כשאילנה יוסף (66) מכפר סבא הייתה בת 44, היא הגיעה למצב של הידלדלות עצמות הלסת, תופעה שקיימת במשפחתה, והומלץ לה לעקור את כל שיניה ולעבור לשיניים תותבות. "לא הסכמתי לקבל את האפשרות הזו בגילי הצעיר", היא נזכרת. "עברתי ממומחה למומחה, ובסופו של דבר עשיתי שתלים, שלא החזיקו מעמד זמן רב".
קראו עוד:
כששמעה על פתרון חדש, של מילוי חסר עצם באמצעות הזרקה, הייתה סקפטית. "חשבתי שזה משהו לא אמיתי, אבל החלטתי לנסות. במסגרת התהליך לקחו ממני שומן מהגוף, ואחרי שבועיים קראו לי להשתלה. אני מאוד חרדתית, והייתי בטוחה שמדובר בתהליך כואב שישבית אותי. בפועל, הופתעתי לטובה: ההחלמה הייתה ללא כאבים, העצם החדשה נקלטה נהדר, וכבר הותקן עליה שתל נוסף במקום מה שנפל. החיוך שלי חזר אליי".
2 צפייה בגלריה
אילנה יוסף
אילנה יוסף
אילנה יוסף. "חשבתי שזה לא אמיתי"

מיליוני תאים, עצם אחת

את הטיפול עברה אצל ד"ר אפרים צור, מומחה לכירורגיית פה ולסת שביצע הרמת סינוס ומילוי חלל בלסת באמצעות "בונופיל" – שתל חי של עצם אנושית בהזרקה. מדובר בהמצאה של חברת "בונוס ביוגרופ" מחיפה. מסביר המנכ"ל, ד"ר שי מרצקי: "מדובר בגידול עצם חיה של אדם מחוץ לגוף. עד היום, הטיפול היחיד שהיה זמין לאנשים שהיו מאבדים עצם היה השתלה עצמית: היה צריך לחתוך עצם בניתוח מורכב ולהשתיל אותה במקום של החסר. אנשים שאיבדו עצמות בגלל זיהום, דלקת, תאונה, גידול סרטני, הזדקנות או סיבה אחרת, היו צריכים לעבור טיפול מסורבל שכלל שני ניתוחים".
שי מרצקיד"ר שי מרצקי

ד"ר תומר ברונשטיין, סמנכ"ל הפיתוח העסקי של החברה, מוסיף: "הניתוחים הללו טומנים בחובם סיכונים כמו זיהומים ופגיעות בכלי דם. מה שאנחנו מציעים זה לקחת במזרק מעט תאים מרקמת השומן של האדם, למיין אותם ולייצר במעבדה אלפי חלקיקים של עצם בגודל חצי מילימטר, שאותם מזריקים כדי למלא את חסר העצם בגופו של המטופל. כל אחד מהחלקיקים מכיל מיליוני תאים. הם מתחברים זה לזה ויוצרים חתיכת עצם אחת, חיה ומוצקה, שממלאת את החסר".
תומר ברונשטייןד"ר תומר ברונשטיין

השניים אומרים שמדובר בבשורה רפואית משמעותית, שכן ב-2025 צפוי להגיע מספר השתלות העצם בפנים לכ-3.4 מיליון בארצות הברית בלבד, ולעד פי שניים בעולם כולו.
2 צפייה בגלריה
ד"ר אפרים צור
ד"ר אפרים צור
ד"ר אפרים צור בכנס בקנדה. "ריפוי מלא בשלושה חודשים"

"הצלחה מלאה ב-90% מהמקרים"

לאחרונה הוזמנה החברה להציג את הפיתוח שלה בכנס השנתי של האגודה הבינלאומית לכירורגיית פה ולסת שנערך השבוע בקנדה. ד"ר אפרים צור, ממובילי המחקר ומי שמבצע חלק גדול מהניתוחים, הוא זה שהשתתף בכנס והציג את הממצאים.
"התוצאות שהתקבלו עד כה בניסוי הקליני שערכתי מדגימות הצלחה מלאה בשיקום חסר עצם בפנים ב-90% מההשתלות של הפיתוח החדש", אמר. "ההשתלה לא כרוכה בתהליך כירורגי מורכב. שלושה חודשים לאחר ההשתלה הושג ריפוי מלא ומהיר, בעוד אלו שעוברים את הטיפול המקובל כיום זקוקים לתקופת החלמה ארוכה פי שניים לפחות. הייתה גם התחדשות של העצם. העצם שנבנתה באמצעות בונופיל זהה לכל שאר העצמות בגופו של המטופל, בטוחה לחלוטין ומאפשרת החדרת שתלים דנטליים לתוכה. קיצור תקופת ההחלמה מאפשר למטופל לשוב בתוך פרק זמן קצר יחסית לשגרת חייו".