חיסונים נגד הזנים החדשים של הקורונה יוצאים לדרך: החברות פייזר, מודרנה ונובהווקס סיימו היערכות לקראת שיווק החיסונים החדשים, שיפעלו נגד הזנים המתפשטים בימים אלה ברחבי העולם, ובהם "אריס" הדומיננטי. החיסונים החדשים אמורים להחליף את הקיימים בשבועות הקרובים ועתידים להגיע גם לישראל.
קראו עוד:
משרד הבריאות הישראלי נוהג לעקוב אחר האישורים שנותנים ה-FDA והמרכז האמריקני לבקרת מחלות, וללכת בעקבותיהם. ההמלצה הצפויה היא לתת את החיסונים נגד הקורונה יחד עם חיסוני השפעת באותו ביקור במרפאה, כשכל חיסון יינתן בכתף אחרת. ייעשה מאמץ לתת אותם לאוכלוסיות בסיכון, בהן קשישים, נשים הרות ומדוכאי חיסון. מבצע החיסונים אמור להתחיל סמוך לחגים.
1 צפייה בגלריה
חיסון קורונה
חיסון קורונה
בישראל ימליצו לתת את החיסונים נגד הקורונה יחד עם חיסוני השפעת באותו ביקור במרפאה, כשכל חיסון יינתן בכתף אחרת
(צילום: Shutterstock)

נוגדנים בשליה ובחבל הטבור אצל נשים הרות שחוסנו

מתברר שלנשים בהיריון חשוב במיוחד להתחסן נגד קורונה: חוקרים אמריקנים מצאו נוגדנים נגד קורונה בשליה ובחבל הטבור אצל נשים שחוסנו נגד הנגיף. המחקר שלהם מצטרף לעדויות קודמות שמצאו כי תינוקות שנולדו לנשים שחוסנו, מוגנים מפני הידבקות בקורונה.
המחקר החדש, שמומן על ידי המכון האמריקני לאלרגיה ולמחלות זיהומיות, נערך ביוני 2021, כשעוד לא היו מספיק נתונים בנושא השפעת החיסון על נשים הרות. החוקרים עקבו אחר 500 נשים וילודיהן - 167 מהן קיבלו שתי מנות של חיסון במהלך הריונן, 73 קיבלו גם בוסטר - וגילו שאצל הנשים שהתחסנו נוצרו נוגדנים נגד קורונה מזנים שונים, כולל דלתא ואומיקרון. הנוגדנים חצו למעשה את השליה ונמצאו גם בדם הטבורי, מה שמעניק כנראה הגנה מסוימת לתינוקות בתקופה הקריטית שבה הם פגיעים לקורונה חמורה אך עדיין קטנים מכדי להתחסן.
אצל הנשים שקיבלו בוסטר היו הרבה יותר נוגדנים נגד קורונה הן בדמן והן בדם הטבורי, מה שכנראה הגביר את ההגנה החיסונית גם אצל התינוקות.
פרופ' טל בירון, מנהלת מערך נשים וגינקולוגיה במרכז הרפואי מאיר ויו"ר החברה לרפואת האם והעובר בישראל, אומרת: "נגיף הקורונה עדיין קיים, ולכן יש להיות עם האצבע על הדופק ולשקול חיסון נשים הרות לטובת הגנה עליהן ועל העוברים שלהן. יש פרסומים מדעיים המוכיחים שנשים הרות שחוסנו במהלך הריונן, בעיקר במהלך השליש השני של ההיריון, מעבירות את הנוגדנים לעוברים שלהן ובכך מחסנות גם אותם".
זני קורונה

הזן החדש מתפשט מהר יותר

לאחרונה יש דיווחים על עלייה במספר הנדבקים ברחבי העולם, אבל ארגון הבריאות העולמי טוען כי רמת הסיכון היא נמוכה. הזן האחרון שעליו דווח הוא EG.5, שקשור ללפחות 17% ממקרי ההדבקה בארצות הברית. המספר האמיתי כנראה גבוה יותר, אבל קשה לדעת מהו, שכן מספר הבדיקות המוסדיות בעולם צנח משמעותית: החולים מבצעים בדיקות ביתיות או שלא נבדקים כלל ואינם מדווחים על מחלתם. הזן דווח גם בסין, בדרום קוריאה, ביפן, בבריטניה, בתאילנד, בקנדה ובמדינות נוספות.
EG.5 הוא צאצא של האומיקרון, שנותר זן הקורונה הנפוץ בעולם, ובארצות הברית נעשה דומיננטי יותר משאר הצאצאים. ברשתות החברתיות החלו לכנות אותו "אריס", אבל ארגון הבריאות הבינלאומי לא משתמש בכינוי הזה באופן רשמי.
וירולוגים קבעו כי לעומת זני אומיקרון אחרים, הזן החדש מצליח להתחמק טוב יותר ממערכת החיסון ומהנוגדנים שאמורים להגן על הגוף מפניו. הוא גם מצליח להתפשט מהר יותר מהזנים האחרים, אבל לא בצורה משמעותית.
תסמיני המחלה שיוצר הזן הזה דומים לתסמיני הקורונה הרגילים: נזלת, עיטוש, שיעול יבש, חום, צמרמורות, קוצר נשימה, עייפות, כאבי שרירים, איבוד חוש ריח או טעם וכאבי ראש. אין עדויות לכך שהזן החדש גורם למחלה חמורה יותר.