RSV הוא אחד הנגיפים האלימים והשכיחים ביותר בקרב תינוקות, והוא גורם לדלקות ריאה חמורות עד כדי סכנת חיים. כעת יש אפשרות להתגונן מפניו: מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA)אישר חיסון חדש של חברת פייזר נגד הנגיף, שיינתן לנשים בהיריון ושאמור להגן על התינוק בחודשים הראשונים לחייו.
קראו עוד:
הנגיף הזה גורם בדרך כלל לתסמינים קלים, בעיקר שיעול, אבל בקרב אוכלוסיות בסיכון, בהן תינוקות וקשישים, הוא אלים מאוד ועלול לגרום לקוצר נשימה, להפסקות נשימה ולעיתים גם לסכנת חיים. הנגיף נפוץ במיוחד בסתיו ובחורף, והוא אחד הגורמים המרכזיים לאשפוז של תינוקות וקשישים בשל מחלות נשימה.
1 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים RSV
חיסון חיסונים RSV
חיסון נגד RSV. הנשים סבלו מתופעות לוואי, בהן עייפות, כאבי ראש וכאבים באזור ההזרקה
(צילום: shutterstock)
החיסון החדש, שנקרא Abrysvo, כבר מאושר לשימוש למבוגרים בני 60 ומעלה במטרה למנוע בקרבם מחלה נשימתית שהורגת כ-160 אלף איש בעולם כל שנה. כעת אישר ה-FDA לתת את החיסון גם לנשים בהיריון בשבוע 32 עד 36 כדי להגן על העובר: הנוגדנים שייווצרו יגנו עליו בצאתו לאוויר העולם למשך שישה חודשים לפחות - תקופה קריטית שבה כל זיהום פשוט עלול לסכן את חייו.
פאנל מומחים חיצוני של ה-FDA הודיע לפני שלושה חודשים שהוא ממליץ לתת את החיסון גם לנשים בהיריון, וכעת החליט מינהל התרופות לקבל את ההמלצה. מכיוון שמשרד הבריאות הישראלי נוהג לתמוך בהחלטות ה-FDA ולהעניק אישורים דומים, קרוב לוודאי שהחיסון יאושר גם בארץ.
ההחלטה לאשר את החיסון התבססה על ניסוי קליני בשלב מתקדם שבו השתתפו כ-7,000 נשים הרות. המסקנה הייתה שהחיסון יעיל ב-82% במניעת זיהומים חמורים בתינוקות כשהוא ניתן לאמהות במחצית השנייה של ההיריון
ההחלטה לאשר את החיסון התבססה על ניסוי קליני בשלב מתקדם שבו השתתפו כ-7,000 נשים הרות. המסקנה הייתה שהחיסון יעיל ב-82% במניעת זיהומים חמורים בתינוקות כשהוא ניתן לאמהות במחצית השנייה של ההיריון. חברת פייזר מסרה שתופעות הלוואי השכיחות ביותר שמהן סבלו נשים שקיבלו את החיסון, היו עייפות, כאבי ראש, כאבים באזור ההזרקה, כאבי שרירים, בחילות, כאבי מפרקים ושלשולים.
פרופ' טל בירון, יו"ר החברה לרפואת האם והעובר ומנהלת האגף למיילדות ולגינקולוגיה בבית החולים מאיר בכפר סבא, מרוצה מאוד מהחלטת האמריקנים. "זו בשורה משמחת וחשובה ביותר", אמרה. "כשאישה הרה מקבלת חיסון, הגוף מגיב ומייצר נוגדנים כלפי הווירוס שנגדו היא מתחסנת. הנוגדנים הללו עוברים דרך הדם האימהי אל השלייה, וממנה אל העובר, וכך מחסנים את העובר בעודו ברחם, והוא מקבל נוגדנים רבים מאמו. הנוגדנים הללו הם חלק משמעותי ממערכת החיסון שלו, וכך אנחנו משפרים אותה ומגנים על בריאותו.
"יש לכך הוכחות ברורות בחיסון בהיריון נגד קורונה, נגד שעלת ועכשיו גם נגד RSV. זו פריצת דרך מדעית רפואית לטובת בריאות הילודים".
לפני כחודש אישר ה-FDA חיסון חדש לתינוקות נגד RSV שניתן במנה אחת, במקום בחמש. החיסון הזה, Beyfortus, אמור להיות זמין ברחבי העולם בשבועות הקרובים, ואיגוד רופאי הילדים הישראלי המליץ למשרד הבריאות לאשר אותו גם בארץ. לפני כמה חודשים אישר ה-FDA שני חיסונים נוספים נגד RSV, המיועדים לקשישים.