בחודשים האחרונים חל זינוק במספר הנדבקים בנגיף הקורונה בפעם השלישית: כך עולה מנתוני משרד הבריאות. מדובר במספרים נמוכים יחסית, אולם במשרד צופים שהם יעלו.
קראו עוד:
על פי הנתונים, בדצמבר 2021 אותרו רק 12 חולים שנדבקו בפעם השלישית בנגיף, ואילו בסוף יוני 2022 מספרם כבר זינק ל-992. עם זאת, בחלק מהמקרים התחלואה בפעם השלישית היא קלה יותר.
מומחי המשרד מעריכים שאחת הסיבות המובילות להדבקה השלישית היא תחושה מדומה של מחלימים שהם מוגנים לחלוטין מפני הדבקה חוזרת ומוותרים על עטיית מסכות.
1 צפייה בגלריה
יצאנו לבדוק האם שומרים על ההנחיות באוטובוסים בתל אביב
יצאנו לבדוק האם שומרים על ההנחיות באוטובוסים בתל אביב
במשרד הבריאות מעריכים: אחת הסיבות המובילות להדבקה השלישית היא תחושה מדומה של מחלימים שהם מוגנים מפני הדבקה חוזרת ומוותרים על מסכות
(צילום: אסף זגריזק)
"החיסון עדיין מספק הגנה טובה מתחלואה קשה, אבל באוכלוסיות פגיעות החיסון וההחלמה לא מספקים הגנה ב-100%", אומרת אילנה גנס, ראש מטה שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות. "בגלים הראשונים התייחסנו לקורונה כמו לרוב המחלות הזיהומיות, וחשבנו שאדם שהחלים מוגן בצורה כמעט מלאה מהדבקה ובוודאי מתחלואה קשה, אבל בקרב 10-15 אחוזים מהמאומתים בגל ההדבקה הנוכחי, מדובר בתחלואה חוזרת, וגם בקרב הנדבקים בפעם השלישית אנחנו רואים עלייה.
"אנשים שהחלימו מקורונה הסתובבו בעבר בביטחון, ללא מיגון וללא מסכות, מתוך תחושה שהם מוגנים. היום אנחנו מבינים שלא נכון להתנהל כך. היקף התחלואה החוזרת היה נמוך בעבר, והיום אנחנו רואים הדבקה חוזרת לעיתים בתוך פחות מ-60 יום. עטיית מסכות הייתה ונותרה הדרך היעילה למניעת הדבקה".
אילנה גנסאילנה גנס
המומחים מדגישים כי הדבקה שלישית היא טבעית בשל הווריאנטים השונים של הנגיף שהתפתחו מאז החלה המגפה. "ככל שעובר הזמן, עולה הסיכון להידבק בפעם השלישית", אומר פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן. "אנחנו יודעים שווירוסים ממשפחת הקורונה, כמו אלו שגורמים להצטננות, אינם גורמים לזיכרון חיסוני לטווח הארוך, כך שניתן להידבק מספר פעמים.
"היקף התחלואה החוזרת היה נמוך בעבר, והיום אנחנו רואים הדבקה חוזרת לעיתים בתוך פחות מ-60 יום. עטיית מסכות הייתה ונותרה הדרך היעילה למניעת הדבקה"
"לא בטוח שתקופת ההחלמה התקצרה. ההדבקה החוזרת נובעת מהווריאנטים החדשים שמאוד שונים מהזן המקורי ומווריאנטים כמו אלפא או דלתא. כשהם פוקדים אותנו, הזיכרון החיסוני שנרכש נגד הזנים הישנים פחות תופס. זה לא אומר שאין לנו הגנה בכלל, אבל אין ספק שיש עלייה בשיעור ההדבקות החוזרות. אם בתחילת המגפה השכיחות הייתה אחד לאלף, ובמהלך 2021 היא עלתה לאחוזים בודדים - עכשיו, לפי נתונים שהתפרסמו באנגליה, זה יכול להגיע ל-10 עד 15 אחוזי הדבקה חוזרת".
פרופ' כהן מוסיף שייתכן כי להדבקה השלישית יש גם השפעות חיוביות. "אני מעריך שעם הדבקות חוזרות, וכן חיסונים, נבנה לאט-לאט חסינות ברמת האוכלוסייה שתפחית את ההשפעה של הקורונה על חיינו, כפי שקרה עם וירוסים אחרים - אלא אם יופיע וריאנט חדש שיהיה בעייתי יותר ממה שהכרנו עד עכשיו".
בתוך כך, מטה ההסברה למאבק בקורונה מסר היום שמנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, החליט לאמץ את המלצת הצט"מ לחסן ילדים בני חצי שנה עד חמש שנים. המשרד יעדכן על זמינות החיסונים בקופות החולים בשבועות הקרובים. החיסון מומלץ במיוחד לילדים בעלי סיכון לתחלואה קשה בקורונה על רקע מחלה כרונית או טיפול הפוגע במערכת החיסון. המלצת הצט"מ התקבלה לאחר שהחיסון אושר ב-FDA ולאחר שהתקיימו שני דיונים שבהם ניתנה סקירה מקיפה על יעילות החיסונים ובטיחותם.