יותר מ-300 אלף חיילי מילואים גויסו מאז פתיחת מבצע "חרבות ברזל". מעבר לאתגרי המלחמה הברורים מאליהם, ניצב צה"ל מול אתגר לא פחות חשוב – כיצד מכשירים בזמן שיא לוחמים שעד לפני רגע לא היו בכושר.
לשאלה זו נדרש סא"ל עקיבא גרוסמן, קצין האימון הגופני של המכללה לפיקוד ומטה. גרוסמן, קצין ותיק בצה"ל, שכבר מכיר היטב את הלקחים שנלמדו ממערכות קודמות, ואומר שהפעם, הצבא הגיע מוכן מתמיד.
4 צפייה בגלריה
אימון גופני לחיילי מילואים, מבצע חרבות ברזל
אימון גופני לחיילי מילואים, מבצע חרבות ברזל
לא מוותרים גם על מתיחות. אימון גופני לחיילי מילואים
(דובר צה"ל)
"אחד האתגרים שבהם נתקלנו במלחמת לבנון השנייה היה כושר לקוי של הלוחמים", הוא מספר היום. "בתחילת המבצע הנוכחי עשינו סקירה של מי יותר מאומן ומי פחות. בהקשר הזה אתה רואה שהרבה חבר'ה מבינים את החשיבות של כושר קרבי והיו מאומנים.
"המצב של אנשי המילואים טוב בהרבה ממה שהיה בעבר. טרנד הכושר תפס בעולם וגם אנשי המילואים באו מוכנים. מתוך אחוז המתגייסים הגבוה, יש לנו אולי בסביבות ה-15% שנמצאים בכושר יחסית ירוד, אך רוב לוחמי המילואים שלנו כן בכושר טוב לעומת מה שהיה אז".
קראו עוד:
"להרבה לוחמים נתפסו השרירים בעקבות האימונים לפני הכניסה ללחימה. דאגנו לעשות להם תרגילי ניעור, מתיחות. במקרים ספציפיים עברנו גם עם מקדחי מסאז' שקיבלנו והפנינו לטיפולים פיזיותרפיים. עברנו בכלום זמן ממקום למקום, משש וחצי בבוקר עד 11 וחצי בלילה".
ואכן נראה כי בשנים האחרונות מהפכת הכושר שסחפה את העולם לא פסחה גם על צה"ל, שמיהר לאמץ אותה אל חיקו. כיום התוצאות נראות כבר היטב בשטח – הן בקרב הלוחמים הסדירים והן בקרב רוב חיילי המילואים. הרבה מזה בזכות השינוי התפיסתי הגדול שעבר על מערך הכושר הקרבי.
"כושר קרבי זה ספורט של סחיבת משקלים, של עבודת כוח בשילוב עם ריצה או שילוב של פינוי פצועים. זה ספורט שכולל הרבה אלמנטים והוא מאוד מורכב", אומר גרוסמן.
4 צפייה בגלריה
אימון גופני לחיילי מילואים, מבצע חרבות ברזל
אימון גופני לחיילי מילואים, מבצע חרבות ברזל
רוב חיילי המילואים הגיעו בכושר גופני טוב. אימון לחיילי מילואים
(דובר צה"ל)
"לאורך השנים גיבשנו תפיסה של הכנה, שלוחם צריך להיות גם מרים משקולות, גם רץ 100 מטר, וגם רץ מרתון. ההכנה מתבצעת על ידי ביצוע אימונים מגוונים ומשולבים – שישה בשבוע – יום ריצה ויום כוח. אלה הרגלים שאותם אנו מנחילים לחיילים שלנו בסדיר, ממש כמו שאתה קם בבוקר ומצחצח שיניים".
וכך היה גם בשטח. "חיילי המילואים התגייסו ישר למשימות של משקלים מאוד כבדים, והשתתפו בתרגילים פלוגתיים וגדודיים באינטנסיביות מאוד גבוהה", מספר גרוסמן.
"מדובר בעיקר בחיילי חי"ר, אשר לרוב נדרשים בסחיבת ציוד כבד. בעבר גם שלחנו תוכניות של מה לעשות בבית, אבל גם לזה יש תהליך. עוד אפשר להמשיך לשפר אותו – וצריך, הרי בסופו של דבר אתה לא יכול לפקח על איש מילואים. אתה יכול להמליץ, לא לוודא. זה אתגר משמעותי, וגם אנשי מילואים מבינים את זה היום היטב. בתפיסה שלהם הם נערכו למלחמה גדולה. הם מבינים את המשמעות והחשיבות של אימוני גמישות ואימוני בטן".
