לרפאל דוד היו תוכניות רבות איך להעביר בנעימים את תקופת הפנסיה שלו, אחרי שעבד ברציפות 40 שנה בבנק לאומי, אבל המציאות טפחה על פניו. "בכל אשם רופא רשלן, שלפני שעשה לי ניתוח קטרקט לא בדק אותי מספיק, ולכן גם לא הבחין בגידול סרטני ענק שהתלבש על כל שטח מרכז הרשתית. בגלל המחדל שלו איבדתי את עין ימין", טוען דוד בן ה־74, נשוי, אב לשלושה וסב לשמונה. בתחילת חודש פברואר, באמצעות עו"ד מורן אברהמי יום טוב, הוא תבע את קופת חולים מכבי, המעסיקה של הרופא, על סכום של עד 2.5 מיליון שקל.
בכתב התביעה נטען כי ב־23 בנובמבר 2020 התלווה דוד לאשתו, שעברה ביקורת אצל הרופא (ששמו המלא שמור במערכת) במסגרת קופת חולים מכבי. "באותו מעמד אמרתי לו שאני מרגיש לאחרונה ירידה בראייה", הוא מספר, "הרופא בדק אותי, ובסיכום הביקור כתב: 'כלי דם תקינים, רשתיות צמודות, ללא דימומים וקרעים', והוסיף שמדובר בקטרקט דו־צדדי. הייתי רגוע, כי למי בגילי אין קטרקט? סמכתי עליו. באותו מפגש אקראי הוא כבר קבע לי תור לניתוחים בשתי העיניים, בהפרש של חודש בין האחד לשני".
1 צפייה בגלריה
רפאל דוד
רפאל דוד
רפאל דוד. "בגלל המחדל איבדתי את עין ימין"
(צילום: אביגיל עוזי)
לטענת עורכת דינו, הרופא המליץ לו על ניתוח בלייזר, ולשם כך הפנה אותו לערוץ הפרטי, תוך שהוא מסביר לו כי יוכל להשתמש בביטוח המשלים של הקופה. "אציין כי לרופא יש אינטרס כלכלי מובהק לביצוע ניתוחים פרטיים כגון אלה, מעצם היותו הרופא המנתח", אומרת עו"ד אברהמי יום טוב.
"ב־18 בפברואר 2021 זומנתי לבית החולים 'עין טל' לביצוע הניתוח בעין ימין", מספר דוד, "הרופא בדק אותי אחרי הניתוח וסיכם שהכול תקין". ב־11 במארס, פחות מחודש אחר כך, נותחה גם עינו השמאלית. "גם אחרי הניתוח הזה הוא בדק אותי וקבע ש'הכל פיקס'", הוא טוען.
קראו עוד:
אלא שהמציאות הייתה שונה. "שבועיים אחרי הניתוח השני התחילו לי כאבי עיניים וראש, וכן עייפות – גם כללית, וגם בעיניים בפרט. חזרתי לרופא, נבדקתי, ודי התעודדתי ממכתב הסיכום שלו, שבו חזר על אותה אבחנה מלפני הניתוח: 'כלי דם תקינים, רשתיות צמודות, ללא דימומים וקרעים'. באותו מפגש הרופא ציין גם שבינתיים אני לא זקוק למשקפיים, ובביקורת הבאה תיבדק שוב איכות הראייה שלי", משחזר דוד.
אותו מפגש התרחש חודש לאחר מכן. "אמרתי לו שבנוסף לכל הכאב שאני חש בעקבות הניתוח, יש לי גם ירידה בראייה בעין ימין. הוא בדק לי את קרקעית העין ואמר שיש לו בשורה רעה: שהתרחשה היפרדות רשתית, ושעלי לפנות ללא דיחוי לבית חולים", מתאר דוד.
הוא פנה למיון עיניים של בית החולים שיבא. בכתב התביעה נטען כי, "עם הגיעו לבית החולים בוצעה בדיקה קלינית שהעלתה חשד למלנומה בעין. הדמיית אולטרסאונד איששה אבחנה של גידול ענק ממדים, בגודל 11.7 מ"מ על 12.03 מ"מ, המתאים לאבחנה של סרטן מסוג מלנומה ממאירה, עם היפרדות רשתית תחתונה סביבו".
