את משואת הרפואה והשיקום ישיאו בטקס יום העצמאות גאיה צוברי ששירתה כפרמדיקית במילואים בגדוד שריון ונפצעה קשה, סגן מנהל בית החולים סורוקה ד"ר דן שוורצפוקס, ד"ר דקלה מצליח, רופאה מבית החולים ברזילי באשקלון שגויסה למלחמה, האחות ענת בן דור מהשיקום בשיבא וכן היזם החברתי יוסף ערבליך שייסד את עמותת "למענכם".
השרה מירי רגב, הממונה על אירועי שנת ה-76 למדינת ישראל, בחרה באנשי הרפואה הללו להשיא יחד את אחת מ-12 משואות הגבורה בהר הרצל ביום העצמאות הקרוב. ד"ר שוורצפוקס קיבל את השיחה מהשרה רגב כחצי שעה לאחר שסיים לטפל בפצועי האירוע הקשה בכרם שלום.
צפו: היממה הראשונה והמדממת בבית החולים ברזילי באשקלון

בהודעה על הבחירה במדליקי המשואות, ציינה השרה כי "מערך הרפואה הישראלי, ובייחוד בתי החולים הדרומיים סורוקה בבאר שבע וברזילי באשקלון, פעלו ב-7 באוקטובר ובימים שבאו אחריו בתנאים בלתי-אפשריים ובמסירות מעוררת השראה.
6 צפייה בגלריה
הפצועים בבית החולים ברזילי
הפצועים בבית החולים ברזילי
המלחמה על חיי הפצועים בבית החולים ברזילי באשקלון ביום הראשון למלחמה
(צילום: דוברות ברזילי)
"תחת אש, כשרבים מאנשי הצוות מגוייסים בעצמם למילואים, העניקו צוותי בתי החולים טיפול רפואי לאלפי הפצועים שהגיעו אליהם באמבולנסים וברכבי מתנדבים, וביצעו ניתוחים מצילי חיים בזה אחר זה. אליהם הצטרפו יתר בתי החולים בכל רחבי הארץ, אליהם הופנו רבים מהפצועים להמשך טיפול ושיקום. רבבות אנשי הרפואה והשיקום הישראלים מלווים גם היום את הפצועים בגופם ובנפשם, במסע הארוך והקשה אל ההחלמה".

ואלו מדליקי המשואות

ענת בן דור התחילה לעבוד כאחות בבית החולים שיבא תל השומר לפני 35 שנה. ענת, שנשואה לפצוע מלחמה, מטפלת בפצועי מלחמה בשיקום אורתופדי כבר עשור. היא מובילה את השיקום האורתופדי בשיבא, מטפלת בעצמה בפצועים הקשים ביותר, קושרת איתם קשר מיוחד ומסייעת להם למצוא בתוכם את הכוחות להתמודד עם קשיי השיקום.
בן דור עצמה אומרת שהתלבטה לגבי הדלקת המשואה: "אני בעיקר נבוכה כי אני לא בנויה למעמדים הגדולים האלה. זה כבוד גדול ואני גם מאלו שמתמידים לראות את הטקסים הללו. התלבטתי כי יש גם את כל הרעש מסביב ואני לגמרי עם משפחות החטופים ויכולה להבין את מי שמתנגד, אבל אני לא חושבת שצריך לדכא את כל יום העצמאות.
"המחשבה שאגיע לשם היא מבחינתי מעמד גדול מאוד. לא ידעתי שהמליצו עליי בבית החולים. אני אחות 35 שנים, מאז שהייתי חיילת הייתי פה בשיקום האורתופדי. מ-2019 חזרתי להיות פה אחות אחראית. זה הבית שלי, זה הצוות שלי, זו המחלקה שלי. זה שלי מאז ולתמיד". לדבריה, "דווקא כשהמדינה במשבר, צריך להרים לגיבורים שנפצעו ולצוותים. אני רק נציגה אחת מתוך כל הצוות הרפואי והסיעודי שטיפל בפצועים. אני מאוד גאה לייצג את הצוותים הרפואיים, הסיעודי והפרא-רפואי שטיפלו בפצועים - עם מלחמה או בלי מלחמה".
ענת בן דור סיפרה על האתגר בעבודת השיקום: "אנחנו עוברים פה תהליכים מקסימים עם המטופלים שאנחנו מלווים מהמקום הקשה שהם מגיעים עם עליות וירידות לאורך הדרך, אבל רואים אותם חוזרים לחיים האמיתיים וזה משמח ללוות אותם".
6 צפייה בגלריה
ענת בן דור ומטופל
ענת בן דור ומטופל
ענת בן דור ומטופל בשיקום בשיבא
(צילום: מתוך האינטסגרם של שלום שטרית)
גאיה צוברי שירתה בקרבות בעזה כפרמדיקית במילואים בגדוד שריון. באחד הקרבות גאיה יצאה מנגמ"ש הרפואה כדי לטפל בפצועים ונפגעה מירי. היא מוגדרת כלוחמת הפצועה קשה ביותר במלחמה. בימים אלה היא משתקמת מפציעתה בבית החולים שיבא.
ד"ר דן שוורצפוקס, סגן מנהל בית החולים סורוקה ומנהל המרכז לרפואה דחופה (מלר"ד) בבית החולים, קלט ביממה הראשונה יותר מ-670 פצועים, בהם 130 במצב קשה עד אנוש, וממשיך ללוות רבים מהם עד היום.
6 צפייה בגלריה
ד"ר דן שוורצפוקס סגן מנהל סורוקה
ד"ר דן שוורצפוקס סגן מנהל סורוקה
ד"ר דן שוורצפוקס, סגן מנהל סורוקה
(צילום: רחל דוד, סורוקה)
ד"ר שוורצפוקס התייצב כמנהל המלר"דד כבר בשעה 06:40 בבוקר, היה שותף מרכזי לסדרת ההחלטות המהירה לאורך היום כולו, ובעיקר בבוקר עוד בטרם היה מידע ממשי על המתרחש בשטח.
ד״ר שוורצפוקס משמש מזה שנים רבות כרופא המשפחה של מרפאת כללית בקיבוץ עלומים. עם פינוי התושבים מהקיבוץ המשיך דן לראות את מטופליו במלון אליו פונו בנתניה, יחד עם מיכאלה קורצקי, אחות המרפאה ומיילדת במרכז סבן למיילדות בסורוקה. יותר מאשר בכל אירוע קודם, תחושת המלחמה הקיומית על הבית הייתה נוכחת בכל רגע ורגע, וד"ר שוורצפוקס יחד עם צוותי בית החולים נלחמו עליו בגבורה.
6 צפייה בגלריה
מלחמה חרבות ברזל בית החולים סורוקה
מלחמה חרבות ברזל בית החולים סורוקה
המלחמה על חיי הפצועים ביממה הראשונה
(צילום: דוברות סורוקה)
ד"ר שוורצפוקס הגיב בהתרגשות: "כבוד גדול לי להשיא משואה לתפארת מדינת ישראל ולתפארת צוותי סורוקה שעמדו מ-7 באוקטובר בשעה 06:30 כצוק איתן לטובת הנגב והמדינה כולה, וטיפלו בפצועים בנאמנות, במסירות ומקצוענות".
בשיחה עם ynet, אמר: "כמו כל אזרח במדינת ישראל, זה מאוד מרגש. זה להיות נציג של משהו טוב במדינה. אבל אני לא מרגיש שזה משהו אישי שלי, אלא של סורוקה. נבחרתי מתוך צוות מדהים שעשה עבודה מדהימה, מבוקר 7 באוקטובר ועד עכשיו. השרה רגב התקשרה אליי חצי שעה לאחר שסיימנו לטפל בפצועים שהגיעו מהחזית, מכרם שלום". 
6 צפייה בגלריה
הפצצה באיזור כרם שלום
הפצצה באיזור כרם שלום
הפצועים הוטסו מכרם שלום לסורוקה
הוריו של שוורצפוקס עלו לארץ מצרפת. "הם מאוד התרגשו", הוא אומר, "בשבילם זה סמל להתאקלמות מלאה בארץ. זה גם מרגש את העובדים במיון. כולם מרגישים שזה ביטוי לכל העבודה הקשה שלהם. יש המון דברים שאני זוכר מ-7. אני זוכר כמעט כל פצוע חוץ מהיום הראשון, שאז הם הגיעו בקצב מסחרר. וכל פצוע הוא עולם ומלואו, וכך התייחסתי אליהם. ולא רק אני, אלא כל הצוות.
"כשהייתי צעיר, הייתי מפקד סיירת גבעתי. אז אין ספק שהפצועים של סיירת גבעתי נגעו בי אישית. וגבעתי נלחמו כמעט בכל מקום. הייתי גם מפקד גדוד מילואים, ויום אחד קיבלתי שמונה פצועים מגדוד המילואים שהייתי המג"ד שלו. הם אמנם לא היו חיילים שלי, אבל אתה עדיין מרגיש מזוהה עם זה. אני רופא של קיבוץ עלומים 30 שנה, וקיבלתי פצועים מהקיבוץ עצמו ב-7 באוקטובר". 
מנהל סורוקה, ד"ר שלומי קודש, אמר: "אני גאה בד"ר שוורצפוקס על שנבחר להשיא את המשואה בשם צוותי סורוקה. מסירותו האינסופית לכל המטופלים הבאים בשערי בית החולים בימי שגרה ובימי חירום, מייצגת את ערכי בית החולים וכלל הצוותים בסורוקה".

