריצות הדרך בתחום היא שתל השבלול (שתל קוכלארי) - מכשיר המושתל דרך העצם מאחורי האוזן עם אלקטרודה המושחלת לאיבר השמיעה ובכך מתגברת על חירשות. עד כה כיסה סל הבריאות טיפול בשתל שבלול רק אם ההפרעה הייתה דו-צדדית, אבל מעתה גם אזרחים עם ירידת שמיעה חד-צדדית, שכבר לא ניתן לגשר עליה עם מכשיר שמיעה קונבנציונלי, יוכלו לקבל אותו ובעקבות זאת לחזור לשמוע, למנוע צפצופים באוזניים ולשפר את שיווי המשקל. את הניתוח ניתן לעשות בכל גיל, גם מבוגר.
מצב בריאותי נוסף הקשור לשמיעה ופחות מאובחן הוא הפרעה באיזון לחצים, בעיקר בשינויי גובה, טיסות או צלילות. היום ניתן להציע טיפול: בפעולה קצרה, תחת הרדמה כללית, מונחת מצלמה זעירה לצנרור (אינטובציה) ולהרחבת חצוצרת השמע עם בלון. המחקר היום מתמקד בניסיון למצוא דרך לעודד התחדשות של תאי השערה, אותם תאים באיבר השמיעה שמתמעטים עם הגיל כתוצאה מחשיפה לרעש ורעלנים. התקווה היא שבעשור הבא יהיו טיפולים לריפוי ירידת השמיעה.
בניגוד לירידת שמיעה הדרגתית ואיטית, שבדרך-כלל לא מורגשת, יש מצב שבו השמיעה עלולה ליפול יום אחד באוזן אחת. במקרה כזה המטופל צריך לפנות מיד לרופא על מנת להיבדק ולשלול סיבה שכיחה ופתירה כגון פקק שעווה. אם זו לא הבעיה, יש להפנותו מידית לבדיקת שמיעה, ובמידה שמוכחת ירידת שמיעה פתאומית, יש להתחיל טיפול בכדורים סטרואידליים. אם הטיפול לא מספק, ניתן לטפל באמצעות זריקות סטרואידים דרך עור התוף או טיפולים בתא לחץ.
הכותב הוא מומחה אף אוזן גרון במחוז צפון של מכבי שירותי בריאות