צילום: עידו רימון -Rimon2
בשלב מסוים של החיים נתקלים במושג "גריאטריה". זה קורה בדרך כלל כשאחד הקשישים במשפחה סובל מבעיות רפואיות שדורשות טיפול מיוחד, ואז מתעוררות שאלות: מהו בדיוק הטיפול הגריאטרי, ובמה הוא שונה מטיפול רגיל, למה קשישים זקוקים לטיפול שונה מזה שניתן לאחרים, מה מייחד את בתי החולים הגריאטריים, ומה בכלל עושים כשהסבא מידרדר, למי פונים ואיך ניתן לעזור לו.
קראו עוד:

2 צפייה בגלריה
שמואל הרופא קשישים גריאטריה
שמואל הרופא קשישים גריאטריה
טיפול בקשיש בבית החולים שמואל הרופא. דגש מיוחד על הצד הסוציאלי
(צילום: דוברות שמואל הרופא)
האם אדם קשיש זקוק לטיפול מיוחד? כן. בגיל מבוגר מתרחשים שינויים בגוף בתגובות למחלות ובתהליכי ההבראה. כמו שקיימת רפואה שמתמחה בילדים, כך יש גם התמחות בגיל הזהב. יש הבדל משמעותי בין טיפול בקשישים לבין טיפול בגילים אחרים, וזה הבסיס של מקצוע הגריאטריה: ללמוד מה שונה בין מבוגרים לקשישים ולדעת להעניק טיפול בהתאם.
אתן דוגמה. כשאדם צעיר עובר מחלה פשוטה,למשל, זיהום בדרכי השתן - הוא מקבל טיפול אנטיביוטי למשך שלושה ימים, מבריא, ולאחר מכן שוכח מזה. אצל קשיש זה אחרת: יכולים להופיע בלבול, ירידה בזיכרון, נפילות, אי-שליטה על מתן שתן. כל אחת מהתופעות האלו יכולה להופיע בעקבות מגוון מחלות.
אצל תינוקות רואים בבירור שאחרי מחלות הם מאבדים חלק מהיכולות שרכשו, וצריך ללמד אותם מחדש. זה מה שרואים גם אצל קשישים.
מהו הגיל שבו אדם נחשב לקשיש? הרי יש אנשים בני 70 פלוס שמתעמלים ומתפקדים יותר טוב מאנשים צעירים. נכון, וזה מטעה. מגיל 65 יש ירידה ברזרבות הגוף, וכל סטרס עלול להוביל למחלה. גם סטרס נפשי יכול לגרום להידרדרות שעלולה להוביל לירידה קוגניטיבית, לירידה תפקודית, לאשפוזים ואפילו למוות. לכן, יש להיות ערים לכל בעיה בריאותית בגיל הזה.
מה מאפיין את הטיפול הגריאטרי, ומה נכלל בו? הטיפול הגריאטרי מערב את כל מקצועות הבריאות. רופא גריאטר לא נותן רק אנטיביוטיקה, אלא מתייחס לכל סביבתו של הקשיש ולכל יכולותיו.
נניח, למשל, שאדם קשיש הרגיש לא טוב, הגיע למרפאה, קיבל תרופה אנטיביוטית ושוחרר לביתו, שם הוא נפל ושבר ירך. למה זה קרה? משום שבמרפאה לא היו מודעים לכך שהשרירים שלו נחלשו, שהוא כבר לא מתהלך כמו קודם, שיש בביתו שטיחים או תאורה חלשה מדי ליד השירותים. רופא גריאטר היה מודע לכל אלה ונמנע מלשחרר את האיש לביתו כל כך מהר.
ד"ר כגנסקי: "מומלץ לשים דגש על רפואה מניעתית: חיסונים, טיפול במחלות כרוניות והגעה לאיזון, הימנעות מטיפולי יתר, בדיקות קוגניטיביות ותפקודיות אצל גריאטר, הקפדה על תנאים אופטימליים בבית למניעת נפילות, טיפול בבעיות סוציאליות"
ומה מאפיין את בית החולים הגריאטרי? הטיפול בבית החולים הגריאטרי הוא רב מקצועי. קודם כל, בית החולים נותן לקשישים תנאים אופטימליים: הם שוכבים בחדר עם שתי מיטות בלבד, ובהן מזרנים דינמיים למניעת התפתחות של פצעי לחץ וסנסורים למניעת נפילות. מספקים גם מקלטי טלוויזיה לחולים כדי לאפשר להם לצפות בתוכניות ולשמור על יכולות קוגניטיביות.
