(מצחיק או בעייתי ומסוכן? eggprank)

אתגר טיקטוק בעייתי חדש כובש את הרשת: תחת ההאשטאג #eggprank, שצבר כבר יותר מ-760 מיליון צפיות, הורים מצלמים סרטונים שבהם הם נראים שוברים ביצים חיות על ראשי ילדיהם. נראה משעשע? מומחים מזהירים כי מפני חבלות ראש וזיהומים.
1 צפייה בגלריה
אתגר שבירת ביצים
אתגר שבירת ביצים
אתגר שבירת ביצים
(צילום מסך: מתוך יוטיוב)
עוד בנושא:
בסרטוני הטיקטוק נראים בדרך כלל אחד ההורים עם ילדו הקטן במטבח. ההורה לוקח ביצה טרייה שלמה, מודיע לילד שהם הולכים לשבור אותה, אך במקום לעשות זאת על השיש, במחבת או בקערה - מנפץ את הביצה על ראשו של הילד, לפני שהוא מרוקן את תוכנה לקערה.
תגובות הילדים לפעולה משתנות. רבים מהם נראים מבוהלים, המומים או פורצים בבכי. בחלק מהסרטונים נראה הילד מתרחק מהמקום, באחר הוא מנפץ ביצה בחזרה על ראשו של ההורה.
המשתמשים רואים במעשה סוג של הלצה, אבל רבים מהגולשים מגיבים בדאגה וטוענים שהילדים המוצגים נפגעים או מושפלים. זאת ועוד, ניפוץ ביצה על הראש עלול לגרום לחבלת ראש, לרוב מינורית, אך גם להדבקה בחיידקי שיגלה וסלמונלה שמצויים על גבי קליפות הביצים.
חיידקי שיגלה וסלמונלה הם חיידקים צואתיים, הגורמים לרוב למחלת שלשולים מימיים או דמיים. אצל אוכלוסיות בסיכון – תינוקות, קשישים או נשים בהיריון - החיידקים עלולים לגרום למחלה קשה וקטלנית. כאמור, החיידקים הללו עלולים להימצא על קליפות ביצים ולחדור לגוף בעקבות הניפוץ על הראש. מאחר שמדובר בטרנד חדש יחסית, אין עדיין דיווחים על פגיעות אופייניות.
ד"ר מאיר עזרא וד"ר ליאור אונגרד"ר ליאור אונגרצילום: יאיר שגיא
"בצפייה בסרטונים הללו, אני חש שהמציאות עולה על כל דמיון, והרצון ללייקים מתעלה על כל היגיון", אומר ד"ר ליאור אונגר, מומחה לנוירוכירורגיה ורפואת כאב במרכז הרפואי שיבא. "הורים סבירים לא אמורים לנפץ על ראשי ילדיהם שום דבר, גם לא ביצים. אף שהסיכוי לפגיעה פיזית קטן, בכל פעם שכף יד גדולה מטיחה חפץ בראש רך של ילד, יש סיכון לחבלת ראש, ואף לפגיעה רגשית - כפי שרואים בתגובותיהם של הילדים. מיותר לומר גם, שבעיניי, זה כלל לא מצחיק".
מקור המתיחה לא ברור, אך כמה סרטונים ויראליים מתחילת אוגוסט הראו מבוגרים שמנפצים על ראשיהם של מבוגרים אחרים ביצים, אחד מהם צבר כבר 14 מיליון צפיות. יש להניח שהמתיחה הזו התפתחה לכדי ניפוץ הביצים על ראשי הילדים.