"המשואה הזו היא לבית החולים"

ד"ר דקלה מצליח, רופאה מבית החולים ברזילי באשקלון, היא גם קצינה בדרגת סרן במילואים. ב-7 באוקטובר טיפלה ד"ר מצליח בעשרות מפצועי הטבח בחדרי ההלם ובחדרי הניתוח. אחרי שלושה שבועות עזבה את עמיתיה בבית החולים לתקופה של חצי שנה, וטיפלה תחת אש בחבריה לנשק בגבול הצפון, בלב חאן יונס ובג'נין.
בימי שגרה, ד"ר מצליח היא רופאת אף אוזן גרון וכירורגיית ראש צוואר בברזילי. היא הגיבה בהפתעה להודעה על הבחירה בה וסיפרה שדמעות נקוו בעיניה כשהשרה רגב התקשרה לבשר שנבחרה: "אני לא מאמינה וקצת בשוק. יש הרבה אנשים שמגיע להם הרבה יותר ממני. ב-7 באוקטובר קיבלנו מאות פצועים עם כל מיני פציעות רב-מערכתיות. היינו בעבודה מסיבית מאוד ב-48 השעות הראשונות, כמעט בלי שינה, וזה היה טירוף. לפי מה שהשרה אמרה לי ולפי מה שאמרו לי, אשיא משואה גם בגלל 7 באוקטובר ועל העבודה המסיבית שבית החולים עשה, ובנוסף אחר כך הייתי שישה חודשים במילואים.
"היו לי דמעות כשהיא בישרה לי שאשיא משואה וזה כבוד עצום בשבילי, יותר בגלל בית החולים. אני עושה את זה בשביל מי שלחם לצידי. בהתחלה לא רציתי להשיא משואה, אבל להרבה אנשים ההכרה הזו חשובה למה שהם עשו. אני נותנת את הלב שלי והמשואה הזו היא לבית החולים. מדובר על אנשים שנתנו את החיים שלהם על חשבון המשפחה, ומדובר על ימים שאף אחד לא ישכח. בסופו של דבר, החלטתי שאני כן עושה את זה. זו בהחלט לא שנה לחגיגות, אבל אני לא מסתכלת על זה כחגיגה אלא כהכרת תודה. זה סוג של לחימה".
הרב יוסף ערבליך, יועץ רפואי, יו"ר ומייסד ארגון "למענכם". בארגון פעילים כ-160 מומחים בכל תחום רפואי, כולל מנהלי בתי חולים, מנהלי מחלקות ופרופסורים בעלי שם, שמתנדבים על בסיס זמן פנוי לטיפול בתיקים רפואיים מורכבים ובהם פצועי צה"ל רבים. פרופ' יוסף פרס, נשיא ארגון "למענכם" הודה על הבחירה: "הרב ערבליך וארגון 'למענכם' מייצגים את הפנים היפות של החברה הישראלית ומסמלים נתינה ומסירות למען האחר והשונה שלא על מנת לקבל פרס. דווקא בימים אלה של פילוג בחברה הישראלית, אין מתאים יותר מלהעלות על נס את המחבר והמאחד".
6 צפייה בגלריה
הרב יוסף ערבליך
הרב יוסף ערבליך
במרכז התמונה: הרב יוסף ערבליך בעת ביקור פצוע
(צילום: דודו זר)
בשבוע שעבר הוכרזו מדליקי משואת אנשי כוחות ההצלה: ד"ר תמר שלזינגר מתנדבת באיחוד הצלה ליוותה בטלפון במשך 12 שעות את מיכאל ועמליה עידן, שהוריהם רועי עידן ז"ל צלם ynet ורעייתו סמדר ז"ל נרצחו ואחותם הקטנה אביגיל נחטפה לעזה. יחד עמה ישיאו את משואת כוחות ההצלה ביום העצמאות פרמדיקית מד"א אושרית חדד, מתנדבת זק"א נורית אירן כהן ומפקד צוות בתחנת כיבוי אש יואל דמרי.