רופאי בית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא נאלצו לכרות חלק מהמעי של פעוט בן שנתיים ממרכז הארץ שבלע שרשרת מגנטים. הפעוט הובהל בשבוע שעבר עם הקאות וחסימת מעיים למרכז לרפואה דחופה בבית החולים, שם התגלו בצילום הרנטגן 17 כדורי מגנט רבי עוצמה. המגנטים יצרו ארבעה חורים במעי הפעוט, והנזק חייב ניתוח לכריתת חלק מהמעי.
3 צפייה בגלריה
פעוט אכל שרשרת ונזקק לניתוח לכריתת חלק מהמעי
פעוט אכל שרשרת ונזקק לניתוח לכריתת חלק מהמעי
צילום הרנטגן שגילה את כדורי המגנט במעי
(צילום: באדיבות בית החולים ספרא)
עוד בנושא:
"אנחנו נתקלים בתופעה הזו יותר ויותר. התינוק הזה הוא כבר הרביעי מאז תחילת השנה", אמר בריאיון לאולפן ynet ד"ר דניאל שינהר, מנהל מחלקת כירורגית ילדים בבית חולים ספרא. "מה שקורה הוא שהמגנטים נפרדים זה מזה בתוך המעיים, כל אחד מטייל למקום אחר, ואז הם מדביקים לולאות מעי אחת לשנייה. ההדבקה הזו יוצרת לחץ על הלולאה ואז נוצרים חורים בין הלולאות.
"אתם רואים פה בתמונה 17 מגנטים קטנים בגדלים שונים, אבל הם לא היו ביחד, אלא במקומות שונים, והם יצרו ארבעה חורים שונים במעיים. הוא הגיע עם תמונה של הקאות, חסימת מעיים, וכשאתה רץ איתו לחדר ניתוח אתה מגלה שזה עשה נזק גדול ויש צורך לכרות חלק מהמעיים".
3 צפייה בגלריה
פעוט אכל שרשרת ונזקק לניתוח לכריתת חלק מהמעי
פעוט אכל שרשרת ונזקק לניתוח לכריתת חלק מהמעי
המגנטים שהוצאו בניתוח מבטנו של הפעוט
(צילום: באדיבות בית החולים ספרא)
ילדים בולעים כל מיני דברים. מה הבעייתיות המיוחדת כשמדובר במגנטים? "בדרך כלל בבליעה של גופים זרים, הם עוברים דרך המעיים ויוצאים החוצה, בלי הרבה בעיות. הבעיה כאן שמדובר במגנטים חזקים מאוד שעוברים בין שתי לולאות שונות שבדרך כלל לא צמודות, כי הם לא בולעים את זה כגוש אחד, אלא בתפזורת, אחד אחד.
"צריך להעיף את המשחק הזה מהבית. הוא מגרה מאוד. כפי שראיתם בתמונה, אלו מגנטים בצבעים וגדלים שונים, זה מאוד יפה, אפשר להרכיב מזה כל מיני מבנים ושרשראות אבל המשחק הזה מסוכן. מתחילת השנה ניתחנו כבר ארבעה מקרים כאלה ובכל פעם אנחנו עומדים ומסתכלים ואומרים: אלוהים אדירים, איך זה יכול להיות? עוד אחד כזה שמגנטים עשו לו נזק כזה וגרמו ללולאות מעיים".
מה מצבו של הפעוט? "הוא מתאושש אחרי ניתוח בטן. זה ייקח כמה ימים טובים עד שכל החיבורים שעשינו במעיים יחלימו. בסופו של דבר הוא יהיה בריא".

המגנטים היו מחוברים זה לזה בצורת פרח - והנזק נמנע

גם אל המרכז הרפואי העמק הגיעה פעוטה בת שנתיים וחצי, לאחר שבלעה חמישה כדורי מגנט קטנים תוך כדי משחק. הפעוטה נזקקה לפעולה פולשנית בחדר ניתוח כדי לשלוף את המגנטים ממערכת העיכול.
3 צפייה בגלריה
תמונת דימות של המגנטים במערכת העיכול
תמונת דימות של המגנטים במערכת העיכול
המגנטים במערכת העיכול. הסתדרו בצורת פרח
(צילום: דוברות המרכז הרפואי העמק)
ד"ר מרואן אליאס, רופא בכיר במחלקת כירורגית ילדים, שטיפל בה, מספר: "הורי הילדה שמו לב שהמגנטים נעלמו וחשדו שהיא בלעה אותם תוך משחק, ולכן הביאו אותה למיון. הפעוטה הגיעה אלינו ללא תסמינים מיוחדים אך במהלך בירור מקיף שכלל צילום בטן, ראינו בבירור שהמגנטים נמצאים במערכת העיכול, הם עברו את הקיבה והגיעו אל המעיים. החלטנו לעקוב לפני שנכנסים לפעולה פולשנית, אולם מכיוון שהמגנטים לא נפלטו ממערכת העיכול, החלטנו לבצע פעולת קולונוסקופיה במטרה להוציא אותם".
צוות היחידה לגסטרואנטרולוגיה ילדים התכונן לבצע ניתוח, אולם למרבה המזל הצליח ד"ר סמאח טאטור, רופא בכיר ביחידה, לשלוף את המגנטים בפעולת קולונוסקופיה, ללא צורך בניתוח. "העובדה שהמגנטים היו מחוברים זה לזה בצורת פרח במערכת העיכול תרמה לכך שלא נגרם נזק למעי. כבר היו לנו מקרים של נקבים מסכני חיים במעיים בשל מגנטים שנדבקו דרך דפנות המעי. בשנה האחרונה ניתחנו ארבעה מקרים של פעוטות שבלעו מגנטים שגרמו לנזק משמעותי למעיים ולכן חשוב להזכיר להורים להרחיק את המגנטים כשיש תינוקות וילדים צעירים בבית".