דוד, שנדהם מהבשורה הקשה, מספר, "הרופאה שסיפקה לי את האבחנה שאלה אותי: 'תגיד, מה קרה לך בעיניים?' כשאמרתי שעברתי ניתוח קטרקט דו־צדדי, היא הסתכלה עליי במבוכה ושאלה אותי: 'ניתוח קטרקט? מי ניתח אותך ולא גילה גידול ענק כזה?' הרגשתי ש'אכלתי אותה' פעמיים: פעם אחת בגלל הסרטן שאובחן, ופעם שנייה בגלל שנפלתי לידיים של רופא רשלן".
דוד אושפז ועבר סדרת טיפולי ברכיתרפיה – טיפול קרינה סלקטיבי, שבו לוחית מתכת מונחת של החלק הלבן של העין ומשחררת קרינה רדיואקטיבית לתוך חלל העין, ישירות על הגידול. "כיוון שמדובר בקרינה, הייתי בבידוד", הוא מסביר, "ואחרי שהשתחררתי נאמר לי שלמשך כל חיי אצטרך לחזור לבית החולים כדי לקבל הזרקות אווסטין לחלל הזגוגית". נסביר כי הזרקת החומר אווסטין משמשת למספר מצבים ברפואת עיניים, במקרה זה היא נועדה למנוע הצטברות נוזלים ברשתית, שעלולה לפגוע בראייה.
עו"ד מורן יום טוב אברהמי עו"ד מורן יום טוב אברהמי צילום: גיל טרנוס
בחוות דעת מומחה המצורפת לכתב התביעה, כתב פרופ' שלמה מלמד, מנהל מרכז הגלאוקומה בשיבא, את הדברים הבאים: "אני קובע בחוות דעתי כי המנתח טיפל במר דוד רפאל באופן שטחי, בלתי מקצועי ושגוי. כתוצאה מכך החטיא אבחנה של מלנומה ממאירה בעין ימין – גידול הרסני לעין המהווה סכנה ממשית לחיים". עוד כותב המומחה: "הרופא התמקד אך ורק בנושא הקטרקט ולא איבחן נוכחות של גידול ממאיר. ההתנהלות הלא־מקצועית הזו הביאה לאיחור קריטי של כחצי שנה באבחון המלנומה. זו התנהלות שטחית ולא מקצועית".
להוכחת התרשמותו, התמקד המומחה ברצף האירועים הבא: "לפחות בארבעה ביקורים שונים (אחד לפני כל ניתוח ואחד אחרי כל ניתוח), נכתב כי בוצעה בדיקת פונדוס (קרקעית העין) אחרי הרחבת אישונים, ותיאור הממצא היה זהה בכולם. נראה שהרופא פשוט עשה מעין העתק והדבק. במידה ואבחון המלנומה היה מתבצע כבר בפגישה הראשונה, הרופא לא היה מבצע את ניתוח הקטרקט המיותר, אלא מפנה את המטופל בדחיפות לבית חולים לביצוע טיפול ברכיתרפיה דחוף. אין ספק שחצי שנה קודם הגידול היה קטן יותר, וטיפול היה מצליח לשמור על חדות הראייה, אך הגידול אובחן כשהוא הגיע לממדים גדולים מאוד וכבר גרם להיפרדות רשתית".
דוד מספר כי בעקבות מה שעבר הוא מצוי בחרדה מתמדת. "אני כל הזמן בחשש מה יקרה לעין השמאלית, היחידה שרואה. מעבר לכך, יש לי בעיות תפקודיות: אני נתקל בחפצים, כשאני מוזג הנוזל מתפספס מחוץ לכוס ודברים דומים. איבדתי לגמרי את הביטחון ואני לא מעז לצאת מהבית ללא ליווי".
ממכבי נמסר בתגובה: "בימים אלה קיבלנו את כתב התביעה. אנו לומדים אותו, ואת תגובתנו נמסור באופן סדור ומנומק כמקובל לבית המשפט".