מאז פרוץ המלחמה אנחנו חיים בסטרס מתמשך, מתקשים לשמור על שגרת עבודה, פעילות גופנית, תזונה, נטילת תרופות, שינה מספקת ושלווה נפשית. בנוסף, ישנם אנשים אשר אינם גרים בביתם אלא בבתי מלון ואוכלים את האוכל שמגיש בית המלון – שעשוי להיות פחות מתאים לסוכרתיים, בהיותו עתיר בפחמימות פשוטות כגון מאפים, לחמים, מיצים, פסטות, אורז ועוד.
"השינויים הללו עלולים להוביל לעלייה במשקל וברמות הסוכר. בנוסף לכך, בתקופה הזו מרבית האנשים לא מנטרים את רמות הסוכר ולכן עשויים שלא להיות מודעים לעלייה ברמות הסוכר", מסבירה ד"ר מאיה איש שלום, מומחית לרפואה פנימית אנדוקרינולוגיה וסוכרת ומנהלת המרכז הרפואי DMC לטיפול בסוכרת.
היא מסבירה כי סוכרת היא מחלה נטולת תסמינים אלא אם הסוכר עולה מעל 200 מ"ג/ד"ל (מיליגרם גלוקוז לדציליטר דם) או שמתפתחים סיבוכים של הסוכרת. "ברמות סוכר מעל 200 מ"ג/ד"ל עשוי להופיע: צמא, מתן שתן מוגבר, רעב מוגבר, ירידה במשקל למרות אכילה מוגברת, זאת בעקבות הפרשת סוכר מוגברת בשתן".
2 צפייה בגלריה
סוכרת
סוכרת
לשמור על איזון הסוכר גם בימי מלחמה
(צילום: shutterstock)
ברוך מזור, (72) תושב הוד השרון, סוכרתי מסוג 2 המטופל באינסולין, מסביר איך הוא מצליח לנטר את רמות הסוכר: "אני משתמש במד סוכר רציף שמאפשר לך לראות את תמונת הסוכר גם ללא הצמדה של המכשיר המודד לזרוע (הסנסור) מה שמאפשר שליטה הרבה יותר טובה".
ברוך מזורברוך מזור
"לחיות עם סוכרת זה להיות כל הזמן בתשומת לב. צריך להקפיד על מה אתה אוכל, להקפיד על רמת הסוכר ממה שאכלת ולהשתדל להיות מאוזן. לקחת תרופות באופן כזה שיהיו רמות סוכר הגיוניות ולא יהיו נפילות", הוא אומר.
הוא מוסיף כי הוא משתדל להקפיד על תפריט בריא ומאוזן כמה שניתן. "אני משתדל להגביר בחלבונים ולהמעיט בפחמימות ומתוקים. זה לא כזה שונה מתפריט של אחרים ששומרים על אכילה בריאה, ואני כמובן מלווה בייעוץ של דיאטנית שמסייעת לי".
קראו עוד:
ד"ר איש שלום מסבירה כי המפתח הוא איזון רמות הסוכרת, וחשוב להשתדל להקפיד על כמה דברים מהותיים כדי להצליח בכך.
מאיה איש שלוםד"ר מאיה איש שלוםצילום: מרכז DMC לטיפול בסוכרת
הפחתת מתח ולחץ נפשי: השתדלו לצמצם את החשיפה לתכנים שמעלים את רמת החרדה והלחץ. דחק נפשי מעלה את רמות הסוכר בעקבות העלייה ברמות הקורטיזול והאדרנלין שמביאים לייצור מוגבר של סוכר על ידי הכבד, ופוגעים ביכולת של הרקמות (שריר/שומן/כבד) לפנות את הסוכר מזרם הדם, בעקבות עמידות לפעילות של אינסולין. בתקופה הקרובה שהיא רוויה בסטרס אפשר לשקול מדיטציה, מיינדפולנס או כל דבר אחרי שמרגיע. גם פעילות גופנית כגון הליכה בחוץ/ריקוד יכולה לתרום לירידה ברמות הסוכר וגם להרגיע.
תפריט מאוזן ומותאם אישית: חשוב מאוד להתאים תפריט מאוזן הכולל ירקות, סיבים וחלבונים הכוללים גבינות, דגים, עוף ובשר לעיתים גם קטניות. חשוב להקפיד על כמות מופחתת של פחמימות על מנת שלא להגיע לעליות בסוכר. בגלל שהתגובה לפחמימות השונות היא אישית יש לשקול התאמה אישית של התפריט בהתאם לתגובה הגלקמית למזונות השונים. ניתן להיעזר במדידת סוכר מהאצבע לפני ושעה/שעתיים אחרי ארוחות או במד סוכר רציף למשל הולטר סוכר, כדי לבנות תפריט המתאים ביותר שיכלול מזונות שמעלים פחות את רמת הסוכר.
שתייה: חשוב להקפיד על שתייה מספקת במהלך היום. לרוב ההמלצה היא ליטר וחצי מים ליום, אלא אם יש מגבלה מבחינת אי ספיקת לב/כליות. עדיף להימנע ממשקאות ממותקים כולל מיצים טבעיים שלרב מכילים די הרבה פחמימות והם נטולים בסיבים תזונתיים. גם משקאות דיאט עדיף להפחית עד כמה שניתן. לקפה יש דווקא השפעה מיטיבה על כבד שומני, אך הוא עלול להעלות את הדופק ולחץ הדם.
2 צפייה בגלריה
פירות וירקות העשירים בויטמין סי
פירות וירקות העשירים בויטמין סי
לשמור על תפריט מאוזן
(shutterstock)
פעילות גופנית: פעילות גופנית מורידה את רמות הסוכר בדם ללא תלות באינסולין. היא גם משפרת את התנגודת לאינסולין וכן יש לה השפעה מיטיבה על הלב וכלי הדם. אידאלי לשלב פעילות אירובית עם תרגילי כוח.
תרופות: בעשור האחרון קיימות תרופות חדשות שמעבר להורדת הסוכר מסייעות בירידה במשקל, וכן יש להן השפעה מגינה על הכליות, הלב, המח וכלי הדם. כמו כן הן משפרות את פרופיל השומנים ואת לחץ הדם. חשוב לשמור על מינון נכון שלהן כדי להפחית את הסיכון לתנודות ברמות הסוכר כולל היפוגלקמיות (נפילות סוכר) או גם לעלייה במשקל.
ניטור הסוכר: בחולים עם סוכרת מסוג 2 שאינם מקבלים אינסולין, ניטור סוכר רציף יכול לסייע בבחירת פחמימות שפחות מעלות את רמת הסוכר.