היום (ג') התחיל רשמית מבצע החיסונים של ילדים בני חמש עד 11, ומתברר שרק שני אחוזים מההורים הישראלים קבעו תור לחסן את ילדיהם. אכזבה? לא כולם חושבים כך.
קראו עוד:
ד"ר יוסף גלושטיין, רכז רפואת ילדים במחוז צפון של קופת חולים כללית, לא מוטרד מהנתון הנמוך. "רק התחילו לחסן", הוא אומר לאולפן ynet. "אני יודע שבכללית חוסנו 350 ילדים, והתורים מלאים כבר לאמצע השבוע הבא. אנשים מתעניינים בנושא, ואנחנו פה כדי להסביר ולתת תשובות".
1 צפייה בגלריה
ילדים מתחסנים נגד נגיף הקורונה במכבי רמת השרון
ילדים מתחסנים נגד נגיף הקורונה במכבי רמת השרון
מחסנים ילדים בסניף של קופ"ח מכבי ברמת השרון, היום. "אצל הילדים האמריקנים שהתחסנו לא ראו מקרים של דלקת שריר הלב", אומר ד"ר גלושטיין
(צילום: אסף קמר)
"כל חיסון חדש תמיד מלווה בחששות", מוסיף ד"ר גלושטיין, "אבל דווקא עם החיסון הזה יש ניסיון ממבצע החיסונים של בני הנוער וממבצע חיסוני הילדים בארצות הברית. חוסנו שם כבר מיליוני ילדים, ואין דיווחים על תופעות לוואי".
ד"ר דנה עזריה, רכזת רפואת ילדים במחוז מרכז של כללית, השתתפה גם היא בדיון ואמרה: "הורים תמיד שואלים לגבי חיסונים, כי מדובר בילדים שלהם, וכל החרדות והדאגות צצות. עד היום עדיין שואלים על חיסוני טיפת חלב. הורים לפעמים מתלבטים גם לגביהם, אף שהם חיסונים מוכרים, ויש לנו איתם מספיק ניסיון. המקום של ההורה הוא לשאול, ולדעתי זה חשוב. הייתי מוטרדת יותר אם ההורים היו מצייתים כמו כבשים, בלי לשאול שאלות. מה שאנחנו יודעים בוודאות זה שההשלכות של מחלת הקורונה הרבה יותר קשות מאלו של החיסון".
ד"ר יוסף גלושטיין: "כל חיסון חדש תמיד מלווה בחששות, אבל דווקא עם החיסון הזה יש ניסיון ממבצע החיסונים של בני הנוער וממבצע חיסוני הילדים בארצות הברית. חוסנו שם כבר מיליוני ילדים, ואין דיווחים על תופעות לוואי"
הוסיף ד"ר גלושטיין: "אצל הילדים האמריקנים שהתחסנו לא ראו כלל מקרים של דלקת שריר הלב, שנראו בקרב מתבגרים - וגם הם לקו בה בצורה קלה ביותר".
שתי רופאות נוספות שהתראיינו הבוקר לאולפן ynet בנושא חיסוני הילדים הן ד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים וולפסון בחולון, וד"ר מיכל שטיין, המנהלת יחידה דומה בבית החולים הלל יפה בחדרה.
"צריך להפעיל כמה שיותר הסברה ולנסות לאתר את מוקדי החשש", אמרה ד"ר מאור. "צריך לנסות לייצר הסברה שמיועדת ספציפית לאוכלוסיות שיותר קשה להן עם אופן קבלת החיסון. אני חושבת שדברים כאלו יכולים לעודד את ההתחסנות. אני גם חושבת שההתחסנות צריכה להגיע מתוך הבנה והסכמה, לא מתוך כפייה. אם נכריח אנשים להתחסן, אני לא מאמינה שזה יכול לעבוד. זה גם לא נכון מבחינת הערכים שלנו כמדינה דמוקרטית. צריך לנקוט צעדים מעוררי אמון בין המדינה לציבור, כמו נתינת תמריצים על התחסנות. התו הירוק הוא דוגמה לתמריץ שניתן לאנשים שהתחסנו: הוא מאפשר להם להתנהל יותר בחופשיות".
ד"ר מיכל שטיין: "סדרה גדולה של מאמרים שללה קשר בין החיסון לבעיית פוריות כלשהי. מצד שני, מאמר שהתפרסם השבוע טוען שיש יותר לידות שקטות כתוצאה ממחלת הקורונה עצמה. הקורונה מסוכנת לנשים בהיריון ועלולה להיות מסוכנת גם לילדים"
בהמשך הדיון נשאלו שתי הרופאות אם הן שמעו על שיבושים במחזור החודשי אחרי קבלת החיסון - תופעה שמעלה חשש בקרב הורים לחסן את בנותיהם. ד"ר שטיין השיבה: "זה בהחלט חשש שנשמע. אנחנו יודעים על אי-סדירות במחזור, כולל דימומים מוגברים, בעקבות החיסון. זו תלונה מאוד שכיחה, אבל ארגוני בריאות בעולם טוענים שלא הוכח קשר סיבתי בין החיסון לתופעות האלו, מה גם שהדברים מסתדרים אחרי מחזור או שניים.
"סדרה גדולה של מאמרים רחבי היקף שללה קשר בין החיסון נגד הקורונה לבעיית פוריות כלשהי. מצד שני, מאמר שהתפרסם השבוע טוען שיש יותר לידות שקטות כתוצאה ממחלת הקורונה עצמה. הקורונה מסוכנת לנשים בהיריון ועלולה להיות מסוכנת גם לילדים".