במחלקה הפנימית ניתן לקבל שיקום, פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק. ניתן גם לקבל טיפול סוציאלי ורגשי, שהוא חשוב מאוד, שכן הנושא החברתי והרגשי מהווה חלק לא קטן מהבעיות בגיל הזה.
היום מקובל לבקש ייעוץ פסיכוגריאטרי. מהו המקצוע הזה, ובמה הוא שונה מגריאטריה רגילה? אין הבדל בין פסיכוגריאטר לגריאטר. יש גריאטרים שעוברים השתלמויות ספציפיות, כמו בפסיכוגריאטריה של הזקנה, כדי להעמיק את הידע.
2 צפייה בגלריה
שמואל הרופא קשישים גריאטריה
שמואל הרופא קשישים גריאטריה
טיפול בקשישים בבית החולים שמואל הרופא. שימור היכולות הקוגניטיביות
(צילום: דוברות שמואל הרופא)
בריאותו של הסבא הידרדרה, והוא זקוק לעזרה סיעודית. בני משפחתו חסרי אונים. מה הם צריכים לעשות? קודם כל, יש לבצע הערכות אצל רופא גריאטר, אחות ועובדת סוציאלית. בבית החולים נמצאים כל בעלי התפקידים האלה, ומומלץ לעבור את התהליך שם. אם ההידרדרות מתרחשת בבית, צריך לפנות לרופא המשפחה ולבקש הערכות מקופת החולים.
בהערכה יצוין לאיזו קבוצת חולים שייך הקשיש: האם הוא סיעודי, תשוש, תשוש נפש או סיעודי מורכב. אם יש סיכוי לשיפור המצב, גם זה יצוין. על פי ההערכות יוחלט על הצעדים הבאים. אפשרות אחת היא להשאיר את הקשיש בבית, ואז בודקים בחוק הסיעוד לכמה שעות עזרה הוא זכאי. אפשרות אחרת היא להעביר אותו למוסד סיעודי. יודגש שההערכה נועדה להגדיר את מצבו של הקשיש, ולא לצורכי אפוטרופסות. הערכה לצורכי אפוטרופסות היא תהליך נפרד ושונה.
ד"ר בתיה כגנסקיד"ר בתיה כגנסקיצילום: דוברות בית החולים שמואל הרופא



מהי חשיבות ההקפדה על נטילת התרופות הנדרשות בגיל הזה? יש תרופות לאיזון מחלות כרוניות שעוצרות או מאטות הידרדרות, אבל לעיתים הן ניתנות באופן מוגזם. יש בדיחה בגריאטריה על קשיש שלוקח תרופה נגד היווצרות של קרישי דם, ואז הוא מוסיף תרופה נגד תופעות הלוואי של התרופה הקודמת – למשל, כאבי בטן – ואז הוא מוסיף תרופה נגד כאבי בטן וכו' וכו'. ברור שמדובר בבדיחה, אבל יש בה אמת. זהו טיפול יתר, והוא לא נחוץ.
מהי ההמלצה הכי מרכזית בעינייך לבני הגיל הזה? מומלץ לשים דגש על רפואה מניעתית: חיסונים, טיפול במחלות כרוניות והגעה לאיזון, הימנעות מטיפולי יתר, בדיקות קוגניטיביות ותפקודיות אצל גריאטר, הקפדה על תנאים אופטימליים בבית הקשיש ובסביבתו כדי למנוע נפילות, טיפול בבעיות סוציאליות. במשפט אחד: צריך לדאוג לקשישים לפני שהם מידרדרים.
הכותבת היא מומחית בגריאטריה, מנהלת בית החולים שמואל הרופא בבאר יעקב