אם אתם מתקרבים לעשור החמישי לחייכם, מספר המשקפיים הולך ועולה, ואתם מסתנוורים בלילה, ייתכן שזה לא סתם קוצר ראייה: כל אחד מאיתנו יסבול במהלך חייו מקטרקט, עכירות עדשת העין, ורבים לא מאובחנים וסובלים מראייה ההולכת ומידרדרת, לעתים עד מצב דמוי עיוורון. בשנים האחרונות התקדם מאוד ניתוח הקטרקט והיום הוא נערך תוך כחצי שעה, אינו מצריך אשפוז ומאפשר לחזור ולראות במהירות.
קראו עוד:
אז מה זה בכלל קטרקט ומי בסיכון גבוה יותר, לאילו סימנים מוקדמים צריך לשים לב, מהן ההכנות הנדרשות לפני הניתוח, ומתי תוכלו לשוב ולראות? בסיועו של פרופ' דוד צדוק, מנהל מחלקת עיניים במרכז הרפואי שערי צדק, הכנו מדריך לאחד הניתוחים השכיחים ביותר בעולם וגם בישראל.

מה זה קטרקט?

בכל עין מצויה עדשה נקייה וזכה הממקדת את האור ומאפשרת לקרניים להגיע אל הרשתית. היא "המסך" של העין, הממירה את האור לכדי אותות חשמליים המגיעים למוח ושם מפוענחים לתמונה חדשה וברורה. במהלך חיינו העדשה עוברת תהליך של עכירות, הנקרא קטרקט, ירוד בעברית. אפשר לדמות את התופעה לחלון זכוכית שלא עבר ניקוי. התוצאה: הפרעה לראייה.

מהי שכיחות התופעה?

שכיחות הקטרקט באנשים מעל גיל 40 נעה בין 12 ל-19 אחוז. בעולם מבוצעים מעל 26 מיליון ניתוחי קטרקט בשנה, ובישראל, בשנת 2021, בוצעו כ-80 אלף ניתוחים.

מהם התסמינים?

בשלב הראשון קטרקט עשוי להתבטא בעלייה של מספר המשקפיים בלבד, אולם בהמשך עלולים להופיע תסמינים נוספים הכוללים, בין היתר, טשטוש ראייה קבוע, ראייה כפולה, ראיית צבעים כדהויים, סנוור ופגיעה באיכות הראייה בלילה.
3 צפייה בגלריה
הראייה בקטרקט לעומת ראייה תקינה (משמאל)
הראייה בקטרקט לעומת ראייה תקינה (משמאל)
הראייה בקטרקט לעומת ראייה תקינה (משמאל)
(צילום: shutterstock)

מי בסיכון ללקות בקטרקט?

גיל מתקדם הוא הסיבה השכיחה ביותר להופעת הקטרקט. עכירות העדשה בעין מופיעה בדרך כלל בין גיל 60 ל-70, אך כאמור עלולה להופיע אף מוקדם יותר, החל מגיל 40.
בסיכון גבוה יותר ללקות בקטרקט נמצאים מי שטופלו בסטרואידים, בכדורים, בזריקות, בטיפות עיניים ואפילו במשאפים באופן כרוני. המחלה עלולה להופיע בתדירות גבוהה יותר גם אצל הסובלים מסוכרת, מי שעבר בעבר חבלה ישירה בעין או סובל מחלות כרוניות מטבוליות. במקרים נדירים עלול להופיע גם קטרקט מולד אצל תינוקות, שנגרם לרוב מסיבה גנטית או בעקבות זיהומים בהיריון.

כיצד מאבחנים?

את עכירות העדשה ניתן לראות בבדיקה אצל רופא עיניים לאחר הרחבת האישונים. באמצעות אופטלמוסקופ המקרין אור בהיר לעין, יכול הרופא לקבוע האם קיימת עכירות של העדשה ומה חומרתה. לעתים מאובחן קטרקט במהלך ביקורת עיניים שגרתית, גם כשהחולה לא מרגיש בתסמינים כלשהם.
עין

איך יודעים עד כמה דחוף הניתוח?

קטרקט אינו מצב חירום רפואי, אך מדובר בעכירות ההולכת ומידרדרת עד כדי אי יכולת לראות בעין הפגועה. לפיכך, הפרמטר הקובע את הצורך בניתוח הוא הירידה בראייה, תוך התחשבות במצב בריאותו של החולה. במקרים מסוימים קיימות בעיות עיניים שונות ההופכות את הניתוח למאתגר יותר. עם זאת, מדובר באחד הניתוחים השכיחים ביותר בעולם, והוא נחשב גם לאחד הבטוחים שבהם.

איפה מתבצע הניתוח?

ניתוח קטרקט נמצא בסל הבריאות והוא מתבצע בכל בתי החולים הציבוריים הגדולים. למי שבוחר, ניתן לבצע את הניתוח גם בבתי החולים הפרטיים, דרך הביטוחים המשלימים.

אילו בדיקות נערכות לפני הניתוח?

המטופל יוזמן לרוב למרפאת עיניים טרום הניתוח, שם יעבור סדרת בדיקות הנמשכת כשלוש שעות. בין היתר נערכות בדיקות ראייה ובדיקות הדמיה של הקרנית, העדשה והרשתית, באמצעות מכשור אלקטרוני ממוחשב מתקדם, כדי לחשב את העדשה המלאכותית שתחליף את העדשה העכורה. בנוסף, מתבקש המטופל לבצע בדיקות מקדימות בקופת החולים, הכוללות בדיקות דם, לחץ דם, אק"ג וסיכום מידע רפואי מרופא המשפחה. בתום סדרת המבדקים, רופא עיניים מסכם את הממצאים ואת מצבו הרפואי הכללי של המטופל, וקובע האם אכן ניתן לאשר את הניתוח.

מה מחליף את העדשה העכורה?

במהלך הניתוח מוכנסת עדשה מלאכותית, עם מספר בדומה למספר משקפיים. מספר העדשה נקבע לאחר סדרת הבדיקות במרפאה טרום הניתוח, והיא מאפשרת להתקרב ככל האפשר לראייה תקינה.
3 צפייה בגלריה
שלבי ניתוח הקטרקט
שלבי ניתוח הקטרקט
שלבי ניתוח הקטרקט
(צילום: shutterstock)

מי לא יכול לעבור ניתוח קטרקט?

אין כמעט מי שאינם יכולים לעבור ניתוח קטרקט. יחד עם זאת, יש מטופלים שמתקשים להתמודד עם ניתוח בהרדמה מקומית, והם עלולים לזוז במהלך הניתוח ולא לשתף פעולה. במקרים כאלה, על מנת לשמור על בטיחות המטופל ולהימנע ככל האפשר מסיבוכים, נשקל ניתוח בהרדמה כללית. חולים עם דמנציה או ילדים הסובלים מקטרקט מולד - יעברו את הניתוח גם כן בהרדמה כללית.

מה קורה ביום הניתוח?

החולה מתבקש להגיע למחלקת העיניים כשעה לפני הניתוח. כחלק מההכנה מטפטפים לעין המנותחת סדרה של טיפות הרדמה וטיפות אנטיביוטיקה.

איך מתבצע הניתוח?

לאחר שהחולה מוכנס לחדר הניתוח ראשו מקובע למיטה כדי להפחית סכנה לתזוזות. הניתוח מתבצע דרך מיקרוסקופ המגדיל את העין. המנתח מבצע חתכים זעירים, שולף את העדשה העכורה, ומכניס במקומה את העדשה החדשה. העדשה מוחדרת דרך חתך זעיר כשהיא מקופלת, ונפתחת כמו מטרייה לאחר כניסתה לעין. זהו, הניתוח כמעט הסתיים: בשלב הסופי העין נחבשת, והמטופל מקבל הנחיות טיפול לאחר הניתוח.
3 צפייה בגלריה
 הניתוח מתבצע דרך מיקרוסקופ המגדיל את העין
 הניתוח מתבצע דרך מיקרוסקופ המגדיל את העין
הניתוח מתבצע דרך מיקרוסקופ המגדיל את העין
(צילום: shutterstock)

מתי משתחררים הביתה?

עם תום הניתוח החולה מועבר לחדר התאוששות, ויכול לאכול ולשתות. לאחר כחצי שעה וכשהאחות מוודאת שמצבו תקין, המנותח משוחרר לביתו לאחר שקיבל הדרכה חוזרת ודפי מידע.

מהן ההנחיות לטיפול אחרי הניתוח?

במשך חודש לאחר הניתוח יש ליטול סדרה של טיפות עיניים: אנטיביוטיקה, ארבע פעמים ביממה למשך שבוע; טיפות אנטי-דלקתיות, ארבע פעמים ביום למשך חודש, וסטרואידים במינון הולך ויורד, גם כן במשך חודש. את הטיפות מזליפים במרווחים של כחמש דקות בין הסוגים השונים. כיום-יומיים לאחר הניתוח מתבקש המטופל להגיע לביקורת אצל רופא עיניים.

מה אסור לעשות אחרי הניתוח?

החתכים הזעירים בעין מחלימים תוך מספר ימים, ולפיכך בשבוע הראשון מתבקש המטופל להימנע מפעילות גופנית, משפשוף העין ומפעילות שתסכן אותה בחבלה. כדי למנוע זיהום של העין, יש להימנע במשך כשבוע משטיפת העיניים, וחפיפת הראש נערכת כשהראש מוטה לאחור, ללא התזה ישירה של מים לעיניים. כמו כן יש להימנע מכניסה לים ולבריכה ומאיפור העיניים למשך חודש.
לאחר כשבוע ניתן לשוב בהדרגה לפעילות גופנית. ניתן לשוב לעבודה אחרי כיומיים-שלושה. לנהיגה מותר לשוב כשהראייה תקינה ומאפשרת נהיגה בטוחה. לרוב נדרש המטופל, במקרה שחבש משקפיים טרם הניתוח, להתאים משקפיים חדשים או לבקש מהאופטומטריסט לשלוף את העדשה של העין המנותחת, לפחות עד לניתוח בעין השנייה

מתי אפשר לנתח את העין השנייה?

הקטרקט פוקד לרוב את שתי העיניים, לכן לרוב מוזמן המטופל, במידת הצורך, לניתוח בעין השנייה, תוך כחודש-חודשיים לאחר הניתוח הראשון.

אילו סיבוכים עלולים לקרות אחרי הניתוח?

לדברי פרופ' צדוק, ניתוח קטרקט הוא אחד הבטוחים ביותר שיש: "השיטות המתקדמות היום מאפשרות החלמה מהירה מאוד. אם בעבר אשפזנו את המנותחים למשך כמה שבועות בבית החולים עד להחלמה, היום המטופל משתחרר לביתו תוך כשעה מהניתוח.
"הניתוח נחשב לבטוח מאוד, עם שיעורי הצלחה גבוהים. עם זאת, כמו בכל ניתוח, עלולים במקרים נדירים מאוד להופיע סיבוכים כמו שארית של העדשה הישנה שנותרת בעין, תיקון לא מספק של הראייה או תזוזה של העדשה. לכן המטופל נבדק מספר פעמים לאחר הניתוח, ורופא העיניים מוודא שהניתוח עבר באופן תקין וללא בעיות".