ולראיה, בשנים האחרונות הכניס צה"ל לאימוני המילואים גם עבודה על כושר. את התוצאות ניתן לראות בשדה הלחימה היום. "כיום יש חטיבות שממש הכירו את העבודה עם המשקלים – איך אני יורד לכריעה עם הציוד, איך אני קם. לאנשים האלה היה משמעותית יותר קל. זה שינוי תפיסתי שמוכיח את עצמו".
4 צפייה בגלריה
שימוש בגליל עיסוי לשרירים תפוסים, מבצע חרבות ברזל
שימוש בגליל עיסוי לשרירים תפוסים, מבצע חרבות ברזל
מחדרי הכושר היישר אל בסיסי צה"ל. שימוש בגליל עיסוי לשחרור שרירים תפוסים
(דובר צה"ל)
כחלק מההכנה, התפרשו מפקדיו של גרוסמן בין בסיסי אימון הפיקודיים על מנת להשפיע מקרוב על כושרם הגופני של חיילי המילואים. "היה לנו מאוד חשוב לצפות מראש אילו בעיות יעכבו אותנו בלחימה על מנת שלא נופתע אחר כך", הוא מסביר.
"יש לנו צוות של כמעט 30 מדריכים שעברו בבסיסי האימונים הפיקודיים ברחבי הארץ. בהיבט המקצועי אנחנו רואים את המבצע כמו טורניר מאוד אינטנסיבי שמחייב אותך להיות בשיא הכושר בזמן קצר".
גרוסמן מפרט: "התחלנו בסרגל מאמצים, בהתייעצות עם המפקדים. בתחילה ערכנו אימונים עם מרחקים קטנים ועם משקל פחות כבד על הגב, ולאט לאט עלינו. בנוסף נתנו דגשים איך לסחוב ציוד כך שפחות יעמיס על הגב התחתון – לוודא שהלוחמים שמים את מרכז הכובד של הציוד בגב ולא נמוך מדי.
בנוסף לאימוני הכושר ניתן דגש גם על אלמנטים פרטניים הנחוצים לכשירות שיא בשדה הקרב. "עבדנו חזק מאוד על שרירי הבטן על מנת לייצב את הגב התחתון כדי שיוכל לעמוד בעומסים של משקלים כבדים. עברנו על דגשים כיצד לקום נכון מכריעה לעמידה ולנער את הרגליים".
4 צפייה בגלריה
אימון כושר לאנשי מילואים, מבצע חרבות ברזל
אימון כושר לאנשי מילואים, מבצע חרבות ברזל
אימון כושר לאנשי מילואים, מבצע חרבות ברזל
(צילום: דובר צה"ל)
כושר הוא הרי לא רק כוח. גם גמישות היא אלמנט חשוב, ובצה"ל כבר יודעים את זה. עד כמה? מספיק כדי לאמץ לתוכניות הכושר הצה"ליות תנוחות יוגה מוכרות כמו "תנוחת הקוברה" או תרגיל ה"בוקר טוב" (Good Morning) הקלאסי לחיזוק הגב התחתון, למשל, או אפילו שימוש בגלילי עיסוי לשחרור שרירים תפוסים.
"להרבה לוחמים נתפסו השרירים בעקבות האימונים לפני הכניסה ללחימה. דאגנו לעשות להם תרגילי ניעור, מתיחות, כל מה שצריך כדי שייתפסו כמה שפחות. תרגילי תנועתיות לגב התחתון שהיה בעומס, וגם שחרור לשריר הארבע-ראשי ברגליים", מוסיף גרוסמן.
"מעבר לזה גם ביצענו תרגול ריענון של תחום הקרב מגע. במקרים ספציפיים עברנו גם עם מקדחי מסאז' שקיבלנו והפנינו לטיפולים פיזיותרפיים. עברנו בכלום זמן ממקום למקום, משש וחצי בבוקר עד 11 וחצי בלילה".
לפי שעה, גם חיילי המילואים מרוצים. "הרבה אומרים 'וואו, הצלתם אותנו'", אומר גרוסמן. "גם מנטלית – הם רואים שחושבים עליהם, שבעצם מתייחסים לדבר הזה. כשסיימנו את האימונים נתנו להם את הכלים איך להמשיך לעשות בעצמם מתיחות ולתרגל גמישות. זה עזר להם. עכשיו אנחנו עם הפנים קדימה, וכבר מתכננים לעשות ריענון בהמשך. שיחזרו חזרה בכושר הכי טוב שלהם - גם פיזית וגם מנטלית".