שינוי הרגלים של שנים הוא לא דבר קל. שינוי של הרגלי אכילה עשוי להיות מאתגר במיוחד. ההרגל לסיים ארוחה עם משהו מתוק נחשב לאחד ההרגלים שהכי קשה להשתחרר מהם. לפעמים זה הרגל שרכשנו בגיל צעיר, כי כך היה נהוג במשפחה, ולפעמים מדובר בהרגל שהוטמע לאורך השנים במעגלים החברתיים שלנו.
קראו עוד:
לא משנה מתי זה התחיל: השאלה החשובה היא איך להפסיק. הצורך במתוק בסוף הארוחה הוא חזק ומרגיש כהתניה בלתי ניתנת לשליטה. אז מה עושים? הרי ההרגשה היא שהגוף ממש מבקש משהו מתוק בסוף הארוחה, כך שנדרש מהלך משמעותי כדי להיפטר מזה. נדרשות גם החלטיות והתמדה. גם אם חותכים את ההרגל מיד או בהדרגה, חייבים להיות עקביים ולא לחזור להרגל הקינוח ברגעי חולשה. אז לרגל השנה האזרחית החדשה, קבלו חמש דרכים להשתחררות מההרגל המיותר הזה במהלך 2023.
3 צפייה בגלריה
קינוח קינוחים עוגה עוגות מתוקים
קינוח קינוחים עוגה עוגות מתוקים
ההרגשה היא שהגוף ממש מבקש משהו מתוק בסוף הארוחה, כך שנדרש מהלך משמעותי כדי להיפטר מזה. נדרשות גם החלטיות והתמדה
(צילום: shutterstock)
1. לחכות חצי שעה בתום הארוחה. אחת הדרכים לשנות את דחיפות הצורך במתוק בסוף הארוחה, היא ליצור מרווח זמן בין סיום הארוחה לאכילת הקינוח. מומלץ להגדיר מראש 30 דקות לפחות עד שלוקחים את הקינוח ולתת לגוף להירגע מהארוחה. בשבוע הראשון אתם עשויים להרגיש שאתם סופרים את הדקות עד שמותר לכם ליהנות מהקינוח, אבל לאחר שבעה עד עשרה ימים תתחילו לחוש שהצורך למשהו מתוק כבר פוחת. לפעמים אפילו תתעסקו בדברים אחרים ותשכחו לאכול את הקינוח אחרי חצי שעה.
אם לא תרגישו צורך במתוק, עדיף לוותר עליו או לשלב אותו בזמן אחר במהלך היום ולא אחרי הארוחה. תחושת השובע שמגיעה כ-20 דקות מתחילת הארוחה יכולה לעזור לנו לעצור את האכילה הנוספת של הקינוח ולחוש שאנו לא זקוקים לו: אנחנו שבעים ורגועים גם בלעדיו.
2. להיעזר בשתייה. היא יכולה להיות קרה או חמה ולשמש תחליף ביניים לצורך בקינוח בתום ארוחה. אפשר, למשל, לשתות כוס תה חם עם מעט המתקה או ממתיק מלאכותי, ללגום לאט וליהנות מתחושת מלאות ומתיקות בפה ללא אכילה. גם קפה או חליטות עשבים או פירות יכולים להיות פתרון טוב ולעזור בהדרגה לוותר על הקינוח. שימו לב שלפעמים אנחנו מתבלבלים בין רעב לצמא, כך שהשתייה בסוף הארוחה יכולה לעזור לנו: נרגיש פחות רעבים ויותר מלאים. עדיין לא יהיה קל לוותר על הקינוח, אבל עם כוס שתייה ביד זה יכול לעזור.
3 צפייה בגלריה
תה קפה
תה קפה
לא קל לוותר על הקינוח, אבל כוס תה או קפה יכולה לעזור
(צילום: shutterstock)
3. למצוץ סוכריה ללא סוכר. לפעמים הצורך בטעם מתוק בפה אחרי ארוחה הוא גדול מאוד. אחד הפתרונות שאפשר לאמץ הוא סוכריית מציצה ללא סוכר שמספקת טעם חזק אבל בלי כמות גבוהה של קלוריות ובלי להוסיף עומס עיכול על הקיבה. חשוב למצוץ לאט, לא במהירות, ולא לקחת עוד סוכריה ועוד סוכריה. אנחנו לא מחפשים כאן תחליף אכילה, אלא רק דרך להקל על הפסקת האכילה בלי להרגיש את הדחף לאכול משהו מתוק.
3 צפייה בגלריה
סוכריה בלי סוכר יכולה לשמש תחליף יעיל לקינוח
סוכריה בלי סוכר יכולה לשמש תחליף יעיל לקינוח
סוכריה בלי סוכר יכולה לשמש תחליף יעיל לקינוח
(צילום: shutterstock)
4. לצמצם את הארוחה. הצורך להסתער על משהו מתוק בסוף ארוחה, עשוי לנבוע מעומס אכילה גדול, במיוחד אם מגיעים לארוחה רעבים. ייתכן שאתם מעמיסים יותר מדי על הקיבה, ולכן בסוף הארוחה יש נפילת אנרגיה שדורשת תחזוקה בצורת אכילה של דברי מתיקה. אם אתם אכן אוכלים כמויות גדולות של מזון, שווה להקטין את הכמויות ולבחון אם יש תחושת הקלה ופחות עייפות בסוף הארוחה, דבר שיכול לצמצם את הצורך בקינוח.
5. לחתוך חד וחלק. זה לא פשוט בכלל, אבל יכול לעבוד אם קיבלתם החלטה, ומתאים במיוחד לאנשים שלא עושים דברים בהדרגה. אם אתם יותר טיפוסים של שחור-לבן, עדיף להחליט שפשוט לא לוקחים קינוח וגם לא כל תחליף אחר אחרי הארוחה. זה עלול להיות מאוד מאתגר בשבוע הראשון; אפילו תתלווה לכך תחושה שאתם מטפסים על הקירות וחייבים את המנה המתוקה שלכם, ממש כמו בגמילה - אבל אחרי כמה שבועות (בדרך כלל מדברים על 21 ימים) תהיה הקלה ניכרת, והצורך בקינוח בסוף ארוחה יהיה הרבה פחות דומיננטי. חשוב להיזהר ולא להיחשף לדברי מתיקה בסוף ארוחות אחרי הגמילה מההרגל, כי מעידה קטנה עלולה לקלקל את כל התהליך.
הכותבת היא דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc