"הגל הבא הוא לא הכרח המציאות ועל מנת לטפל בו צריך לחסן, לחסן ולחסן": אומר הבוקר (ה') לאולפן ynet פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן.
מצד אחד ה-R בעלייה, אבל מס' המאומתים נמוך יחסית. "עברנו ארבעה גלים ואנחנו כבר מנוסים ויודעים שלפני תחילת גל המספרים נמוכים, וברגע שיש שינוי במגמה המקדם עולה וזה לא מקרי. העלייה כבר אמיתית, המקדם עבר את ה-1 אז התחלנו מגמה של התפשטות".
קראו עוד:
פרופ' סגל מציין מספר קבוצות עיקריות בהם צריך להתמקד היום, "כי אנחנו רואים דעיכה של כלל החיסוניות בישראל. יש 1.1 מיליון אנשים שזכאים לבוסטר ולא הלכו לקבל אותו. גם אנשים שהחלימו, אמנם בקצב נמוך יותר, אבל גם אצלם רמת החיסוניות יורדת והם צריכים לקבל מנה. וכן משהו משמעותי שבינתיים רק התחיל - זה חיסון הילדים. אני חושב שמאמץ בכיוונים האלה יוכל להחזיר אותנו חזרה לירידות. כמובן שיש קבוצת לא מחוסנים של 700-600 אלף, אבל שם, אחרי כמעט שנתיים של מגפה, מי שלא הלך להתחסן כנראה יהיה קשה להגיע אליו".
"אנחנו רואים דעיכה של כלל החיסוניות בישראל. יש 1.1 מיליון אנשים שזכאים לבוסטר ולא הלכו לקבל אותו. גם אנשים שהחלימו, אמנם בקצב נמוך יותר, אבל גם אצלם רמת החיסוניות יורדת והם צריכים לקבל מנה"
כמה אנשים צריכים להתחסן כדי שמהר מאוד נחנוק את הגל הזה? "אמנם ארבעה מיליון קיבלו מנת בוסטר וזה אכן מאוד משמעותי, אבל אותם 1.1 מיליון שקיבלו שתי מנות חיסון - אלו אנשים שאנחנו יודעים שהם מוכנים להתחסן ואין סיבה שלא יקבלו בוסטר. אני מעריך שאם נגיע לחצי מהאוכלוסייה הזו, זה יעזור להוריד את מקדם ההדבקה חזרה ל-1.
1 צפייה בגלריה
חיסוני ילדים בירושלים
חיסוני ילדים בירושלים
" אם כשליש מהם ילכו ויקבלו חיסון זה יהיה משמעותי". חיסוני ילדים בירושלים
(צילום: EPA)
"ומתוך מיליון ילדים בגיל חמש עד 11, אם כשליש מהם ילכו ויקבלו חיסון זה יהיה משמעותי כי העלייה קורת בעיקר אצל הילדים, 43% מהמאומתים הם בגילים חמש עד 11, אז אם נחסן שליש מהם נוריד עוד 15% מהמאומתים וזה יתרום לירידה של 0.2-0.1 במקדם ההדבקה ויעזור להוריד אותו חזרה ל-1 ומתחת לזה".
יש דעיכה גם בחיסוניות של הבוסטר? "עדיין מוקדם לומר. התקווה היא שלא תהיה דעיכה או שתהיה דעיכה יותר איטית ושפרק הזמן שאחריו אולי נצטרך לקבל מנה נוספת יהיה ארוך יותר. ישראל תהיה המדינה הראשונה שתלמד את העולם על הדעיכה שכן או לא קורית בבוסטר. אבל גם אם לא, יש דעיכה של סך החיסוניות כי תיקח את בני הנוער וכל מי שהתחסן בגל הרביעי, שזה הרבה - 700 אלף אנשים, אצלם שתי המנות הולכות ודועכות עם הזמן. את זה אנחנו יודעים ואת זה נצטרך להחזיר, אחרת נראה ירידה בסך החיסוניות לעומת המצב בשיא הגל הרביעי. זו יכולה להיות הקרקע שעליה תתפתח עלייה בתחלואה ושם צריך לטפל, וגם, כאמור, בחיסון הילדים שמתחיל בצורה איטית. אני מקווה שיותר ויותר אנשים ילכו לחסן את הילדים".
מופעי חנוכה פתוחים לחלוטין ולא מחייבים בדיקת אנטיגן לילדים, וברוב המקומות לא בודקים תו ירוק. אתה שלם עם זה? "אחת ההמלצות שלנו הייתה לחזק את האכיפה של התו הירוק. זו עוד אחת מהסיבות, אולי לא המרכזית, אבל יש לה תרומה כנראה לא מבוטלת לעלייה - פחות הקפדה של הציבור על מסכות, פחות הקפדה על תו ירוק, שמטרתו גם לשמור על מי שמגיע למקומות וגם לעודד אנשים לקבל בוסטר. באשר למופעים, מניסיון העבר, בסופו של דבר התרומה של האירועים האלה לסך העלייה היא יחסית קטנה, אם עושים חשבון של כמה מפגשים קורים במופעים האלה מתוך סך המפגשים במדינת ישראל".
אבל אין תו ירוק לילדים, אז איך אוכפים? "דיברתי על תו ירוק באופן כללי. רוב המפגשים בין האנשים במדינת ישראל לא קורים באירועי הספורט או במופעים אלא באופן יום-יומי, בתחבורה ציבורית, בקניונים וכו' - ואלו המקומות שבהם צריך למקד את המאמצים של האכיפה. אצלנו למשל, במכון ויצמן, יש תו ירוק וכל מי שמגיע חייב להציג אותו. ושוב אני אומר, למדנו מהגל השלישי והרביעי שהדרך שבה נוריד את התחלואה זה הפוקוס על החיסונים".
האם ההחלטה המקלה, לאפשר לאנשים לעלות על מטוס אחרי בדיקת אנטיגן בלבד, נכונה בעת הזו? "בדיקת האנטיגן טובה כדי לראות האם ברגע הזה אתה מדבק, ולכן כצעד מונע לפני שאנשים עולים למטוס - לוודא שהם לא מדביקים - זה טוב. כל מי שמגיע לארץ מחויב בבדיקת PCR והיא יותר אמינה. ושוב, אני חושב שצריך למקד מאמצים בחיסונים".

רק 4.5%: מבצע חיסוני הילדים מתקדם לאט

"אנחנו רואים היענות יפה של קביעת תורים, בכל המחוז קבעו מעל אלף תורים ובסך הכול אנחנו מרוצים", אומרת שרית שרעבי שלום, מנהלת סיעוד בבריאות הילד של קופת חולים כללית. "בשעות הלימודים והעבודה של ההורים יש פחות ילדים שמגיעים, אבל בערב יש היענות יפה ואנחנו מקוים שבחופשת חנוכה יותר ילדים יגיעו".
אנחנו רגילים לתורים ארוכים בתחילת מבצע חיסונים וכאן לא רואים את זה. יש סיבה? "יש פחות היענות מחיסוני המבוגרים בתחילת העונה. אני חושבת שהכול נובע מחשש בקרב ההורים אבל זה לגיטימי וטבעי. אנחנו ערוכים לשאלות ומציעים לכל ההורים שחוששים להתייעץ עם רופאי משפחה וילדים".
עמיחי, למה החלטת לבוא היום לחסן את הילדים? "אני סומך על כל אנשי הרפואה שהמליצו לחסן את הילדים. זה יעזור להימנע מבידודים, לחלות - כמו כל חיסון אחר שקיבלו בילדות, לא רואה שום הבדל. אני שומע על חששות אבל זה גם עניין של זמן, עד שיותר אנשים ישתכנעו".
יש לך מכרים שהחליטו לא לחסן את הילדים? "אני שומע התלבטויות, לא החלטות, זה הגיע מאוד מהר, אנשים עוד חושבים. אין כרגע גל תחלואה גדול שאנשים חושבים שהם צריכים להימנע ממנו".